کد خبر: ۱۸۵۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 14
شاخص اهدای خون در کشور 27 واحد به ازای یک هزار نفر جمعیت است که از این نظر سرآمد کشورهای منطقه امرو به شمار می رود
شفاآنلاین>سلامت> سخنگوی سازمان انتقال خون بیان کرد: ایران سرآمد کشورهای منطقه مدیترانه شرقی (امرو)در شاخص اهدای خون است.

به گزارش شفاآنلاین، بشیر حاجی بیگی افزود:شاخص اهدای خون در کشور 27 واحد به ازای یک هزار نفر جمعیت است که از این نظر سرآمد کشورهای منطقه امرو به شمار می رود.

وی ادامه داد: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال 2017 نزدیک به 113 میلیون اهدای خون در جهان انجام شد که از این میزان سهم کشورهای عضو مدیترانه شرقی حدود 9/9 میلیون واحد است.

حاجی بیگی خاطرنشان کرد:از این میزان اهدای خون(Blood donation) در جهان بیش از 2 میلیون اهدای خون در ایران بوده که این میزان اهدای خون قابل توجه است.

وی ادامه داد:متوسط نرخ اهدای خون در میان کشورهای با درآمد بالا 1/ 32، در کشورهای با درآمد متوسط 9/ 14، در کشورهای با درآمد پایین 8/7 به ازای هر یکهزار نفر جمعیت است. این مقام اضافه کرد: متوسط شاخص اهدای خون در کشورهای عضو مدیترانه شرقی 9/ 14 است .

اهدای خون کاملا داوطلبانه در ایران
حاجی بیگی گفت:در حالیکه امروزه هنوز 70 کشور در جهان به اهدای خون جایگزین و پولی وابسته اند، ایران اهدای خون صددرصد داوطلبانه دارد که در این نظر نخستین کشور در منطقه مدیترانه شرقی است.

وی اعلام کرد: ایران از نظر شیوع پایین عفونت ها در میان اهداکنندگان خون نیز در میان کشورهای این منطقه دارای رتبه نخست است.

سخنگوی سازمان(Organization) انتقال خون ادامه داد: همچنین ایران به همراه تونس دو کشور منطقه مدیترانه شرقی است که به تولید داروهای مشتق از پلاسما می پردازد.

ایران مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون است
وی در مورد مهمترین موفقیت های انتقال خون ایران در سطح بین الملل نیز گفت: به رسمیت شناخته شدن ایران به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه آموزش وپژوهش سلامت خون در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت و تداوم آن از جمله موفقیت های ایران در این زمینه محسوب می شود .

وی افزود:همکاری در تدوین برنامه راهبردی انتقال خون کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی ،مشارکت در تدوین و ارائه اطلاعات سلامت خون در این منطقه ،برگزاری کارگاه های کنترل کیفی ، سیستم تضمین کیفیت ، جذب اهدای خون داوطلبانه، غربالگری آنتی بادی و فرایندهای انتقال خون برای کشورهای منطقه نیز از دیگر موفقیت های ایران در عرصه بین المللی است .

حاجی بیگی برگزاری سومین کنگره بین االمللی طب انتقال خون در زمینه مصرف بهینه خون با همکاری سازمان جهانی بهداشت ، برگزاری سمینار بین المللی خون نادر با همکاری انجمن بین المللی انتقال خون(ISBT)و عضویت در انجمن انتقال خون آسیا(AATM) و همکاری با این انجمن در فعالیت های علمی و پژوهشی را از دیگر موفقیت های بین المللی انتقال خون ایران برشمرد .

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: همکاری با موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون در زمینه راه اندازی دوره مشترک انتقال خون با دانشگاه پاریس، معرفی برنامه پالایش قرار دادی پلاسمای مازاد به عنوان مدلی برای دسترسی کافی و ارزان داروهای مشتق از پلاسما در گزارش ٢٠١6سازمان جهانی بهداشت نیز ازدیگر موفقیت های ایران محسوب می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: