کد خبر: ۱۸۴۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 14
اگر نحوه مردن ما نتیجه تصمیماتی بود که امروز می‌گیریم. با داشتن چنین دانش‌هایی آیا می‌شد انتخاب‌های امروز خودمان را تغیر دهیم؟
شفا آنلاین>اجتماعی>چه می‌شد اگر یک ماشین زمان داشتیم و با آن آینده را می‌دیدیم و متوجه می‌شدیم که چطور می‌میریم. چه می‌شد اگر نحوه مردن ما نتیجه تصمیماتی بود که امروز می‌گیریم. با داشتن چنین دانش‌هایی آیا می‌شد انتخاب‌های امروز خودمان را تغیر دهیم؟ ظاهر پاسخ اکثر ما به این سوال «آری» خواهد بود. اما این سوال پیچیده‌تر است و منعکس‌کننده شخصیت‌های فردی، انتخاب‌ها، تجربه‌های گذشته و انتظارات ما در زندگی است. برای بعضی‌ها، مرگ در مقایسه با ناتوان شدن وزندگی طولانی‌مدت با یک رنج ترس کمتری دارد.

به گزارش شفا آنلاین:با  پیشرفت تکنولوژی و افزایش ثروت، از تحرک مردم <People's mobility>کاسته شده است و منابع بیشتری برای خریدن غذاهای بیشتر و وسایل لوکس فراهم آورده شده‌اند. درنتیجه، چاقی در حال افزایش است و متخصص‌های مراقب از سلامتی با شیوع بیماری‌های خاصی مواجه شده‌اند. اکثر پزشک‌های بزرگ‌سال‌ها بخش اعظمی از وقت روزانه خود را صرف درمان بیماری‌هایی همچون آپنه خواب، دیابت، فشارخون بالا، نارسایی کلیه، بعضی از سرطان‌ها، فیبرلاسیون دهلیزی، بیماری قلبی و عروقی، نارسایی قلب و سکته مغزی می‌کنند که با چاقی و بی‌تحرکی در ارتباط هستند.
مهم‌ترین بیماری‌های کوتاه کننده عمر که در حال تغییر هستند
در سپتامبر 2015 در ژورنال Lanceتحلیلی در مورد اطلاعات مربوط به پروژه تحقیقاتی Globa- Burde- of Disease 2013 به چاپ رسید که در آن تغییرات مربوط به‌سلامتی و بیماری انگلیسی‌ها و همچنین دلایل اصلی این بیماری‌ها موردبررسی قرارگرفته است. این تحقیق تمام روندهای سلامتی را موردبررسی قرار داده است که به مدت 23 سال (1990-2013 (در انگلستان وجود داشته‌اند. اگر ما می‌توانستیم دلایل اصلی این بیماری‌ها را بفهمیم، می‌توانستیم درمان‌های مناسب و خاصی را برای این بیماری‌ها فراهم آوریم. بیایید با چند خبر خوب از این تحقیق شروع کنیم: در سال 1990 طول عمر متوسط مردمی که در انگلستان زندگی می‌کردند 75.9 سال بود. تا سال 2013 این طول عمر متوسط تا 5.4 چهار سال یعنی به 81.3 سال افزایش یافت.
چرا در انگلستان مردم بیشتر عمر می‌کنند؟ نویسندگان این تحقیق دریافتند که اکثر سال‌های عمر افزایش‌یافته به دلیل افزایش عمر ناشی از درمان بیماری‌های مزمن نبود، بلکه به دلیل پیشگیری از مرگ زودرسی بود که دلایلش همچون تصادف‌ها، خودکشی‌ها و عفونت‌ها بودند.
دلایل مرگ و ناتوانی در حال تغییر هستند
در سال 1990، ده دلیل اول مرگ ناشی از بیماری‌های مرتبط با حمله‌های قلبی یا تصلب شرایین (آترواسکلروزیس) قلبی عروقی، سرطان ریه، بیماری مزمن انسدادی ریه یا آمفیزم و عفونت‌های ریوی (سینه‌پهلو) بودند. در سال 2013، سینه‌پهلو دیگر جزء 5 دلیل اول مرگ نبود، بلکه بیماری آلزایمر جای آن را گرفت. در مورد سینه‌پهلو باید گفت که امروزه مردم با واکسیناسیون مخصوص بزرگ‌سالان از مزیت زیادی در جلوگیری از سینه‌پهلو بهره‌مند هستند: هرساله واکسیناسیون آنفولانزا و واکسیناسیون سینه‌پهلو انجام می‌شود. چیزی که در این روندهای سلامتی مشاهده می‌کنیم این است که واقعا هنوز درمان‌های خوبی برای بیماری‌های مزمن وجود ندارند. به همین دلیل است که پیشگیری بسیار مهم است. نکته مهم بعدی این است که با انتخاب‌های سالمی همچون سیگار نکشیدن، اتخاذ یک رژیم غذایی گیاه محور و افزایش فعالیت روزانه از طریق تمرین کردن می‌توان از بسیاری از این بیماری‌های مزمن پیشگیری کرد یا احتمال ابتلا به آن‌ها را به حداقل رساند.
کدام بیماری‌ها واقعا مشکلاتی را برای سالخورده‌ها به بار می‌آورند؟ چه چیزی باعث ناتوانی می‌شود؟ بعضی از بیماری‌ها همچون سینه‌پهلو می‌توانند به‌سرعت به فرد آسیب وارد کنند و حتی موجب مرگ شوند. دیگر بیماری‌ها همچون نارسایی قلب پیش‌رونده که باعث مرگ‌ومیر نیز می‌شوند علائمی همچون خستگی، تنگی نفس، ضعف، از دست دادن عضله، ورم، سرگیجه و تپش قلب دارند. در سال 1990، مرسوم‌ترین منشاهای ناتوانی شامل بیماری ایسکمیک قلبی، کمردرد و گردن درد، بیماری عروق مغزی و سکته مغزی، سرطان ریه و بیماری مزمن انسدادی ریه بودند.
در سال 2013، بیماری آلزایمر به مرسوم‌ترین منشاهای ناتوانی اضافه شد. غالبا این دلایل مشابه مرگ بیشترین ناتوانی را برای ما به بار می‌آورند. پزشک‌ها غالبا این جمله را از بیماران خود می‌شنوند: «اگر یک بیماری قلبی یا سکته مغزی دارم، پس اشکالی ندارد، خواهم مرد.» متاسفانه، بسیاری از افراد برای سال‌های زیادی از این بیماری‌ها رنج می‌برند.
از میان عوامل خطرزای متفاوتی که موجب اکثر بیماری‌ها می‌شوند، محققان این تحقیق دریافتند که بیماری دیابت به نحو چشمگیری در حال افزایش است. افراد می‌توانند با پایین نگه‌داشتن وزن، افزایش فعالیت، کاهش جذب قند ساده و کربوهیدرات و اتخاذ یک برنامه غذایی همچون رژیم غذایی مدیترانه‌ای به نحو چشمگیری از ابتلا به دیابت بزرگ‌سالان پیشگیری کنند.
5 عامل خطر برتر مرتبط با سبک زندگی برای مرگ و ناتوانی
مرسوم‌ترین دلایل مرتبط با سبک زندگی که باعث مرگ و ناتوانی می‌شوند چه چیزهایی هستند؟ نویسندگانی که این تحلیل اساسی را انجام داده‌اند به پنج دلیل برتر مرتبط با سبک زندگی اشاره می‌کنند: 1) رژیم غذایی نامناسب یا خطرات غذایی، 2) دود تنباکو، 3) چاقی، 4) فشارخون بالا، 5) مصرف الکل. این پنج عامل خطرزا موجب بیشترین میزان مرگ و ناتوانی در انگلستان شده‌اند. بخش بزرگی از این خطرها ناشی از انتخاب‌های خود شخص است. دلیل بسیاری از سرطان‌ها نیز مرتبط با همین انتخاب‌های سبک زندگی هستند. برای مثال، میزان سرطان‌های سینه، رحم، پانکراس و روده بزرگ در افراد دارای اضافه‌وزن یا چاق بیشتر است. همه ما می‌دانیم که سیگار کشیدن خطر سرطان ریه را افزایش می‌دهد و مصرف الکل نیز خطر آسیب کبدی و سیروسیز را افزایش می‌دهد. اما چاقی ناشی از رژیم غذایی و انتخاب‌های غذایی نیز می‌توانند مشکل‌آفرین باشند. افراد مبتلابه فشارخون بالا باید بدانند که تمرین بدنی، کاهش وزن، مصرف کم الکل و جذب کم‌نمک می‌تواند به بهبود سلامتی آن‌ها کمک کند. اگر یک فرد از همان اوایل زندگی خود با فشارخون بالا مواجه شد نباید چنین چیزی را ناچیز بشمارد و باید در جهت رفع آن گام بردارد.
ما واقعا آینده خود را نمی‌دانیم، اما می‌توانیم انتخاب‌هایی داشته باشیم که تجربه های‌آتی ما در زندگی را بهبود ببخشند. این تحقیق به ما یاد داد که مرگ و ناتوانی باهم آمیخته‌اند. مرگ و ناتوانی به دلیل مشکلات بیماری مشابهی هستند و عوامل خطرزای مشابهی در هر دو دخیل هستند. خبر خوب این تحقیق این است که اکثر دلایل مرگ و ناتوانی چیزهایی هستند که ما می‌توانیم به انتخاب خود از آن‌ها اجتناب کنیم.سپید

everydayhealth

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: