کد خبر: ۱۸۴۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 08
این مطالعه جدید که توسط موسسه تحقیقات سلامت جمعیت در کانادا با همکاری محققانی از جهان از جمله ایران، انجام و نتایج آن در مجله بین‌المللی معتبر لنست منتشر شده است، یافته‌های جالب و بی‌سابقه‌ای ارائه کرد
شفاآنلاین>تغذیه> یک مطالعه کوهورت بزرگ و اپیدمیولوژیک شهری و روستایی، به رغم یافته‌های پژوهش‌های بی‌شمار پیشین درباره ارتباط مصرف چربی‌ها با افزایش بیماری‌های_قلبی_عروقی و مرگهای ناشی از آن که در طول دهه‌ها، بر یک دستورالعمل جهانی رژیم غذایی حکمرانی کرده‌اند، با بحث‌برانگیز دانستن این ارتباط، دستورالعمل موجود را به چالش کشیده و نیازمند تجدید نظر جدی خوانده است.

به گزارش شفاآنلاین، این مطالعه جدید که توسط موسسه تحقیقات سلامت جمعیت در کانادا با همکاری محققانی از جهان از جمله ایران، انجام و نتایج آن در مجله بین‌المللی معتبر لنست منتشر شده است، یافته‌های جالب و بی‌سابقه‌ای ارائه کرد که می‌تواند به سیطره الگوی رژیم_غذایی جهانی حاکم بر ارتباط بیماری‌های قلبی عروقی و مرگهای ناشی از آن با مصرف_چربی‌ها پایان دهد.

 این یافته‌ها نشان داد مصرف (Consumption)مجموع چربی‌های اشباع و غیراشباع شده با خطر ابتلا به سکته قلبی (انفارکتوس قلبی) یا مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط ندارد اما مصرف کربوهیدرات بالا (بیش از ۶۰ درصد انرژی) با خطر بالای مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی همراه است. مطالعه حاضر، بر اساس همین شواهد جدید تاکید دارد که دستورالعمل‌های جهانی رژیم غذایی باید تجدید نظر شود. این مطالعه اعلام می‌کند که هیچ شواهدی از اثرات مضر مصرف بالای چربی‌ها بر حوادث قلبی عروقی به دست نیامده است و محدود کردن مصرف کل چربی‌ها به میزان کمتر از ۳۰ درصد انرژی و مصرف چربی اشباع تا کمتر از ۱۰ درصد انرژی، توصیه و حمایت نمی‌شود.

مطالعه مهم حاضر ضمن تاکید بر محدود کردن مصرف بالای کربوهیدرات و ضرورت مصرف مقدار مشخصی کربوهیدرات برای پاسخگویی به نیاز به انرژی کوتاه‌مدت در فعالیتهای بدنی، در عین حال، حذف محدودیتهای فعلی در مصرف چربی را حتی موجب بهبود سلامتی می‌داند و این یافته جدید و مهم را ارائه می‌کند که خطر بیماریهای قلبی و سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از آن با کاهش مصرف چربی افزایش نیز خواهد یافت!

این یافته‌ها همچنین با مطالعات انجام یافته مرتبط با رژیم مدیترانه‌ای که نشان دهنده کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های(Diseases) قلبی عروقی در کسانی که روغن زیتون و آجیل مصرف می‌کنند همخوانی دارد.

یافته‌های مهم این مطالعه نشان داد مصرف سبزیجات خام و نپخته به شدت با کاهش خطر مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی در ارتباط است. همین ارتباط در مورد مصرف میوه‌ها و حبوبات با کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی نیز به دست آمده است. این یافته‌ها تاکید دارد که مصرف سه وعده سبزیجات و میوه‌ها (۳۷۵ گرم در روز) و حتی مصرف متوسط آنها، مزایای بسیاری داشته و باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

دکتر احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره این مطالعه گفت: در کشور ما مردم ۶۰ درصد انرژی خود را از کربوهیدرات‌ها و ۲۵ درصد انرژی را از منابع انواع چربی می‌گیرند. این در حالی است که متوسط دریافت انرژی از کربوهیدرات‌ها در دنیا بین ۴۰ تا ۴۵ درصد و از چربی‌ها بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است. مشکل عمده در ایران را «کامل نبودن کربوهیدراتهای مصرفی» است. متاسفانه کمتر از ۵ درصد کربوهیدراتهای مصرفی در کشور، از نوع کامل و سبوس‌دار بوده و اغلب کربوهیدراتها از اقلامی غذایی مانند ماکارونی، نان سفید، کیک، بیسکوئیت، برنج و شیرینی‌جاتی دریافت می‌شوند که فاقد سبوس هستند.

وی گفت: تحقیقات نشان داده است که مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده از چربی‌های اشباع شده برای سلامت، به مراتب بدتر هستند. مردم باید در روش تغذیه، به جای استفاده از کربوهیدراتهای بد، منابع انرژی خود را از کربوهیدراتهای کامل یا پروتئین‌ها تامین کنند. این یک مطالعه مهم جهانی از نوع کوهورت با جمعیت گسترده بوده است که نمی‌توان به آسانی از کنار نتایج مهم آن گذشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: