کد خبر: ۱۸۴۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 08
حمله قلبی، نارسایی کلیه، مشکلات بینایی و آسیب عصب از مشکلاتی هستند که در اثر مدیریت ضعیف دیابت نوع 2 به وجود می‌آیند.
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>در صورت ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 و عدم اتخاذ یک برنامه مدیرتی منسجم برای این بیماری تمام بدن شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد. دکتر ویلیام سولیوان، پزشک ارشد مرکز دیابت Josli- و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در بوستون می‌گوید که حمله قلبی، نارسایی کلیه، مشکلات بینایی و آسیب عصب از مشکلاتی هستند که در اثر مدیریت ضعیف دیابت نوع 2 به وجود می‌آیند.

به گزارش شفا آنلاین:اما با یک رژیم غذایی مناسب و انجام تمرین‌های بدنی و پیروی از برنامه درمانی خود می‌توانید خطر عوارض دیابت را کاهش دهید و یک زندگی سالم داشته باشید. در ادامه به خطرات سلامتی و عوارض خطرناک احتمالی دیابت نوع 2 اشاره می‌کنیم که می‌توانید از وقوع آن‌ها جلوگیری کنید:
فشارخون بالا: دکتر لوری زانینی، سخنگوی آکادمی علوم تغذیه آمریکا می‌گوید که سطوح قند خون بالا در جریان خون می‌تواند منجر به غلظت خون شود که همین غلیظ شدن خون قلب را وا‌می‌دارد که برای پمپاژ کردن خون سخت‌تر کار کند. در حقیقت، به عقیده انجمن دیابت آمریکا فشارخون بالا در میان افراد دیابتی بسیار مرسوم است، به‌طوری‌که حدود 70 درصد از بزرگ‌سال‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. فشارخون بالا همواره علائم مشهودی ندارد و حتی ممکن است پس از معاینه پزشک متوجه وجود این مشکل در خود شوید. باوجوداین، فشارخون بالا می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی همچون حمله قلبی، سکته مغزی، مشکلات بینایی و بیماری کلیه شود. دکتر زانینی می‌گوید: «موفقیت در کنترل بهتر گلیسمی می‌تواند در کاهش فشارخون افراد مبتلابه دیابت نوع 2 مفید باشد.» با مشورت با پزشک خود می‌توانید دیگر شیوه‌های کاهش فشارخون همچون تغذیه سالم، کاهش جذب سدیم، استفاده از تکنیک‌های مدیریت استرس و شرکت در فعالیت فیزیکی منظم را امتحان کنید.
بیماری قلبی: به عقیده موسسه ملی قلب، ریه و خون آمریکا افراد مبتلابه دیابت به‌اندازه افرادی که قبلاً حمله قلبی را تجربه کرده‌اند در معرض خطر حمله قلبی هستند. دکتر سولیوان می‌گوید که دلایل بی‌شماری برای ارتباط میان دیابت و بیماری قلبی وجود دارند. برای مثال، عوامل خطرزای بیماری قلبی همچون فشارخون بالا و کلسترول بالا در افراد مبتلابه دیابت نوع 2 نیز وجود دارند. کنترل مدیریت دیابت خود فشارخون و سطوح کلسترول شما را پایین می‌آورد و سیگار نکشیدن خطر بیماری قلبی شما را کاهش می‌دهد.
سکته مغزی: اکثر سکته‌های مغزی زمانی رخ می‌دهند که یک لخته خون رگ خونی موجود در مغز یا وصل به مغز را مسدود می‌کند. به عقیده انجمن قلب آمریکا، بیماری دیابت نوع 2 خطر سکته مغزی را از 2 تا 4 برابر افزایش می‌دهد. خوشبختانه همان روش‌هایی که برای پیشگیری از بیماری قلبی استفاده می‌شوند، همچون کنترل سطوح قند خون و فشارخون، حفظ وزن سالم، تمرین منظم و سیگار نکشیدن بهترین شیوه‌ها برای کاهش خطر سکته مغزی هستند.
نارسایی کلیه: به عقیده انجمن دیابت آمریکا دیابت دلیل اصلی بیش از 40 درصد موارد نارسایی کلیه (ناتوانی کلیه در تصفیه فضولات و مایعات خون) است. وقتی‌که خون از طریق رگ‌های خونی کوچک به کلیه‌ها جریان دارد، فضولات تصفیه می‌شوند و از طریق ادرار از بدن خارج می‌شوند. قند خون بسیار زیاد باعث فشار زیادی روی این تصفیه‌کننده‌ها می‌شود و کار کلیه‌ها را سخت‌تر می‌سازد. پس از مدتی این فیلترها یا تصفییه کننده‌ها از بین می‌روند و درنتیجه پروتئین به ادرار نشت می‌کند. اگر آسیب کلیوی ادامه‌دار باشد، احتمالاً به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز پیدا خواهید کرد. انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند که به‌طور منظم از طریق آزمایش از پروتئین موجود در ادرار خودآگاهی یابید. با استفاده از روش‌های کنترل دیابت همچون اتخاذ یک رژیم غذایی کم شکر، کنترل وزن، تمرین بدنی و دارو می‌توانید از کاهش عملکرد موثر کلیه که ناشی از بیماری دیابت نوع 2 است جلوگیری کنید.
مشکلات چشمی: دیابت نوع 2 می‌تواند منجر به چندین عارضه بینایی شود که مرسوم‌ترین آن‌ها رتینوپاتی دیابتی است. دکتر سولیوان می‌گوید که باگذشت زمان سطوح قند خون می‌تواند به رگ‌های خونی موجود در چشم آسیب برسانند. اگر رتینوپاتی دیابتی را درمان نکنید می‌تواند منجر به کاهش دید شدید و حتی کوری شود. به عقیده موسسه ملی چشم آمریکا تقریباً نیمی از افراد که مبتلابه دیابت شناخته‌شده‌اند میزانی از رتینوپاتی دیابتی را دارند. علاوه بر این، دیابت می‌تواند خطر گلوکزم و آب‌مروارید را افزایش دهد. ازآنجایی‌که رتینوپاتی دیابتی تا پیش از رسیدن به مراحل پیشرفته هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهد، دکتر سولیوان توصیه می‌کند که هرساله تحت معاینه‌های چشمی قرار بگیرید.
آسیب عصبی: سطوح بسیار بالای قند خون می‌تواند منجر به آسیب عصبی (نوروپاتی یا بیماری اعصاب) شود. انجمن دیابت آمریکا می‌گوید که حدود نیمی از افراد مبتلابه دیابت آسیب عصبی دارند که این آسیب عصبی به‌مانند احساس گزگز یا سوختگی (معمولاً در پا) حس می‌شود یا فرد کلاً هیچ حسی ندارد. مهار سطوح قند خون می‌تواند از آسیب عصبی جلوگیری کند یا علائم آن را کاهش دهد. وقتی‌که دچار آسیب عصبی شدید، نه‌تنها باید به‌طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید بلکه باید پاهای خود را روزانه موردبررسی قرار دهید و مراقب بروز دیگر علائم باشید.
عفونت: وقتی‌که دچار آسیب عصبی شدید، خطر عفونت در شما افزایش می‌یابد، چون دیگر توانایی زیادی در احساس یک جراحت همچون بریدگی در پا را ندارید تا در همان مراحل اولیه سعی به درمان آن کنید. علاوه بر معاینه روزانه پای خود توصیه می‌شود که در صورت مواجهه با اولین نشانه عفونت همچون قرمزی یا ورم به پزشک خود مراجعه کنید. انجمن دیابت آمریکا می‌گوید که با استفاده از ژله پترولیوم یا دیگر کرم‌های مناسب پوست پای خود را مرطوب نگه‌دارید و از خشک نگه‌داشتن بین انگشتان پای خود اطمینان حاصل کنید، چون بین انگشتان پا جایی است که رطوبت زیادی در آنجا باعث افزایش خطر عفونت می‌شود.
مشکلات گوارشی: گاستروپارزی (Gastroparesis) یا فلج معده که معروف به نوروپاتی معده نیز است یک نوع آسیب عصبی است که ناشی از زمان زیادی است که صرف خالی شدن غذا از معده و هضم آن می‌شود. ابن بیماری ناشی از سطوح بالای قند خون است. از علائم این بیماری می‌توان به نفخ شکم و کاهش اشتها اشاره کرد که به عقیده دکتر سولیوان کنترل دیابت را سخت‌تر می‌سازند. خوردن غذاهای کم در هر وعده و در عوض افزایش وعده‌ها می‌تواند احتمال عوارض دیگر را کاهش دهید. دکتر سولیوان می‌گوید که داروهایی همچون متوکلوپرامید می‌توانند مفید باشند. در موارد شدید تغذیه درون وریدی ممکن است نیاز باشد.
افزایش وزن: بسیاری از افراد مبتلابه دیابت نوع 2 از اضافه‌وزن یا چاقی رنج می‌برند و کاهش وزن یک عامل بزرگ در کنترل دیابت است. بعضی از داروهای اساسی دیابت می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. این داروها شامل انسولین، سولفونیل اوره برای تشویق لوزالمعده به ترشح بیشتر انسولین و گلاتازون ها برای کاهش مقاومت انسولینی هستند.
دکتر سولیوان می‌گوید که در صورت چاقی پزشک شما احتمالاً داروهایی را برای سرکوب اشتها و کاهش وزن پیشنهاد می‌کند. اگر می‌خواهید که وزن زیادی کم کنید جراحی بای پس معده می‌تواند گزینه دیگری باشد. دکتر سولیوان می‌گوید: «در بعضی از افراد تمرین بدنی کارایی بهتری دارد و پزشک‌ها همواره تمرین بدنی را به‌عنوان اولین گام درمان چاقی می‌دانند.»سپید

everydayhealth

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: