کد خبر: ۱۸۴۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 06
مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی با گلایه از وضعیت بحرانی این اداره کل و انتقاد از بی‌توجهی مسئولان، گفت: وزارت بهداشت با ما مانند یک فزرند ناتنی برخورد می‌کند.

شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی با گلایه از وضعیت بحرانی این اداره کل و انتقاد از بی‌توجهی مسئولان، گفت: وزارت بهداشت با ما مانند یک فزرند ناتنی برخورد می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین،«حمیدرضا اسلامی» امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با گلایه از وضعیت بحرانی انتقال خون خراسان‌رضوی، اظهار کرد: تأسف ما اینجاست که با وجود فعالیت‌ها و دستاوردها سازمان انتقال خون از توجه کم‌تری نسبت به سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها برخوردار بوده‌، با وجود این مشکلات همکاران ما با توجه به رسالتی که دارند شبانه‌روز کار می‌کنند تا خون مورد نیاز 58 بیمارستان و 6 دانشگاه علوم پزشکی را در سطح استان تأمین کنند.

وی ادامه داد: اداره‌ای که ظرفیتش تولید حداکثر 60 هزار کیسه خون در سال است و بیش از 300 هزار کیسه خون تولید می‌کند، هنوز در ساختمان اداری‌اش استیجاری است. 

اسلامی با بیان این‌که در حق سازمان انتقال خون ظلم شده است، تصریح کرد: ما چیزی را تولید می‌کنیم که از طلا با ارزش‌تر است، جان بسیاری از افراد با تزریق خون حفظ می‌شود و آن‌ها زندگی برمی‌گردند. ما با تزریق فرآورده‌های خونی و پلاسما درصد مرگ را در اتاق‌های عمل پایین ‌می‌آوریم. 

بی‌توجهی به انتقال خون در طرح تحول سلامت

وی با اشاره به این‌که خون و سازمان‌های انتقال خون در سطح دنیا از جایگاه‌های خاصی برخوردارند، خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود این‌که در طرح تحول نظام سلامت خدمات خوبی به مردم در حوزه سلامت داده شد، اما در این طرح نیز نسبت به انتقال خون توجه‌ای نشده است. 

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی افزود: ما در شرایطی داریم 6 برابر ظرفیت خود خون تولید می‌کنیم که پرسنل ما ماه‌هاست برخی حق و حقوقات، اضافه ‌کاری‌ها و حق مأموریت‌های خود را دریافت نکرده‌اند. حتی در مواردی که ما برای حفظ شئوناتشان حق اضافه‌ای را با رعایت تمامی مسائل قانونی را به آنان پرداخت کردیم بارها در دیوان محاسبات جوابگوی مسئولان بودیم.

وی با اشاره به این‌که «با وجود فشارها پرسنل ما تاکنون تأمین خون استان را تضمین کردند»، خاطرنشان کرد: اما با این شرایط نمی‌توانیم این شرایط را برای آینده نیز تضمین کنیم و نمی‌توان برای همیشه از آن‌ها انتظار داشت با این شرایط به کار خود ادامه دهند. 

اسلامی تصریح کرد: ما هم‌اکنون به بازاریان 800 میلیون تومان بدهی داریم، همچنین اضافه کار و حق مأموریت‌های کارمندان حدود یک سال است که پرداخت نشده است. با وجود این شرایط برخی از یارانه‌های که وزارت بهداشت به ما می‌داد نیز قطع شده است و این مشکلات شدیدی را برای ما ایجاد کرده و ما هر روز مشکلاتی با بدهکاران و بازاریان و همچنین نیروهای خود داریم. 

افزایش شمار تخت‌های بیمارستانی علیرغم افزایش امکانات انتقال خون

وی گفت: سال گذشته 1400 تخت بیمارستانی در استان اضافه شده است که هر کدام نیازمند تأمین خون هستند و با این وجود مشکلات ما نیز روزبه‌روز بیش‌تر شده است.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی با بیان این‌که «سازمان انتقال خون در کل کشور مشکل دارد»، افزود: هر چه به پیش می‌رود مشکلات ما بیش‌تر می‌شود و خروجی این قضیه هم می‌تواند عدم توانایی تأمین خون مورد نیاز مردم و ایجاد شرایط بحرانی در این زمینه باشد.

وی افزود: من از مسئولان خواهش می‌کنم تنها روزی که بچه‌هایشان پشت دَر اتاق عمل هستند به یاد سازمان انتقال خون نیفتند. قطعاً با این وضعیت سازمان انتقال خون یک‌جا سقوط می‌کند و دیگر نمی‌تواند با این شرایط ادامه دهد.  

اسلامی با بیان این‌که «ما یک ساختمان ستادی هم از خود نداریم»، خاطرنشان کرد: سال‌هاست که موضوع ساخت ساختمان مرکزی ما در خیابان سناباد بین سازمان برنامه و بودجه و اداره‌کل مسکن و شهرسازی رد و بدل می‌شود. مسئولیت تأمین بودجه این ساختمان با سازمان برنامه و بودجه و ساخت آن با مسکن و شهرسازی است و همچنان با گذشت بیش هشت سال از آغاز این پروژه تنها 35 درصد پیشرفت داشته است که با این روند تکمیل آن حداقل 20 تا 30 سال طول می‌کشد. در واقع این وضعیت تبدیل به یک بازی میان برنامه و بودجه و مسکن و شهرسازی شده است. 

وی ادامه داد: سال گذشته سازمان برنامه و بودجه 5 میلیارد تومان بودجه برای تکمیل این ساختمان  در نظر گرفت که تنها 280 میلیون تومان آن اختصاص داده شد. بر اساس برآوردی که داشتیم برای تکمیل این ساختمان 20 میلیارد تومان نیاز است که این رقم در مقایسه با بودجه‌های هزاران میلیاردی بسیاری از سازمان‌ها و نهادها رقمی نیست. 

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی با تأکید بر این‌که «با این وضعیت اعلام خطر می‌کنم»، تصریح کرد: بار دیگر تأکید می‌کنم اگر با این وضعیت به پیش برویم قطعاً ما در تأمین خون و فرآورده‌های خونی استان دچار مشکل خواهیم شد. پس من در این‌جا اعلام می‌کنم تا اگر روزی به مشکل بر خوردیم مسئولان نگویند که چرا این موضوع را مطرح نکردید، البته این موضوعات بارها در جلسات مختلف با مسئولان استانی در میان گذاشته شده است. 

وی با اشاره به این‌که «با این وجود دانشگاه علوم پزشکی مشهد همکاری نزدیکی با ما داشته است»، افزود: ما چندین جلسه نشست با آن‌ها داشتیم و مشکلاتمان را بیان کردیم. معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد کمک‌های بسیاری به ما کردند و هم‌اکنون برای برطرف کردن مشکل ساختمان اداری ما با دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارتباط هستیم و در این خصوص دو راه حل احتمالی وجود دارد، یکی این‌که دانشگاه زمین ما را بخرد و مشابه‌اش از ساختمان‌های خودشان به ما بدهد یا این‌که این زمین را بردارند و برای ما در اراضی ذکریا ساختمان جدیدی بسازند. این احتمال وجود دارد که این کار به نتیجه برسد و مشکل ساختمان ما برطرف شود. 

وی ادامه داد: با وجود همه کمک‌ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد متأسفانه وزارت بهداشت با ما مانند یک فزرند ناتنی برخورد می‌کند.

اسلامی با اشاره به وضعیت سایر ساختمان‌های انتقال خون، گفت: چندی پیش قسمت تهیه فرآورده‌هایمان آتش گرفت و اگر دوباره آتش‌ بگیرد همه فرآورده‌های خونی ما از میان خواهد رفت.

وی افزود: از حدود 16 سال پیش ما با توجه به نبود ساختمان به تجهیزات و امکانات خود در ساختمان‌های موجود افزوده‌ایم که این کار خطرات و مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. در واقع هم‌اکنون وضعیت انتقال خون مانند یک ژیان است که یک تریلر را می‌کشد.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی اظهار کرد: اگر این شرایط ادامه پیدا کند پیش‌بینی می‌کنم اتفاقات بدی بیفتد همانگونه که چندی پیش اتفاقی در یکی از سردخانه‌ها زنگ خطر را برای ما به صدا در آورد.

وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته و در روزی که سرمای هوا باعث تعطیلی مدارس و آغاز به کار ادارات با تأخیر شده بود موتور سردخانه پلاسماهای ما که حدود 20 هزار پلاسما در آن‌جا نگهداری می‌شود سوخت و با وجود پیش‌بینی موتور پشتیبان با توجه به حجم زیاد مصرف، موتور پشتیبان نیز پس از مدتی اندکی سوخت و ما با شرایط بحرانی مواجه شدیم. 

اسلامی ادامه داد: در این شرایط هنگامی که با آقای شایان‌فر، مدیرکل مدیریت بحران استان در استانداری تماس گرفته و خواهان کمک آن‌ها به ما در این شرایط بحرانی شدیم، ایشان در پاسخی تأمل‌برانگیز گفتند که این موضوع ارتباطی با مدیریت بحران ندارد و ما بودجه‌ای در این زمینه نداریم تا بتوانیم به شما کمک کنیم. حتی هنگامی که خواهان معرفی سردخانه‌هایی برای انتقال این پلاسماها شدیم ایشان در پاسخ گفتند که اطلاع و آماری از سردخانه‌ها نداریم.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی تصریح کرد: من نگران هستم اگر این بی‌توجهی ادامه پیدا کند شاهد شرایط بحرانی خواهیم بود.  

وی همچنین با اشاره به وضعیت اسف‌بار پایگاه انتقال خون واقع در حرم مطهر در گذشته، اظهار کرد: در این خصوص آستان قدس رضوی همکاری خوبی را با ما برای اختصاص زمین و ساخت یک پایگاه جدید انجام داد. در طی این مدت سه زمین به ما دادند که هر یک به عللی جابه‌جا شد و اکنون در کنار پاسگاه حرم زمینی در اختیار ما قرار دادند و ما برای ساخت پایگاه در آن زمین به حدود 400 میلیون تومان بودجه نیاز داشتیم که با توجه به عدم تونایی سازمان انتقال خون در تأمین این بودجه قرار شد دانشگاه علوم پزشکی مشهد این هزینه را نیز تقبل کند و اکنون با تأمین هزینه این ساختمان پیش‌ساخته و مقاوم در برابر زلزله آماده شده و در حال نصب در این مکان است و امیدواریم تا حدود 3 هفته دیگر کار ساخت ساختمان آن تمام شود.

وی ادامه داد: هم‌چنین برای تجهیز این مرکز 500 میلیون تومان بودجه نیاز است که می‌کوشیم با تأمین‌ آن هرچه سریع‌تر این پایگاه که در شأن زائران امام رضا(ع) است را راه‌اندازی کنیم.

وی با اعلام آماری از فعالیت‌های این اداره در سال گذشته، خاطرنشان کرد: در سال 95، 187 هزار نفر برای اهدای خون به ما مراجعه کردند که از این تعداد از حدود 137 هزار نفر خون‌گیری شده است. از این تعداد 96 درصد مرد و تنها 4 درصد خانم بودند که این لزوم آگاهی‌بخشی در این زمینه را می‌رساند.

سوق دادن اهدای خون هیجانی به اهدای خون مستمر

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که «باید مردم را خون دادن هیجانی را به سمت خون دادن مستمر ببریم»، اظهار کرد: در حال حاضر نسبت اهداکننده مستمر ما روزبه‌روز در حال افزایش است و به 52 درصد رسیده است که نسبت به سال گذشته 6 درصد رشد داشته‌ایم و این شاخص بسیار خوبی است.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد تمیزی خون اهداکنندگان مستمر نسبت به میانگین جامعه بسیار بیش‌تر است و بیماری‌های ویروسی در آن‌ها کم‌تر مشاهده می‌شود، علاوه بر این ما با افرادی که جزو اهدا کنندگان مستمر هستند، یعنی سالی حداقل 3 بار خون می‌دهند، در ارتباط هستیم.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی یادآور شد: من می‌توانستم در این نشست بزک‌کرده حرف بزنم و بگویم همه چیز خوب است، اما با توجه به این‌که پزشک هستم و سوگند خوردم که به مردم خدمت کنم، ترجیح دادم پیش از اتفاق واقعیت‌ها و شرایط این اداره را بیان کنم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: