کد خبر: ۱۸۴۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 06
سازمان انتقال خون به مناسبت روز جهانی سرطان 15بهمن (4 فوریه)اعلام کرد: بخش بزرگی از خدمات انتقال خون،نظیر خون و فرآورده های خونی مورد استفاده بیماران سرطانی قرار می گیرد.
شفا آنلاین>سلامت>سازمان انتقال خون به مناسبت روز جهانی سرطان 15بهمن (4 فوریه)اعلام کرد: بخش بزرگی از خدمات انتقال خون،نظیر خون و فرآورده های خونی مورد استفاده بیماران سرطانی قرار می گیرد.

به گزارش شفاآنلاین، سازمان انتقال خون ،در حدود یک سوم فرآورده های سلولی خون و بیش از نیمی از پلاکت های تهیه شده توسط مراکز انتقال خون، همچنین فرآورده های پلاسمایی پالایش شده مشتق از خون به ویژه در مواقعی که سیستم ایمنی بیماران سرطانی تحت تاثیر قرار گرفته شده باشد را دریافت می کنند.

سرطان بیماری سلول ها است و سلول ها بلوک های سازنده بدن هستند، سلول های سرطانی، سلول های غیر طبیعی هستندکه به تعداد بسیار زیاد تکثیر پیدا می کنند. این روند سبب ایجاد مشکلات متعددی می شود سلول های غیر طبیعی به درستی کار نمی کنند و تعداد بسیار زیاد آنها جایگزین سلول های طبیعی می شوند.

در این گزارش تاکید شده است ،سوالی که پیش می آید این است که چرا بیماران مبتلا به سرطان به خون و فرآورده های خون نیاز دارند؟

در ادامه آمده است ،همان طور که می دانیم بیماران مبتلا به سرطان ممکن است به خاطر از دست دادن خون در حین عمل جراحی سرطان به تزریق خون و فرآورده های خون نیاز نیاز داشته باشند. همچنین این بیماران برای جبران یکی از موارد عوارض جانبی مصرف داروهای شیمی درمانی نیاز به انتقال خون دارند.

بر اساس گزارش انتقال خون ،مغز استخوان که مرکز تولید سلول های خون است توسط شیمی درمانی تحت ثاثیر قرارمی گیرد، به دنبال آن سلول هایی که سریع تقسیم می شوند ،تحت تأثیر قرار می گیرند و توانانی بدن برای تولید سلول های جدید خون کم می شود به طوری که تزریق گلبول های قرمز و پلاکت ها ممکن است مورد نیاز باشد.

دراین گزارش تصریح شده است ،بیماران درمان شده برای سرطان خون مانند لوکمی و لنفوم هم به مقدار زیادی تحت تأثیر قرار می گیرند. از آنجا که سلو ل ها ی خون آنها به درستی کار نمی کنند و درمان بر روی توانائی تولید سلول های خون سالم و به تعداد کافی تأثیرمی گذارد، شمارش سلول های خونی بیماران می تواند خیلی پایین بیاید و آنها را مستعد عفونت های تهدید کننده حیات و خون ریزی کند. بدون انتقال خون ممکن است این بیماران نتواند سایر درمان ها را بگیرند.

سرطان یکی از بیماری های شایع در جهان است که می تواند منجر به مرگ شود. کشورهایی که درآمد کم یا متوسط دارند به طور قطع تلفات بیشتری در این زمینه خواهند داد ،چرا که هزینه های درمان و نگهداری از بیمارسرطانی بسیار سرسام آور است.

به گزارش ایرنا ،اهدای خون در ایران به صورت کاملا داوطلبانه انجام می شود و شاخص اهدای خون در ایران 27 نفر به ازای یکهزار نفر جمعیت است که شاخص خوبی است و در حال حاضر سالانه در کشور بیش دو میلیون یکصد هزار نفرخون اهدا می کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: