کد خبر: ۱۸۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 03
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه آموزش عمومی در پیشگیری از ابتلا به سرطان اثر بسزایی دارد، اظهار کرد: آموزش عمومی به عنوان عامل موثر بر سلامت باید در نظام سلامت ما به رسمیت شناخته شود.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه آموزش عمومی در پیشگیری از ابتلا به سرطان اثر بسزایی دارد، اظهار کرد: آموزش عمومی به عنوان عامل موثر بر سلامت باید در نظام سلامت ما به رسمیت شناخته شود.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر محمدعلی محققی روز شنبه، 14 بهمن ماه در نشست تخصصی ارتقای آگاهی‌بخشی در حوزه سرطان که به مناسبت روز جهانی پیشگیری از سرطان برگزار شد، گفت: سرطان، بیماری با قدمت دیرینه است و در آینده به دلیل تغییر در دموگرافی جمعیت با سرطان بیشتر مواجه خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین و اصلی‌ترین ظرفیت برای کنترل سرطان، پیشگیری است، اظهار کرد: بعضی از بیماری‌های سرطانی به طور کامل مهار شده‌اند و نتیجه مهار آن‌ها در مقایسه با بیماری‌های قلبی بهتر است و هیچ سرطانی وجود ندارد، مگر آنکه در درمان آن پیشرفت حاصل شده باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: راهبردهای افزایش آگاهی‌های عمومی در جامعه ایران جهت پیشگیری از سرطان، اهمیت بسیار زیادی دارد و جامعه ما، جامعه‌ای رو به رشد است و ظرفیت‌های عظیمی برای مواجهه با مشکلات دارد و تاکنون نیز موفقیت‌های بسیاری در درمان بیماری‌های واگیر و غیرواگیر به دست آمده است.

محققی اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم و تاثیرگذار در درمان و پیشگیری از سرطان مراکز تحقیقاتی و علمی هستند که در کشور وجود دارند و هر کدام بخشی از فعالیت‌هایشان را به مبارزه با سرطان اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه سرطان در کشور بعد از حوادث و بیماری‌های قلبی و عروقی سومین علت فوت است،‌ گفت: چندین عامل خطر در مورد بیماری‌های غیر واگیر در جامعه ما وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به رژیم‌های غذایی ناسالم، فشار خون، چاقی و توده بدنی بالا، کم تحرکی، مصرف دخانیات و آلودگی هوا اشاره کرد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: جمعیت بین 15 تا 60 سال کشور، هدف آموزش عمومی هستند و باید در بحث آموزش عمومی حتما مورد توجه قرار بگیرند.

محققی با بیان اینکه آموزش عمومی از راهبردهای قطعی در کنترل سرطان است، یادآور شد: اگر مداخله از طریق آموزش به شکل صحیح انجام شود، باعث کاهش تعداد مرگ و میر می‌شود و تجربه در کشورهای غربی نیز موید این مسئله است، زیرا پس از آموزش‌های عمومی بعد از دهه 80 میلادی تعداد سرطان‌های ناشی از مصرف دخانیات کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: ابتلا به سرطان معمولا بعد از 30 سالگی رخ می‌دهد و اگر با استفاده از راهبردهای مناسب، شیوه زندگی افراد اصلاح شود و مصرف دخانیات،‌ کم تحرکی و عوامل این چنینی کاهش یابد، مرگ و میر ناشی از سرطان کم می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان با بیان اینکه شبکه‌های بهداشتی در آموزش عمومی بسیار موثر است، گفت: نباید از این ظرفیت غافل شویم و همچنین باید دسترسی مردم به اطلاعات بهداشتی افزایش یابد و بسته‌های ویژه ارتقای سواد سلامت در تلویزیون ارائه شود.

برچسب ها: سلامت ، سرطان ، پیشگیری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: