کد خبر: ۱۸۳۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 03
از تعداد افرادی که در سنجش خطرسنجی قرار گرفتند، 17 هزار و 376 تن در گروه‌های دارای خطر بوده که 15 هزار و 359 تن با خطر زیر 10 درصد، 629 تن با خطر 10-20 درصد، 146 تن با خطر 20-30 درصد و یک هزار و 242 تن با خطر بالای 30 درصد، شناسایی شدند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین از خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی برای 22 هزار و 735 تن از ابتدای اجرای طرح مذکور در این شهرستان خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، «سیدعلیرضا خوانساری» رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان اظهار کرد: از تعداد افرادی که در سنجش خطرسنجی قرار گرفتند، 17 هزار و 376 تن در گروه‌های دارای خطر بوده که 15 هزار و 359 تن با خطر زیر 10 درصد، 629 تن با خطر 10-20 درصد، 146 تن با خطر 20-30 درصد و یک هزار و 242 تن با خطر بالای 30 درصد، شناسایی شدند.

وی در ادامه افزود: 5359 تن هم بدون عوامل خطر و سالم شناسایی شدند.

انجام خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی، در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی
«مریم یاراحمدی»، کارشناس مسئول واحد بیماری‌های غیر واگیر شهرستان قزوین نیز در این رابطه گفت: خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی(stroke) باهدف پیشگیری از این نوع سکته‌ها در افراد بالای 30 سال، در تمام مراکز خدمات جامع سلامت شهر و روستا انجام می‌شود.

وی افزود: افرادی که خطرسنجی می‌شوند، در صورت داشتن یکی از عوامل خطر، مانند: ابتلا به دیابت و فشارخون(blood pressure)، دور کمر مساوی یا بیشتر از 90 سانتی‌متر، سن بیش از 40 سال، مصرف دخانیات، مصرف الکل، سابقه بیماری دیابت یا کلیوی در افراد درجه‌یک خانواده یا سابقهٔ حوادث قلبی و عروقی زودرس در خانواده، برای انجام آزمایش رایگان قند ناشتا و کلسترول به آزمایشگاه ارجاع داده می‌شوند.

 یاراحمدی ادامه داد: پس از دریافت نتیجه آزمایش و تکمیل سؤال‌های مربوطه در سامانه، میزان خطر 10 ساله بروز سکته‌های قلبی و مغزی، محاسبه می‌شود.

کارشناس مسئول واحد بیماری‌های غیر واگیر شهرستان قزوین خاطرنشان کرد: پیگیری و مراقبت خطرسنجی برای افرادی که کمتر از 10 درصد در معرض خطر 10 ساله بروز سکته‌های قلبی و مغزی هستند، علاوه بر آموزش، حفظ و ارتقای شیوه زندگی، سالانه خواهد بود.

وی بابیان این‌که پیگیری و مراقبت خطرسنجی، برای افرادی که دارای خطر بین 10 تا کمتر از 20 درصد هستند، هر 9 ماه، افراد دارای خطر 20 تا کمتر از 30 درصد، هر شش ماه و برای افراد دارای خطر 30 درصد و بیشتر، هر سه ماه انجام‌گرفته و ارزیابی خطر برای آنان تکرار می‌شود، گفت: برای افراد فاقد عوامل خطر، سه سال بعد خطرسنجی انجام خواهد شد.

فرمانداری، دادگستری، دارایی، تأمین اجتماعی(Social security)، صداوسیما، میراث فرهنگی و گردشگری، راه و شهرسازی، ستاد علوم پزشکی و معاونت بهداشتی دانشگاه ازجمله ادارات و سازمان‌های شهرستان قزوین هستند که برنامه خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی برای کارکنان آن‌ها انجام‌شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: