کد خبر: ۱۸۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 02
حتما برایتان پیش آمده که کلیدتان را گم کرده باشید یا لباستان را جایی گذاشتید اما فراموش کردید؛ یا این که کسی را که قبلا دیده اید، نشناسید و یا آدرس خانه خود را فراموش کنید
شفا آنلاین>سلامت>آلزایمر یک بیماری نورودژنراتیو و در واقع شایعترین نوع دمانس می باشد که احتمال بروز آن با افزایش سن در افراد بالا می رود.

به گزارش شفا آنلاین،اختلال حافظه یک اختلال شایعه در دنیاست که هر کس به نوعی آن را تجربه می کند، اما این مشکل در سالمندی بیشتر شیوع دارد. این اختلال حافظه در هر سطحی که باشد برای سالمندان مشکل ایجاد می کند و  می تواند آنها را از عملکرد روزانه خود باز دارد. آنچه باید به آن توجه کنیم این است که اختلال حافظه تا چه حد نگران کننده است و تا چه حد طبیعی است.

در این رابطه با دکتر طاهری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص طب سالمندان گفتگویی داشتیم که نظر خوانندگان را به آن جلب می کنیم.

آلزایمر چیست ؟
آلزایمر یک بیماری نورودژنراتیو و در واقع شایعترین نوع دمانس(Dementia) می باشد که احتمال بروز آن با افزایش سن در افراد بالا می رود. به گونه ای که احتمال بروز آن در افراد ۸۵ سال به بالا حدود ۵۰ درصد است.

آیااختلال حواسی که به طور روزانه تجربه می کنیم می تواند شروع بیماری آلزایمر باشد؟
آلزایمر یک اختلال حافظه پیشرونده و غیر قابل برگشت است که باعث ایجاد اختلال عملکرد روزانه فرد می شود. این بیماری علت های بسیار متنوعی دارد که یکی از آنها آلزایمر است. بنابراین اگر شکایتی از اختلال حافظه در فردی وجود داشته باشد باید به  پزشک مراجعه کند تا با معاینه علت اصلی این اختلال حافظه شناسایی و درمان شود .

چه عوامل خطرسازی برای بروز اختلال حافظه جدی وجود دارد ؟
بیش از ۵۰ عامل در احتمال بروز این بیماری نقش دارند که برخی از آنها اشاره می کنم؛ افزایش سن یکی از این عوامل است که به تنهایی یک عامل  خطر مهم برای افزایش  احتمال بروز آلزایمر در افراد است. جنس نیز عامل دیگری است که معمولا خانم ها بیشتر از آقایان احتمال دارد به آلزایمر(Alzheimer) مبتلا شوند.  ژنتیک نیز یکی دیگر از این عوامل است و در افرادی که سابقه مثبت خانوادگی آلزایمر در پدر یا مادر یا خواهر یا برادر وجود داشته است، احتمال ابتلا به این بیماری بالاتر می رود.

عدم وجود فعالیت بدنی منظم ، مصرف الکل ، مصرف سیگار ، دیابت ، پرفشاری خون ، بیماری های قلبی  عروقی ، بیماری تیروئید ، مصرف برخی داروها ، افسردگی(Depression) ، اضطراب ، سابقه ضربه به سر، سوء مصرف مواد از دیگر عوامل خطرساز در احتمال بروز این بیماری می باشند.

همه ما در زندگی گاهی دچار فراموشی و اختلال حافظه شده ایم، ایا باید نگران  این اختلال  حافظه باشیم؟
از آنجائیکه بیماری آلزایمر یکی از مشکلات نسبتا شایع در گروه سنی سالمندان می باشد، توجه به برخی علائم در راستای تشخیص به موقع این بیماری مهم می باشد. اگر کسی اسامی را فراموش می کند ، شماره تلفن  ها را از خاطر می برد ، سوال  تکراری می پرسد و در به یادآوری زمان دچار مشکل می شود، توصیه می شود بمنظور ارزیابی از نظر وضعیت سلامت حافظه به کلینیک حافظه مراجعه کند.

هر چقدر این بیماری زودتر تشخیص داده شود، امکان مداخله در آن بیشتر خواهد بود. هر چند بروز علائم مربوط به بیماری آلزایمر در هر دوره از بیماری متفاوت است و سیر پیشرونده این بیماری   می تواند فرد را به جایی بکشاند که مسیر خانه اش را گم کند و در مراحل پیشرفته تر تمام عملکرد فرد را از بین ببرد.

این بیماری در مراحل ابتدایی به قدری آرام وارد زندگی فرد می شود که گفته می شود  وقتی تشخیص آلزایمر را برای  فردی می گذارند، این بیماری حداقل از ۲۰ سال قبل در فرد آغاز شده است. علت این بیماری رسوب پروتئینی به نام بتا آمیلوئید در مغز می باشد که باعث تخریب سلولهای متعددی می شود.

چه افرادی می توانند به کلینیک حافظه بیمارستان طالقانی مراجعه کنند ؟
تمام افردی که از اختلال حافظه شکایت دارند می توانند به کلینیک حافظه جهت ارزیابی مراجعه کنند و در صورت لزوم خدمات درمانی مناسب را دریافت کنند.

این افراد در صورتی که برای اولین بار می خواهند به این کلینیک مراجعه نمایند باید با شماره تلفن ۲۳۰۳۱۴۰۷ تماس گرفته و پس از دریافت نوبت در زمان اعلام شده بمنظور دریافت خدمات مراجعه کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: