کد خبر: ۱۸۳۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 31
با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و بارش برف و ایجاد یخبندان احتمال لیز خوردن بر روی سطح زمین خصوصاً در کودکان و افراد سالمند افزایش پیدا می‌کند. بنابراین به تبع این موضوع احتمال ‌آسیب‌هایی مانند شکستگی مفاصل یا پارگی عضلات نیز افزایش خواهد یافت
شفا آنلاین>اجتماعی>یک متخصص و جراح مفاصل در خصوص نحوه صحیح راه رفتن بر روی زمین‌های لغزنده و آسیب‌هایی که ممکن است بر اثر سُر خوردن به بدن افراد وارد شود توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش شفا آنلاین، یاسر نژادی متخصص و جراح مفاصل اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و بارش برف و ایجاد یخبندان احتمال لیز خوردن بر روی سطح زمین خصوصاً در کودکان و افراد سالمند افزایش پیدا می‌کند. بنابراین به تبع این موضوع احتمال ‌آسیب‌هایی مانند شکستگی مفاصل یا پارگی عضلات نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: مهمترین اصل برای راه رفتن بر روی سطح زمین یخ‌زده حفظ تعادل بدن است. معمولاً افراد به این دلیل سُر می‌خورند که نمی‌‌توانند تعادل خود را به درستی حفظ کنند.

نژادی گفت: برای حفظ تعادل بدن باید به اصل علمی گرانیگاه توجه کرد یعنی اینکه وزن بدن در کدام قسمت متمرکز باشد و به طور کلی توصیه می‌شود در هنگام راه رفتن مرکز ثقل بدن به سمت جلو قرار گیرد.

متخصص و جراح مفاصل، افزود: در هنگام زمین خوردن معمولاً دست‌ها به سمت جلو قرار می‌گیرد تا از آسیب‌های وارد شده به سایر نقاط بدن پیشگیری کند که این موضوع باعث می‌شود آسیب‌هایی به استخوان‌های کف دست و آرنج‌ها وارد شود. همچنین در مواردی که فرد به پشت‌سر زمین بخورد شکستگی‌هایی در کشکک زانو یا آسیب‌هایی به لگن فرد وارد خواهد شد.

وی تصریح کرد: معمولاً پس از این گونه آسیب‌ها بهتر است که ظرف مدت 48 ساعت ناحیه آسیب‌دیده را با کیسه  آب سرد مراقبت کنیم و پس از گذشت این بازه زمانی در صورت ایجاد خون‌مردگی یا لخته خون در بافت می‌توان از کمپرس آب گرم نیز برای برطرف شدن این عارضه استفاده کرد.

این جراح مفاصل توصیه کرد: در برخی مواقع آسیب‌هایی که به مفاصل یا استخوان‌های فرد وارد می‌شود، فرد  احساس درد نداشته اما احساس ناخوشایندی به وی دست می‌دهد که بهتر است در این زمان با مراجعه به یک متخصص ارتوپد نوع آسیب به درستی تشخیص داده شود. همچنین باید توجه داشته باشیم که اگر فرد آسیب دیده را سریع‌تر به پزشک برای معاینه ارجاع دهیم درمان وی بهتر انجام خواهد شد.

نژادی با بیان اینکه آسیب‌هایی مانند دررفتگی مفاصل جزو موارد اورژانسی(Emergency) است، تأکید کرد: در هنگام بروز چنین حوادثی لازم است فرد به سرعت به بیمارستان یا پزشک متخصص ارجاع داده شود.

وی افزود: معمولاً در فصل زمستان و با یخ زدن پیاده‌روها شاهد افزایش شکستگی‌های لگن در افراد سالمند هستیم. برخی از این افراد از پوکی استخوان رنج می‌برند که احتمال افزایش آسیب در آنها بیشتر است همچنین برخی دیگر به دلیل مصرف داروهای برطرف‌کننده پوکی استخوان(Osteoporosis)، استخوان‌هایشان حالت چدنی به خود گرفته که در این موارد نیز با خوردن یک ضربه به استخوان احتمال شکستن آن وجود دارد.

این جراح مفاصل در پایان توصیه کرد: اصولاً توصیه می‌شود در این فصل برای پیشگیری از سر خوردن بر روی زمین‌های لغزنده افراد کفش‌های ساق‌دار بپوشند که این موضوع می‌تواند از پیچ خوردگی جلوگیری کند همچنین پوشیدن دستکش نیز می‌تواند در زمان زمین خوردن فرد نیروی وارد شده به دست‌ها را کاهش دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: