کد خبر: ۱۸۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 31
تکلیف برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت در برنامه ششم توسعه به صورت کاملا شفاف مشخص شده است. هرچند این برنامه در قوانین توسعه‌ای پیشین کمی مبهم بود، اما در این قانون، مجلس به دقت تعیین کرده است که اجرای "پزشک خانواده" بر عهده کدام وزارتخانه است و باید با چه کیفیتی انجام شود. ما نیز طوری برنامه‌ریزی کردیم که مطابق قانون عمل کنیم
شفاآنلاین>سلامت> رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اعلام اتمام طراحی "برنامه پزشک خانواده"، تاکید کرد که زمان‌بندی اجرای این برنامه مرتبط با میزان منابعی خواهد بود که مجلس برای آن تصویب می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر محمد شریعتی - قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت در تشریح آخرین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده جهت تکمیل پرونده الکترونیک سلامت و اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت بهداشت در دوره فعلی، گفت: تکلیف برنامه پزشک(Doctor) خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت در برنامه ششم توسعه به صورت کاملا شفاف مشخص شده است. هرچند این برنامه در قوانین توسعه‌ای پیشین کمی مبهم بود، اما در این قانون، مجلس به دقت تعیین کرده است که اجرای "پزشک خانواده" بر عهده کدام وزارتخانه است و باید با چه کیفیتی انجام شود. ما نیز طوری برنامه‌ریزی کردیم که مطابق قانون عمل کنیم.

تکمیل بخش "بهداشت" پرونده الکترونیک سلامت


وی همچنین "پرونده الکترونیک سلامت" را مهم‌ترین زیرساخت‌ اجرای برنامه پزشک خانواده خواند و در توضیح تشکیل و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت گفت: پرونده الکترونیک سلامت باید شامل تمامی اطلاعات و بخش‌های مربوط به سلامت و بیماری یک فرد مانند اقدامات بخش بهداشت و پیشگیری، درمان، مراجعه به بیمارستان شامل بخش‌ خصوصی و دولتی باشد. در واقع این پرونده سامانه‌ای چند بعدی است. در همین راستا بخش بهداشتِ پرونده الکترونیک سلامت را کامل کرده‌ایم که البته این به معنای اجرای کامل پرونده در تمام ابعاد آن نیست؛ چراکه برای اجرای کامل برنامه پزشک خانواده نیازمند تکمیل پرونده الکترونیک سلامت در بخش دارو، بیمارستان، آزمایشگاه و ... نیز هستیم. در مجموع از نظر ما آنچه که در حوزه بهداشتِ پرونده الکترونیک سلامت(Health) انجام شده، کامل است و در ارایه سطح یک خدمات در قالب این پرونده، مشکلی وجود ندارد.

ورود اطلاعات ۷۰ میلیون ایرانی به سامانه پرونده الکترونیک سلامت

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با تاکید بر فعال بودن بخش بهداشت پرونده الکترونیک سلامت در سطح کشور، ادامه داد: به این ترتیب اطلاعات بیش از ۷۰ میلیون نفر ساکن ایران (از جمله اطلاعات تبعه مجاز افغان‌ که در کشور خدمات بهداشتی درمانی دریافت می‌کنند)، در این پرونده وارد شده است. البته ورود این میزان اطلاعات به معنی مراجعه مستقیم همه این افراد برای تشکیل پرونده نیست؛ هرچند ورود بسیاری از این اطلاعات با حضور مستقیم خود افراد بوده اما در برخی موارد نیز مثلا هنگام مراجعه مادر برای واکسیناسیون فرزندش، اطلاعات سایر اعضای خانواده نیز دریافت و توسط ارایه دهنده خدمات در سامانه ثبت شده است. در مجموع حدود ۷۰ درصد  افرادی که در این سامانه ثبت شده‌اند، حداقل یک خدمت نیز از حوزه بهداشت مبتنی بر پرونده الکترونیک سلامت دریافت کرده‌اند.

اقدام برای آموزش "پزشکان خانواده"


وی با اشاره به مبحث تامین نیروی انسانی در فراهم آوردن زیرساخت‌های اجرای "برنامه پزشک خانواده" گفت: در مدلی که ما طراحی کردیم، با استفاده از نیروهای انسانی موجود و آموزش و تبدیل آنها، می‌توان کار را آغاز کرد. علاوه بر آن  برنامه تخصص پزشک خانواده و دوره‌های کوتاه مدتی برای توسعه دانش و توانمندی پزشکان عمومی راه‌اندازی کردیم تا به این ترتیب آنها نیز به پزشک خانواده تغییر وضعیت دهند؛ این اقدام نیز بعضا یا اجرا شده یا در دست اجراست.

۱۲ گام "پزشک خانواده" در انتظار تصمیم مجلس

شریعتی درباره زمان‌بندی و نحوه اجرای برنامه پزشک خانواده نیز گفت: از آنجا که "برنامه پزشک خانواده"، قانون است و قانون باید اجرا شود، این برنامه را در ۱۲ گام و البته مرتبط با الزامات طراحی کردیم؛ اما نکته مهم آن است که زمان‌بندی اجرای گام‌های مختلف برنامه پزشک خانواده تنها مربوط به وزارت بهداشت نیست، بلکه دقیقا با میزان منابعی که مجلس برای این برنامه تصویب می‌کند و در اختیارمان قرار می‌دهد، ارتباط دارد. البته منابع، تنها پول نیست و سایر اختیارات و امکانات را نیز شامل می‌شود، اما تامین منابع مالی بخش مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

انتشار جزییات برنامه پزشک خانواده؛ بزودی

قائم مقام معاون بهداشت در این باره افزود: در حال حاضر طراحی برنامه پزشک خانواده تمام شده و در جلسه اخیر با معاونان بهداشت سراسر کشور مورد بازنگری و بررسی قرار داده شد و به زودی نیز آن را منتشر می‌کنیم، اما هنوز درباره میزان منابع اجرای برنامه به قطعیت نرسیده‌ایم و مهم آن است که مجلس چه میزان منابعی را برای اجرای برنامه پزشک خانواده در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد داد. ما حداقل منابع مورد انتظار را اعلام و در جلسات مختلف هم از عددمان دفاع کردیم. اکنون هم منتظر پاسخ مجلس هستیم. البته شرایط کشور را درک می‌کنیم و انتظار داریم مجلس با توجه به شرایط کشور، منابع مورد لزوم برای اجرای این برنامه را تصویب کند و ما نیز منطبق بر منابع و قانون برنامه ششم، حرکت خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال درباره تفاوت‌های برنامه فعلی پزشک خانواده با آنچه که در استان‌های فارس و مازندران اجرا می‌شود، گفت: در طراحی برنامه پزشک خانواده از تجارب قبلی کشور و همچنین منابع علمی دنیا استفاده شده است. همچنین باید در نظر داشت که امروز شرایط نظام سلامت کشور از نظر پایگاه‌های فعال، نوع پرونده الکترونیک سلامت و ... با گذشته کاملا متفاوت است؛ به همین دلیل برنامه‌های اجرایی نیز باید متناسب با شرایط فعلی طراحی شوند. بر این اساس برنامه پزشک خانواده فعلی، برنامه‌ای منحصر به فرد و متناسب با شرایط فعلی است. به عنوان مثال در این برنامه از نقش مراقبان سلامت و پایگاه‌های بهداشت به خوبی استفاده شده است؛ چراکه در حال حاضر در تمام مناطق شهری پایگاه سلامت و مراقب بهداشت داریم که می‌توانند به عنوان بازوان برنامه پزشک خانواده به اجرای آن کمک کنند. در مجموع از تمام قابلیت‌های شبکه برای غنی کردن و اجرای برنامه پزشک خانواده استفاده می‌کنیم.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: