کد خبر: ۱۸۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 30
هرچند شیوع هپاتیت C در کشور کمتر از نیم درصد است ولی شیوع این بیماری در گروه های پرخطر از جمله معتادین و افراد زندانی بسیار بیشتر از این درصد است
شفا آنلاین>سلامت> رئیس شبکه هپاتیت ایران بر لزوم غربالگری هپاتیت C در بین گروه های پرخطر تاکید کرد و گفت: براساس مطالعاتی که با همکاری وزارت بهداشت توسط این شبکه انجام شده، شیوع این هپاتیت در بین جمعیت عمومی زندان های کشور حدود 10 درصد است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سید موید علویان در نامه ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: هرچند شیوع هپاتیت(hepatitis) C در کشور کمتر از نیم درصد است ولی شیوع این بیماری در گروه های پرخطر از جمله معتادین و افراد زندانی بسیار بیشتر از این درصد است.

وی اظهار کرد: فعالیت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مبحث کاهش آسیب در سال های اخیر منجر به جلوگیری از افزایش این بیماری در داخل زندان شده اما هنوز شیوع این بیماری بیشتر از سایر اقشار جامعه است.

علویان با اشاره به این که زندان با داشتن 10 درصد بیماری در خود بهترین مکان برای غربالگری(Screening) و درمان بیماری است، افزود: در 5 سال اخیر با معرفی روش های بسیار موثر غربالگری، تشخیص و درمان هپاتیت C و هدف حذف این بیماری تا سال 1410 مطرح شده است.

وی بر لزوم اختصاص اعتبار برای درمان این افراد تاکید کرد و گفت: با همراهی مناسب رسانه ها و مردم، اقدامات خوبی در زمینه شناسایی مبتلایان به این بیماری در گروه های پرخطر از جمله معتادان و زندانیان انجام شده اما این افراد توانایی پرداخت هزینه های درمان بیماری هپاتیت C را ندارند و وزارت بهداشت باید مساعدت لازم در این زمینه را به عمل آورد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران افزود: براساس تفاهم نامه مصوب جلسه 72 شورای اجتماعی کشور مورخ 15 اردیبهشت ماه سال 94 وزارت بهداشت، آن وزارتخانه متعهد شده نسبت به غربالگری و تامین دارو و برای زندانیان اقدام لازم را انجام دهد.

علویان گفت: نقش دولت و وزارت بهداشت در حذف و کنترل بیماری هپاتیت C بسیار پررنگ است و انجام تعهد توسط وزارت بهداشت می تواند به سرافرازی کشور در زمینه ارتقا بهداشت شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: