کد خبر: ۱۸۳۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 29
معمولا هر کدام از ما روزی حدود هشت ساعت از وقتمان را در محل كار می‌گذرانیم. اگر ساعت‌هایی را هم که صرف رفت و آمد و اضافه‌كاری می‌شود، حساب كنیم، این زمان شاید روزانه به 10 یا حتی 12 ساعت هم برسد.
 شفا آنلاین>اجتماعی>شغل منبع درآمد و عامل شناسایی است و محل كار، جایگاهی است كه تقریبا نیمی از عمر خود را در آن سپری می‌كنیم. معمولا هر کدام از ما روزی حدود هشت ساعت از وقتمان را در محل كار می‌گذرانیم. اگر ساعت‌هایی را هم که صرف رفت و آمد و اضافه‌كاری می‌شود، حساب كنیم، این زمان شاید روزانه به 10 یا حتی 12 ساعت هم برسد. اما با این حال برخی از ما، هر چه بیشتر كار می‌كنیم، كمتر لذت می‌بریم؟

در چنین شرایطی، ممکن است شغل ما، عامل ناخوشی و لذت نبردن‌مان باشد. امروزه فشار روانی <mental pressure>(استرس)، می‌تواند محیط كار را برای فرد «ناخوشایند» کند. بد نیست بدانید بعد از بحران‌های خانوادگی، فشار روحی دومین مشكل بسیار مهم محل كار محسوب می‌شود. هر ساله بر اثر كاهش بازدهی، كارگریزی و مرگ نابهنگام، میلیاردها به هدر می‌رود و 50 درصد تلفات جانی ناشی از 10 علت عمده مرگ و میر را می‌توان به عوامل رفتاری، از جمله فشار روانی نسبت داد.

فشار روانی و كامیابی
اگرچه برای داشتن عملکرد بالا، نیاز به اهرمی همچون فشار است و باید آدرنالین خون نیز افزایش پیدا کند تا راندمان و عملکرد کاری بالاباشد. ولی در این بین تنش بیش از حد، موضوعی متفاوت است که می‌تواند با پیامدهای منفی همراه باشد. خستگی، بی‌خوابی، فشار خون، سردرد، زخم، ترش كردن، ناتوانی در تمركز یا آرمیدن و بی‌اشتهای از شایع‌ترین نشانه‌های وجود فشار نامطلوب شغل در محیط کار است. افسردگی، معمولا از تنش محل كار ناشی می‌شود. چه بسا افسردگی با زودرنجی (تندمزاجی) و خشم، دیر رسیدن و تمایل به دوری جستن از همكاران نمایان شود.

 

عامل تنش شغلی چیست؟
كار زیاد و تعارض شخصیت (به ویژه با بالادستان) دو نمونه از رایج‌ترین علل تنش شغلی هستند. البته قبول مسئولیت سنگین، علت دیگری است. كسانی كه در مشاغل مدیریت انجام وظیفه می‌كنند، غالبا از حجم زیاد كار شكوه می‌كنند اما با این حال، این افراد امتیازی دارند كه شاید از وجودش بی‌خبر باشند و آن نرمش‌پذیری است. این قدرت در این افراد وجود دارد كه با گفت‌وگو و حتی رویارویی، تنش محل كار را کاهش دهند. این مزیت برای سایر كاركنان مانند كارگرانی كه در خط تولید كار می‌كنند یا كسانی كه به كارهای دفتری سرگرم هستند، وجود ندارد. شغل‌هایی كه ملال‌آور و یكنواخت به نظر می‌رسند، همان‌قدر بر انسان فشار وارد می‌سازند كه مشاغل اجرایی كارآمد.سلامانه

**دکتر فرشاد نجفی‌پور، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: