کد خبر: ۱۸۳۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 29
در زمان درمان اختلالات قسمت های خاص مغز، یکی از اصلی ترین مشکلات با مصرف داروهای خوراکی یا تزریق داخل وریدی این است که داروها بر کل مغز اثر می گذارند و بطور بالقوه، با عوارض جانبی همراه است.
  شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی> دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به توسعه سوزن فوق نازکی شده اند که قادر به انتقال دوزهای کم دارو به بخش های خاصی از مغز به اندازه یک میلی متر مکعب است.

به گزارش شفا آنلاین:در زمان درمان اختلالات قسمت های خاص مغز، یکی از اصلی ترین مشکلات با مصرف داروهای خوراکی یا تزریق داخل وریدی این است که داروها بر کل مغز اثر می گذارند و بطور بالقوه، با عوارض جانبی همراه است.

محققان MIT با هدف انتقال دارو به بخش های خاص مغز، سوزن فوق نازک MiNDS (سیستم تحویل داروی عصبی مینیاتوری شده) را توسعه داده اند. این دستگاه شامل چندین لوله (کانال) به قطر حدود 30 میکرومتر بوده و قادر به انتقال انواع مختلف دارو است.   

در تست های آزمایشگاهی، کانال ها به پمپ های کوچکی وصل شدند که می توانستند زیر پوست کاشته شوند. از یک کانال برای انتقال دارویی موسوم به ماسکیمول (muscimol) به منطقه substantia nigra مغز موش استفاده شد. طبق انتظار، علائم شبه پارکینسون در موش ها مشاهده شد. زمانی که از کانال دیگر برای انتقال یک دوز محلول سالین (saline) استفاده شد، اثر ماسکیمول از بین رفت.

کانال ها می توانند به شکل فیبر نوری برای درمان اختلالات عصبی با نور یا الکترودها پس از دارو درمانی مورد استفاده قرار بگیرند.

به گفته محققان، مغز ساختار بسیار پیچیده ای است؛ از همین رو، روش های دقیق برای دارورسانی هدفمند به سلول های خاص می توانند عوارض جانبی را به شکل قابل توجهی کاهش دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: