کد خبر: ۱۸۳۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 29
، یک زن سالخورده مسن که سالم است در مقایسه با یک مرد سالخورده مسن سالم تمرکز بهتر و حافظه قوی‌تری دارد.
شفا آنلاین>اجتماعی>از میان پدربزرگ و مادربزرگ شما احتمال کدام‌یک دربرد بازی شطرنج یا به یادآوری تولد شما بیشتر است؟ اگر پاسخ شما «مادربزرگ» باشد، باید گفت که پاسخ شما درست است.

به گزارش شفا آنلاین:بر اساس نتایج یک تحقیق جدید که توسط محققان هلندی انجام گرفت می‌توان گفت که تا مادامی‌که یک زن سالخورده تسلیم زوال عقل یا بیماری آلزایمر <Alzheimer's disease>نشده باشد در مقایسه با یک مرد بزرگ‌سال تمرکز بهتر و حافظه قوی‌تری دارد.

به‌عبارت‌دیگر، یک زن سالخورده مسن که سالم است در مقایسه با یک مرد سالخورده مسن سالم تمرکز بهتر و حافظه قوی‌تری دارد.
دکتر اریک وان اگزل، رهبر این تحقیق و استاد گروه طب داخلی دانشگاه لیدن هلند می‌گوید: «زنانی که در سن 85 سالگی قرار دارند در مقایسه با مردهای هم سن خود عملکرد بهتری در شماری از وظایف ذهنی دارند، هرچند که سطح تحصیلات آن‌ها ممکن است پایین‌تر باشد.»
در مقایسه با مردها زنان سالخورده بیشتری از زوال عقل رنج می‌برند، اما در میان سالخورده‌هایی که ذهن‌های سالمی دارند، زن‌ها عملکرد ذهنی بهتری دارند.
این تیم تحقیقاتی به حضور تمام شهروندهای 85 ساله شهر لیدن در کشور هلند رفت و تست های روانشناسی استانداردی را روی آن‌ها انجام داد. از میان این افراد، آن‌هایی که دارای علائم افسردگی بودند در تحقیق مورداستفاده قرار نگرفتند، چون افسردگی می‌تواند روی عملکرد ذهن اثر بگذارد.
دکتر اگزل می‌گوید که در اوایل دهه 1900 نظام آموزشی کشور هلند ناعادلانه بود، بنابراین زنانی که در تحقیق حضور داشتند در مقایسه با مردها سال‌های بسیار کمتری را صرف مدرسه رفتن کرده بودند.
باوجوداین، دکتر اگزل به وب‌سایت WebMD می‌گوید که در این تحقیق زنان نشان دادند که در پردازش اطلاعات سرعت بیشتری دارند و در انجام آزمون‌های حافظه نیز عملکرد بهتری از خود نشان دادند. این نتیجه تحقیق نسبتاً حیرت‌انگیز است، چون در تحقیق‌های پیشین نشان داده‌شده بود که تحصیلات بالاتر از کاهش عملکرد ذهنی در دوران پیری محافظت می‌کند.
حال این سوال مطرح می‌شود که چرا زنان 85 ساله این تحقیق در مقایسه با مردهای 85 ساله قدرت یادآوری بهتر و سرعت عملکرد ذهنی بیشتری (تقریباً دو برابر) داشتند؟
دکتر اگزل می‌گوید: «تفاوت میان مردها و زن‌ها درزمینه بیماری (قلب و رگ خونی) یک توضیح احتمالی برای پرسش بالا است.» او ادامه می‌دهد: «زن‌ها در مقایسه با مردها بیماری کمتری دارند...درنتیجه زن‌ها ازنظر بیولوژیکی از مردهای هم سن خود جوان‌تر هستند.»
دکتر اگزل به وب‌سایت WebMD می‌گوید که پلاک‌های مسدودکننده شریان‌ها که منجر به حمله‌های قلبی، سکته مغزی و دیگر بیماری‌های قلبی می‌شوند نیز می‌توانند عملکرد ذهنی را تضعیف کنند.
دکتر مارک ویلیامز، استاد و رئیس بخش طب عمومی و ژنتیک در دانشگاه ویرجینیا که این تحقیق را برای وب‌سایت WebMD موردبررسی قرار داده است می‌گوید: «یک فرض ابتدایی اساسی وجود دارد، اما عواملی وجود دارند که اشتیاق من را محدود می‌کنند.»
دکتر ویلیامز می‌گوید که انگیزه می‌تواند روی عملکرد فرد در آزمون‌های توانایی ذهنی اثر بگذارد. ازآنجایی‌که 63 درصد از مردها و 18 درصد از زن‌های شرکت‌کننده در این تحقیق مزدوج بودند، دکتر ویلیامز می‌گوید: «عامل تنهایی می‌توانست زنان را به شرکت در این تحقیق تشویق کند.»
درنتیجه اشتیاق بیشتر از سوی شرکت‌کننده می‌تواند به‌طور بالقوه به معنای نمره‌های بهتر باشد.
علاوه بر این، دکتر ویلیامز می‌گوید: «من مطمئن نیستم که این یافته‌ها واقعاً به چه معنایی هستند. و این تفاوت‌هایی که در نمره‌ها وجود دارند برابر با چه چیزی در زندگی واقعی هستند؟ آیا این نتایج به این معنا هستند که احتمال فراموشی اسم یا برداشتن ظرف از روی اجاق‌گاز در یک شخص بیشتر است؟ نتایج این تحقیق شاید معتبر باشند، اما واقعاً این نتایج چه معنایی دارند؟»
تیم تحقیقاتی دکتر اگزل در حال شروع یک تحقیق طولانی‌مدت است تا این موضوع را بیشتر موردبررسی قرار دهد که آیا میان بیماری قلبی و بیماری رگ خونی و کاهش عملکرد ذهنی ارتباطی وجود دارد؟
دکتر اگزل می‌گوید که قطعاً هر تفاوتی میان مردها و زن‌ها می‌تواند توضیح متفاوتی را برای این یافته‌ها فراهم آورد.
برای مثال، می‌توان به هورمون زنانه استروژن اشاره کرد که در زن‌ها وجود دارد، اما مردها چنین هورمونی را ندارند. بعضی از محقق‌ها فکر می‌کنند که هورمون استروژن عامل مهمی در عملکرد ذهنی است، بنابراین این هورمون می‌تواند در عملکرد ذهنی بهتر زن‌ها دخیل باشد.
اما دکتر اگزل می‌گوید: «چنین چیزی نامحتمل است، چون زنی که در سن 85 سالگی قرار دارد، به‌خوبی دوره یائسگی را گذرانده است و خیلی وقت است که سطوح استروژن او کاهش‌یافته‌اند.»
نتایج این تحقیق چشمگیر هستند، اما دکتر ویلیامز اضافه می‌کند: «این یافته‌ها نباید یک حس ازخودراضی به زن‌ها بدهد یا باعث احساس فراموش‌کاری یا حقارت در مردها شود.» به‌عبارت‌دیگر، اگرچه نتایج این تحقیق چشمگیر هستند، اما نباید آن‌قدر روی آن‌ها مانور داد که باعث حس ازخودراضی در زن‌ها و حس حقارت در مردها شوند.سپید

WebMD

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: