کد خبر: ۱۸۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 29
غلبه بر تصورات غلط اسکیزوفرنی بخشی از داشتن یک زندگی موفق همراه با اسکیزوفرنی است.
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>اسکیزوفرنی یک بیماری بسیار ننگین و درک نشده است. این ننگ می‌تواند باعث کاهش کیفیت زندگی و تداخل در توانایی فرد برای کسب شغل یا درمان مورد نیاز شود و زندگی فرد مبتلا به اسکیزوفرنی را سخت‌تر سازد. غلبه بر تصورات غلط اسکیزوفرنی بخشی از داشتن یک زندگی موفق همراه با اسکیزوفرنی است.

به گزارش شفا آنلاین:افراد مبتلا به اسکیزوفرنی <اسکیزوفرنی>خشن هستند. دکتر جان ویلسون، روان‌پزشک مرکز خدمات اجتماعی کلیسای Fairfax-Falls در ایالت ویرجینیا می‌گوید: «این تصور که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی خشن هستند تا حدود بسیار کمی درست است.» اما دکتر ویلسون تاکید می‌کند که میزان خشونت در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی به میزان بسیار کمی بالا است و این افراد مبتلا به اسکیزوفرنی خودشان بیشتر در معرض خشونت هستند تا اینکه یک مجرم باشند.
دکتر کریستا باکر، یک مشاور حرفه‌ای بالینی و سرپرست کلینیک روان‌پزشکی در مرکز پزشکی Bayview دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور می‌گوید که رسانه‌های سرگرمی و خبری موارد مربوط به اعمال خشونت‌آمیز را به افراد مبتلا به بیماری‌های روانی همچون اسکیزوفرنی نسبت می‌دهند و همین امر باعث شده است که انگ خشونت به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی زده شود. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی غالبا دچار پارانویا می‌شوند و صداهایی را می‌شنوند. این افراد ممکن است این اعتقاد را داشته باشند که دولت کشته‌مرده آن‌ها است و حتی دکتر ویلسون می‌گوید که بعضی از آن‌ها فکر می‌کنند که رئیس‌جمهور یا دیگر چهره‌های مهم با آن‌ها صحبت می‌کنند. دکتر ویلسون می‌گوید که یک فرد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است که به هنگام صحبت به‌طور نامفهوم صحبت کند و سخنان او عاقلانه نباشد و همین امر باعث القای ترس در دیگران و فراری شدن دیگران از آن‌ها می‌شود.
افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نمی‌توانند کار کنند. بعضی از مردم بر این تصور هستند که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نمی‌توانند شغلی داشته باشند، چون افراد غیرقابل ‌پیش‌بینی و تنبل هستند و توان تمرکز ندارند. اگر یک کارفرما متوجه بیماری یکی از متقاضیان کار شود ممکن است که او را استخدام نکند، اگرچه دکتر ویلسون خاطرنشان می‌کند که پرسش در مورد سابقه پزشکی بیمار غیرقانونی است.
اسکیزوفرنی قابل‌درمان نیست. دکتر ویلسون می‌گوید که اگرچه درمانی برای اسکیزوفرنی وجود ندارد، اما داروهایی می‌توانند علائم اسکیزوفرنی را تسکین دهند. اگرچه هیچ‌یک از این داروهای موجود همواره کارایی ندارند، اما این داروها در اکثر مواقع و غالبا کارایی دارند.
برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی مصرف دارو یک امر اساسی است. اتحادیه ملی بیماری روانی گزارش می‌دهد که نیمی از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی پس از دریافت درمان مناسب با نتایج مثبتی مواجه شدند. دکتر ویلسون می‌گوید که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی می‌توانند با پیروی از برنامه‌های درمانی خود به ‌خودشان و دیگران کمک کنند. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی می‌توانند با پیروی از برنامه‌های درمانی باعث کاهش علائم بیماری خود شوند و درنتیجه کمتر از ننگ ناشی از بیماری خود رنج ببرند.
مقابله با ننگ اسکیزوفرنی
دکتر باکر ننگ ناشی از اسکیزوفرنی را یک شمشیر دو لبه می‌داند. او می‌گوید: «برای مقابله با این ننگ باید در مورد آن صحبت کنید و سپس با یک واکنش مواجه شوید.» به نظر دکتر باکر افرادی که در مورد بیماری اسکیزوفرنی خود صحبت می‌کنند یک قهرمان هستند، چون چنین چیزی می‌تواند به مدیریت بیماری آن‌ها کمک کند. فردی که در مورد بیماری خود صحبت می‌کند به این معنا است که بیماری خود را پذیرفته است و وقتی‌که یک فرد بیماری خود را می‌پذیرد بهتر می‌تواند از عهده آن برآید. دکتر باکر خاطرنشان می‌کند که از طریق افزایش آگاهی مردم روزی فرا خواهد رسید که مردم درک درستی از بیماری اسکیزوفرنی به دست خواهند آورند و خواهند فهمید که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی می‌توانند با درمان و داروی مناسب زندگی و فعالیت کاری خوبی داشته باشند.
دکتر باکر می‌گوید که اگر فردی دوست ندارد که بیماری خود را با شخصی در میان بگذارد می‌تواند در گروه‌هایی عضو شود که اعضای آن افراد مبتلا به اسکیزوفرنی هستند. این فرد می‌تواند در این گروه‌ها با دیگر افراد در مورد بیماری خود صحبت کند. دکتر باکر می‌گوید: «چون در این گروه‌ها افراد یک‌چیز مشترک را در خود می‌بینند و خود را بیگانه نمی‌دانند در مورد تجربه‌های شخصی خود که مرتبط با اسکیزوفرنی هستند صحبت می‌کنند.» اعضای خانواده فرد نیز می‌توانند به عزیز خود برای صحبت در مورد بیماری‌اش کمک کنند. علاوه بر این، اگر یکی از عزیزان شما مبتلا به اسکیزوفرنی است می‌توانید با پزشک او در مورد گروه‌های حماتی صحبت کنید.
دکتر باکر می‌گوید: «اگر ما در مورد بیماری اسکیزوفرنی صحبت کنیم، آگاهی عمومی در مورد اسکیزوفرنی بیشتر می‌شود و درنتیجه احتمال از بین رفتن ننگ این بیماری افزایش می‌یابد.»
درنتیجه، این را باید بیان داشت که عدم دانش کافی در مورد بیماری‌های روانی مخصوصا اسکیزوفرنی باعث می‌شود که این افراد از ننگ ناشی از این بیماری‌ها رنج ببرند.سپید
everydayhealth

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: