کد خبر: ۱۸۲۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 26
یکی از پرریسک‌ترین زمان‌ها برای انجام خالکوبی در دوران بارداری و شیردهی است که می‌تواند خطر‌های جدی برای سلامت مادر و جنین داشته باشد.
شفا آنلاین>سلامت>برخی مد‌هایی که در دنیای امروزی روایج یافته است می‌تواند خطر‌هایی فوق العاده خطرناک و مرگبار برای مادران باردار و شیرده و فرزندان آن‌ها ایجاد کند.

به گزارش شفا آنلاین، امروزه در کشور‌های غربی یکی از مد‌های جدید انجام خالکوبی در دوران بارداری(Pregnancy) به وسیله بانوان است، بسیاری از بانوان در کشور‌های غربی دارای میزان زیادی خالکوبی هستند.

یکی از پرریسک‌ترین زمان‌ها برای انجام خالکوبی در دوران بارداری و شیردهی است که می‌تواند خطر‌های جدی برای سلامت مادر و جنین داشته باشد.

کارشناسان با توجه به شیوع بالای ابتلا به بیماری‌های عفونی بر اثر استفاده از خالکوبی، ورود جوهر به جریان خون، ابتلا به HIV، هپاتیت(hepatitis)، سیفلیس، بروز عفونت، تب، آلرژی و مواردی از این دست به بانوان توصیه می‌کنند در دوران بارداری و شیردهی از انجام خالکوبی خودداری کنند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند؛ عفونت هایی همچون هپاتیت نوع B و HIV می‌توانند در دوران بارداری از مادر به کودک منتقل شوند.

خالکوبی یک زخم باز است و حساس به ایجاد عفونت در بدن از جمله علامت‌های ایجاد عفونت دربر اثر تاتو می‌توان موارد زیر را نام برد.

تب و لرز، ایجاد توده‌های قرمز، جمع شدن ترشحات قرمز در پشت گلو و نیز قرمز شدن دور پوست نواحی اطراف خالکوبی(Tattoos)، دگرگون شدن جنس پوست اطراف ناحیه خالکوبی و نیز خط‌هایی تاریک و گسترده شدن خط خالکوبی که باید جدی گرفته شود و می‌تواند سبب ابتلای افراد به بیماری شود.

کارشناسان اعتقاد دارند، مواد شیمیایی موجود در رنگ خالکوبی می‌تواند به نوزاد منتقل شود به ویژه اگر انجام خالکوبی در ۱۲ هفته اول بارداری رخ دهد.

انجام تاتو یک تصمیم کاملاً آگاهانه است و  برای سلامت ضروری نیست؛ به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند با توجه به عارضه‌های جانبی متعددی که این عمل دارد بانوان از انجام آن به ویژه در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنند.

انجام خالکوبی برروی مهره‌های کمر و پشت می‌تواند سبب ایجاد زخم و عفونت مادر و ممنوع شدن انجام جراحی بی حسی موضعی یا همان اپیدورال شود؛ در زایمان به شیوه اپیدورال، متخصص بیهوشی با تزریق دارو به نخاع مادر سبب بی حسی موضعی او و توانایی انجام زایمان بدون درد یا با درد کم می‌شود.

متخصصان بیهوشی نباید تزریق دارو به نخاع بانوانی که دارای خالکوبی در پشت کمرخود هستند را به دلایل ایمنی انجام دهند، زیرا دارای جوهر و رنگ است.

بانوان بارداری که دارای بیماری‌های پوستی همچون ویتیلیگو، پسوریازیس، اگزما، حساسیت پوستی، سابقه سوختگی و ابتلا به بیماری لوپوس(Lupus) هستند، نیز نباید به انجام خالکوبی بپردازند، زیرا می‌تواند سبب تشدید علائم بیماری در آن‌ها شود.

یکی از شیوه‌های انجام خالکوبی، استفاده از رنگ حناست که در برخی فرهنگ‌ها بسیار رایج است و انجام آن را خوش یمن می‌دانند.

این نوع خالکوبی که  بر روی بدن مادران انجام می‌شود از رنگ طبیعی و برپایه گیاهان تهیه شده است و هر بار چهار هفته طول می‌کشد تا کاملاً پاک شود، کارشناسان با وجود مزایای حنا برای سلامت، به بانوان باردار توصیه می‌کنند از این نوع خالکوبی در دوران بارداری استفاده نکنند.

برخی موارد در حنا ناخالصی‌هایی وجود دارد که می‌تواند سبب آلرژی شود، همچنین حنا دارای ماده‌ای به نام پارا-فنیلین دی‌آمین (PPD) که می‌تواند در برخی افراد سبب آسیب پوستی، سوختگی، راش پوستی، زخم و خارش شود.

افزون بر خطر استفاده از خالکوبی در دوران بارداری، در دوران شیردهی نیز انجام این کار توصیه نمی‌شود، مولکول‌های جوهر می‌توانند وارد جریان خون شوند و شیرمادر نیز از خون تولید می‌شود، همچنین درصورت ایجاد عفونت و مراقبت ناکافی از زخم پس از خالکوبی احتمال بیماری مادر، ایجاد تب و حتی سرایت عفونت به وسیله شیردهی به نوزاد وجود دارد.

کارشناسان به بانوانی که به دلایل مختلف تمایل به انجام خالکوبی دارند، توصیه می‌کنند انجام این کار را به بعد از دوران بارداری و شیردهی موکول کنند و به دلیل عارضه‌های جانبی ناشناخته انجام خالکوبی به طور کلی انجام آن توصیه نمی‌شود.

برخی مطالعه‌ها نشان داده است میزان ابتلای افرادی که دارای خالکوبی هستند به سرطان بیش از سایر افراد است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: