کد خبر: ۱۸۲۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 25
،یکی از نشانه های کاملا واضح که نشان می دهد برنامه غذایی تان سالم نیست، اضافه وزن است. اما مسلما تنها به این معنا نیست که بدنتان علامت می دهد برنامه غذایی را تغییر دهید و بیشتر به تعادل رو بیاورید
شفاآنلاین>سلامت>دراین مطلب می خواهیم شما را با صدای بدنتان و علائمی که نشان از تغذیه نامناسب دارد بیشتر آشنا کنیم.

به گزارش شفاآنلاین،یکی از نشانه های کاملا واضح که نشان می دهد برنامه غذایی تان سالم نیست، اضافه وزن است. اما مسلما تنها به این معنا نیست که بدنتان علامت می دهد برنامه غذایی را تغییر دهید و بیشتر به تعادل رو بیاورید.

برخی نشانه های دیگر نیز وجود دارند که بسیار نامحسوس هستند. بدن به دلایل مختلف پیام هایی را ارسال می کند که نشانه اعتراضش به برنامه غذایی تان است. در ادامه می خواهیم شما را با صدای بدنتان بیشتر آشنا کنیم.

1- بوی بد دهان: به اندازه کافی غذا نمی خورید.

بوی بدن دهان ممکن است به علت یک فرآیند متابولیک به نام کتوز اتفاق بیفتد. وقتی بدن به اندازه کافی گلوکز برای تامین انرژی نداشته باشد، به جایش شروع به سوزاندن چربی های ذخیره شده می کند. در نتیجه موجب ساخت اسید هایی به نام کتون می شود. همین کتون ها هستند که باعث می شوند دهانتان بوی بد بگیرد، بویی شبیه به لاک پاک کن.

افرادی که از برنامه کم کربوهیدرات استفاده می کنند، بیشتر در معرض کتون ها و بوی بد دهان هستند. همچنین اگر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کتون داشته باشند باید سریع به پزشک مراجعه کنند. این حالت ممکن است نشان دهنده این باشد که بدنشان به اندازه کافی انسولین ندارد. وعده غذایی خود را افزایش دهید تا انرژی مورد نیازتان را دریافت کرده و مشکل حل شود.

البته باید این را بدانید که کتون ها تنها عامل بوی بد دهان نیستند. قهوه، سیگار کشیدن و بهداشت ضعیف دهان و دندان نیز می تواند عاملش باشد.

2- نازک شدن موها: دچار فقر آهن هستید.

آهن برای ساخت سلول های قرمز خونی استفاده می شود که به ذخیره شدن و حمل اکسیژن در خون کمک می کنند. اگر دچار فقر آهن بودید، ممکن است موها شروع به نازک شدن کنند و شما نیز احساس بی حالی کنید.

می توانید مقدار دریافت آهن خود را با استفاده از سبزیجاتی مانند اسفناج و بروکلی، حبوباتی مانند نخود، عدس و لوبیا قرمز و همچنین گوشت قرمز تقویت کنید. خانم ها در دهه های 20، 30 و 40 زندگی خود باید مطمئن شوند که برنامه ای سرشار از آهن را رعایت کنند، چون قاعدگی می تواند به سادگی روی سطح آهن خونشان تاثیر بگذارد.

 3- اسهال مداوم: ممکن است دچار بیماری سلیاک باشید.

بیماری سلیاک: یک واکنش ایمنی به خوردن گلوتن که در گندم، جو و چاودار پیدا می شود است. یکی از نشانه های تشخیص این بیماری، اسهال مداوم است.

در بیماری سلیاک، خوردن گلوتن منجر به تحریک واکنش در روده کوچک می شود که منجر به اسهال، نفخ، کاهش وزن، سوءهاضمه و دل درد می شود. اگر گلوتن از برنامه این افراد حذف شود، علائم نیز خود به خود از بین می روند.

4- یبوست: به اندازه کافی آب نمی نوشید.

اگر با کار کردن شکمتان پیوسته دچار مشکل هستید، معمولا علتش دریافت ناکافی فیبر در برنامه غذایی است. اما باید گفت یکی از احتمالات قوی دیگری که وجود دارد کم آب شدن بدن است.

هم فیبر و هم آب برای حرکت منظم روده ها مورد نیاز است. اگر دچار یبوست هستید، مقدار مصرف مایعات خود را افزایش دهید و همچنین از غذاهایی که حاوی فیبر هستند بخورید.

5- ترک خوردن گوشه های دهان: کمبود آهن

زخم و بریدگی در گوشه های دهان می تواند به دلیل فقر آهن یا عفونت پوستی باکتریایی یا قارچی باشد. سعی کنید چند روز از پماد و وازلین استفاده کنید، اما اگر بعد از یک هفته اوضاع بهتر نشد و یا از قبل بدتر شد، حتما با پزشک صحبت کنید.

6- کمبود انرژی و یا خستگی: بیش از حد قند می خورید

معمولا بعد از خوردن مقدار زیادی کربوهیدرات پیچیده ممکن است ناگهان احساس بی حالی و کمبود انرژی کنید. دلیلش این است که قند باعث بالا رفتن سطح انسولین شده و پس از این اتفاق، به دلیل افت ناگهانی قند خون احساس کمبود انرژی می کنید.

در چنین مواقعی اشتباهی که بسیاری انجام می دهند آن است که برای جبران این کمبود انرژی، بیشتر غذا می خورند. به دنبال غذاهایی باشید که قندشان سریع وارد جریان خون نمی شوند. با این کار از بی حالی و در پی آن پرخوری جلوگیری کرده اید.

 7- بالا رفتن تعداد دفعات ادرار: کمبود آب بدن

گیج کننده است، چون فکر می کنید باید برعکس باشد. اما با اینکه پر شدن مثانه هشداری به مغز برای رفتن به دستشویی است، از دیگر نشانه های متمرکز شدن ادرار هم می باشد.

اگر زیاد این اتفاق می افتد نشانه تحریک شدن مثانه است و ممکن است مجبور شوید چندین مرتبه به دستشویی بروید. جالب است بدانید کافئین هم می تواند همین تاثیر را روی گیرنده های شیمیایی در مثانه بگذارد و باعث شود بیشتر به دستشویی احتیاج پیدا کنید. بنابراین اگر از افرادی هستید که مجبورند پیوسته به دستشویی بروند، توصیه می کنم مدتی دریافت کافئین را قطع کنید تا ببینید چه اتفاقی می افتد.


برچسب ها: سلامت ، هشدار ، سالم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: