کد خبر: ۱۸۲۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 24
آموزش سلامت فقط ارائه جزوه و غیره نیست، بلکه باید به مسائل محیطی و اجتماعی و اقتصادی پرداخت. هم‌چنین مسئولان باید از رسانه در جهت اجرای درست قوانین بهداشت و درمان استفاده کنند.

شفا آنلاین>سلامت>یک آسیب‌شناس اعتباربخشی بیمارستانی گفت: آموزش سلامت فقط ارائه جزوه و غیره نیست، بلکه باید به مسائل محیطی و اجتماعی و اقتصادی پرداخت. هم‌چنین مسئولان باید از رسانه در جهت اجرای درست قوانین بهداشت و درمان استفاده کنند.

به گزارش شفاآنلاین، رضا تویسرکان‌منش مدیرگروه سیاستگذاری و اقتصاد سلامت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، در نشست بررسی نقش رسانه ها در افزایش سواد سلامت گفت: در اساس‌نامه سازمان بهداشت جهانی، سلامت عبارت است از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی وتنها فقدان بیماری یا ناتوانی را بیان نمی‌کند. به عبارت دیگر افراد باید از نظر اجتماعی و روانی نیز در سلامت کامل قرار داشته باشند.

تویسرکان‌منش اظهار داشت: آموزش سلامت فقط ارائه جزوه و غیره نیست، بلکه باید به مسائل محیطی و اجتماعی و اقتصادی پرداخت. بخش کوچکی از سلامت در اختیار وزارت بهداشت است و عمده سلامت مردم خارج از اختیارات وزارت‌خانه است.

مدیرگروه سیاستگذاری و اقتصاد سلامت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در ادامه افزود: اگر به هر دلیل در هوا آلودگی باشد، این آلودگی هوا تاثیر مستقیم بر سلامت جسمی و روانی مردم می‌گذارد. هم‌چنین اگر اقتصاد بر هم بخورد و سطح درآمد کاهش پیدا کند، منجر به استرس شده و سلامت روانی فرد را مختل می‌کند.

وی گفت: فرد را نباید تنها یک جسم در نظر گرفت. بلکه باید تمامی نیازهای افراد برطرف شود. ما از طریق آموزش سلامت به دنبال ارتقای سلامت هستیم و از طریق این آموزش، باید سطح سواد سلامت را بالا ببریم. اگر عوامل بیرونی و سایر عوامل محیطی را کنترل نکنیم بهداشت و درمان در جامعه رعایت نخواهد شد.

تویسرکان‌منش افزود: از جایی که رسانه، سبک زندگی مردم را تغییر می‌دهد لذا مسئولان باید از رسانه در جهت اجرای درست قوانین بهداشت و درمان استفاده کنند؛ اگر رسانه‌ها خبری از یک مبحث بهداشت و درمانی مبهم استفاده و تنها قسمتی از یک موضوع مقاله را انتخاب کنند، موجب بدفهمی در مخاطب می‌شود.

تویسرکان‌‌منش در خصوص اصول بهره‌گیری از رسانه در ارتقای سلامت جامعه، گفت: رسانه‌ها در ارتقای سلامت باید دارای قدرت شفافیت، راستگویی، بحث در جزئیات، امر به معروف و قانون‌مندی را دارا باشند. همچنین استمرار و پیگیری فرایندها عملکرد عالمانه و جامعیت عملکرد را داشته باشند.

وی اینترنت را عاملی مهم در زمینه بهداشت و درمان عنوان کرد و گفت: از این جهت که حجم وسیعی از افراد به آن دسترسی دارند در زمینه ارتقای سلامت بهداشت و درمان مفید واقع شده است ولی اطلاعات نادرست 50 درصد از آن را تشکیل می‌دهد و مردم به این اطلاعات غلط عمل می‌کنند و دچار آسیب می‌شوند.

مدیرگروه سیاستگذاری و اقتصاد سلامت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی ادامه داد: با این حال 90 درصد از افرادی که حتی از اطلاعات غلط سلامت در اینترنت استفاده می‌کنند، راضی هستند به دلیل این است که نادانسته از اطلاعات غلط استفاده می‌کنند.

تویسرکان‌منش گفت: باید در زمینه بهداشت و درمان شایعات سلامت را که درست نیستند و ذهن مردم را درگیر کرده‌اند را بررسی کرد و روش درست آن را جایگزین این شایعات کرد.

وی در پایان تصریح کرد: در کشورهای دیگر دولت‌ها با بودجه خود سازمانی دارند تا درستی اخبار را بررسی کنند ولی در کشورهای در حال توسعه این مورد دیده نمی‌شود ما باید با اجرای این طرح به سلامت مردم کمک کنیم.


برچسب ها: جامعه ، بیمارستان ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: