کد خبر: ۱۸۲۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 25
نازایی به معنای آن است که یک زوج به مدت یک‌سال بدون پیشگیری اقدام به بارداری ‌کنند اما بارداری رخ ندهد

شفا آنلاین>سلامت>سلامت جنسی>یک متخصص  زنان و زایمان گفت: بالارفتن سن ازدواج و تاخیر در فرزندآوری از علل ناباروری در زنان به دلیل کاهش ذخایر تخمدانی است.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر صفیه عشوری مقدم  درباره شایع‌ترین علل ناباروری <sterility>در زنان با بیان اینکه نازایی به معنای آن است که یک زوج به مدت یک‌سال بدون پیشگیری اقدام به بارداری ‌کنند اما بارداری رخ ندهد، گفت: درصد شیوع ناباروری در جوامع و سنین مختلف متفاوت است و دربعضی جوامع آمار ناباروری ۱۵ تا ۲۰ درصد و در برخی جوامع ۳۰ درصد است.


وی ادامه داد: در صدر علل ناباروری، ناباروری با علت مردانه است در این موارد معمولا یا تعداد اسپرم‌ها مشکل دارد یا درصد نرمال اسپرم‌ها یا تحرک اسپرم‌ها دارای مشکل است.

این متخصص زنان و زایمان درباره ناباروری با علت زنانه، اظهار کرد:  برای اینکه باروری سالم و به‌موقع انجام شود باید چند عامل به صورت درست فعالیت کند که این عوامل شامل تخمدان، رحم، لوله‌های رحمی و دهانه رحم و مسائل هورمونی فرد است که اگر هر یک از این موارد مشکل داشته باشد می‌توانند باعث ناباروری شوند.

وی با بیان اینکه معمولا شایع‌ترین علت ناباروری در زنان مربوط به اختلالات تخمک‌گذاری است، بیان کرد: به عنوان مثال افرادی که تخمدان پلی کیستیک دارند به علت این مشکل همزمان اختلالاتی در متابولیسم قند داشته و ممکن است اضافه وزن نیز داشته باشند،‌ همچنین ممکن است اختلال در قاعدگی، پریودهای نامرتب و اختلال افزایش‌ هورمون‌های مردانه داشته باشند که این موارد می‌تواند باعث ناباروری شود.

عشوری مقدم با اشاره به اینکه در برخی مواقع مشکل کاهش ذخایر تخمدانی است، افزود: وقتی نوزاد دختر به دنیا می‌آید چندین هزار فولیکول (مجموعه‌ای از تخمک و سلول‌های اطراف آن) خاموش و نهفته داخل تخمدان دارد که با افزایش سن این فولیکول‌های ذخیره شده به‌تدریج و به صورت خود به خود از بین ‌می‌روند.

چاقی می‌تواند باعث ناباروری شود

وی با تاکید براینکه ممکن است ذخیره تخمدانی یک فرد در ۲۵ سالگی و دیگری در ۳۵ سالگی کاهش یابد،‌ عنوان کرد:هرچه سن ازدواج بالاتر رفته یا تاخیر در باروری وجود داشته باشد یعنی به بالای ۳۰ تا ۳۵ سالگی برسد احتمال اینکه ذخایر تخمدانی یک خانم کاهش یابد بیشتر است که این عامل نیز باعث شیوع ناباروری خواهد شد.

این متخصص زنان و زایمان اختلال در عملکرد لوله‌های رحمی را از دیگر عوامل ناباروری خواند و گفت:این اختلال سبب ایجاد تنگی و انسداد در رحم ،عفونت‌های مکرر لگنی، بیماری آندومتریوز و… شده و ناباروری را رقم می‌زنند.

وی تصریح کرد: بیماری آندومتریوز به صورت وسیع لگن را درگیر و ایجاد چسبدنگی در تخمدان‌ها، اطراف رحم و لوله‌های رحمی می‌کند،  یعنی حتی می‌تواند کاری کند که کل لگن بهم بچسبد که این بیماری نیز از عوامل مهم ناباروری است.

عشوری مقدم با اشاره به مشکلات رحم به عنوان یکی از موارد ناباروری خاطرنشان کرد: اگر رحم  فیبروم (میوم) بزرگ داشته باشد یا در آن پلیپ وجود داشته باشد یا به صورت تک‌شاخ، دو شاخ یا دارای دیواره باشد ممکن است رحم پذیرای لانه‌گزینی جنین نباشد.

وی تصریح کرد: چسبندگی داخل رحم  نیز یکی از عوامل ناباروری در زنان است که به دنبال برخی عفونت‌ها، عفونت سل رحم یا در مواردی که سقط‌ها و کورتاژهای خشن انجام می‌شود مخصوصا کورتاژهای غیرقانونی و عفونی، ممکن است ایجاد شود.

این متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: در کنار این علل، مسائل هورمونی مثل مشکلات تیروئید، پرولاکتین،  برخی ویتامین‌ها و چاقی نیز می‌توانند باعث ناباروری در فرد شوند.طبنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: