کد خبر: ۱۸۲۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 23
هر یک میلیون نخ سیگار یک مرگ به همراه دارد و سالانه 60 هزار نفر در کشور به دلیل استعمال دخانیات می‌میرند که 10 درصد آنها کسانی هستند که سیگار نمی‌کشند و در معرض مستقیم دود ناشی از آن هستند
شفا آنلاین>سلامت>دبیر کل مجمع مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به اینکه ۵۲ بیماری در ارتباط با استعمال دخانیات است، گفت: 80 درصد علل مرگ‌ومیر در کشور به دلیل بیماری‌های غیرواگیر همچون سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان(Cancer) و بیماری‌های مزمن تنفسی است.

به گزارش شفا آنلاین، مسجدی در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به‌ ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی گفت:‌ استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی کشور در هیأت وزیران در سال 76 به تصویب رسید که بر اساس آن استعمال دخانیات در اماکن متبرکه دینی، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، سالن‌های نمایش،‌پایانه‌های مسافربری، میهمان‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها ممنوع شد.

وی افزود: به دنبال فشار صنف قهوه‌داران بر دولت دهم، رئیس دولت وقت، صنف قهوه‌داران را مجزا کرد و مجوز عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها صادر شد. به دنبال آن جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات به دیوان عالی کشور شکایت کرده و هیأت عالی دیوان در سال91 مجدد قهوه‌خانه‌ها را جزو اماکن عمومی اعلام کرد.

دبیر کل مجمع مبارزه با استعمال دخانیات(Tobacco) به دنبال شکایت وزارت بهداشت مبنی بر آلوده بودن و  اعتیادآور بودن توتون تنباکوی معسل قلیان دعوی حقوقی تشکیل شد و نهایتاً هیأت عالی دیوان ممنوعیت تولید و واردات توتون تنباکوی معسل قلیان را در سال 93 ممنوع کرد.

مسجدی گفت: متأسفانه اکنون 12 سال از تصویب قانون جامع استعمال دخانیات می‌گذرد و صنف قهوه‌داران از همه روش‌ها و ترفندها باری تخطی از قانون و تجاوز از مقررات به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود.

وی گفت: متأسفانه اخیراً به بهانه حمایت از این صنف که جز سوداگری و منفعت شخصی چیزی ندارد و درنهایت اعتیاد جوانان، سکته قلبی(heart attack)، مغزی و سرطان و همچنین بیماری‌های مزمن تنفسی رهاورد آن است از طریق برخی نمایندگان مجلس ورود به این موضوع کرده‌اند.

نمایندگان مجلس توجیه‌کننده افکار عمومی باشند
دبیر کل مجمع مبارزه با استعمال دخانیات تأکید کرد: نمایندگان مجلس باید میان مردم و اعتیاد جوانان همچنین بیماری‌های مختلف از یک‌سو و سود این صنف و پر کردن جیب متولیان پشت صحنه، یکی را انتخاب کنند و توجیه‌کننده افکار عمومی مردم باشند.

مسجدی با اشاره به اینکه تعداد کارخانه تولید دخانیات از 6 مورد به 17 مورد رسیده است گفت: سود کلان این مسئله سبب افزایش کارخانه‌ها شده که باید توجه جدی به این موضوع داشته باشیم.

مرگ سالانه 60 هزار نفر در اثر استعمال دخانیات
وی گفت: هر یک میلیون نخ سیگار یک مرگ به همراه دارد و سالانه 60 هزار نفر در کشور به دلیل استعمال دخانیات می‌میرند که  10 درصد آنها کسانی هستند که سیگار نمی‌کشند و در معرض مستقیم دود ناشی از آن هستند.

دبیر کل مجمع مبارزه با استعمال دخانیات بابیان اینکه 52 بیماری در ارتباط با استعمال سیگار و قلیان است، گفت: 80 درصد علل مرگ‌ومیر در کشور به دلیل بیماری‌های غیرواگیر همچون سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی است.

وی گفت: راهکار مقابله با این بیماری‌ها تغذیه سالم، تحرک بدنی و عدم استعمال دخانیات و الکل به شمار می‌رود.

مسجدی اعلام کرد: عدم استعمال دخانیات و ترک آن 30 درصد از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد، بنابراین توجه به این مسئله بسیار حائز اهمیت است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: