کد خبر: ۱۸۲۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 23
حریرچی :پرداختی از جیب مردم در قبل از اجرای طرح تحول 54.3 درصد بود که با اجرای طرح برای اولین‌بار بعد از 50 سال به کمتر از 40 درصد رسید و در سال 95 این رقم با کاهش 38 درصدی همراه بود
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ابراز نگرانی می‌کنم که اگر منابع پایدار برای بیمه‌ها، بخش سلامت و طرح تحول سلامت تأمین نشود، حفظ این دستاورد بسیار مشکل خواهد بود و کاهش پرداختی از جیب مرم پایدار نخواهد ماند.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با طرح تحول سلامت اظهارداشت: این طرح کاهش پرداختی از جیب مردم را به همراه داشته است به طوریکه این رقم به زیر 30 درصد در قانون 4 و 5 توسعه و به زیر 25 درصد در قانون ششم توسعه و در طی 4 سال اخیر مد نظر قرار گرفت.

وی افزود: پرداختی از جیب مردم در قبل از اجرای طرح تحول 54.3 درصد بود که با اجرای طرح برای اولین‌بار بعد از 50 سال به کمتر از 40 درصد رسید و در سال 95 این رقم با کاهش 38 درصدی همراه بود.

هر ایرانی سال گذشته 22 هزار تومان کمتر  در حوزه سلامت هزینه‌ کرد
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: خانوارهای ایرانی در سال‌های 93 ، 94 و 95 نسبت به گذشته به ترتیب حدود 13 ، 15 و 20 میلیارد تومان کمتر از جیب در حوزه سلامت هزینه کرده‌اند.

حریرچی گفت: هر ایرانی در سال 93، 94 و 95 بیش از 14 هزار، 16 هزار و 22 هزار تومان کمتر از جیب هزینه کرده است.

هشدار در مورد افزایش پرداختی از جیب مردم در صورت عدم تخصیص منابع
سخنگوی وزارت بهداشت(Ministry of Health) عنوان کرد: در سال 96 نیز پیش‌بینی در همین حدود بوده ولی امروز خیلی روشن ابراز نگرانی می‌کنم که اگر منابع پایدار لازم برای بیمه‌ها، وزارت بهداشت و اجرای طرح تحول تأمین نشود در حفظ این دستاورد مهم دچار مشکل و افزایش پرداختی از جیب مردم مواجه خواهیم شد.

تزریق 2 هزار میلیارد تومان به سیستم دارویی
سخنگوی وزارت بهداشت از تزریق حدود 2 هزار میلیارد تومان منابع به سیستم دارویی کشور خبرداد و اعلام کرد: با این موضوع بدهی‌های داروخانه‌ها تا حدود زیادی حل خواهد شد.

وی گفت: تمام تلاش ما رفع این مشکلات بوده البته شرمنده پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و همه کسانی که در حوزه سلامت به مردم خدمت ارائه می‌کنند هستیم.

پرداخت بدهی‌ها تا پایان سال
وی در ادامه اعلام کرد: تا آخر سال بدهی‌ها به کارکنان و پرسنل حوزه بهداشت و درمان را تا حدودی پرداخت کرده و در واقع معوقات تا شهریورماه تا پایان سال جاری برطرف می‌شود. البته تأخیر معوقات پزشکان مقداری بیشتر خواهد بود.

وی گفت: از کادر پزشکی، پرستاری(Nursing) و ... به دلیل مشکلات پیش‌آمده عذرخواهی می‌کنیم.

رعایت بهداشت در بیمارستان‌ها مطابق با استانداردهای روز دنیا
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی مبنی بر رعایت بهداشت در بیمارستان‌های دولتی اظهار داشت: بخش‌های اتاق عمل، آزمایشگاه، ICU,CCU و... بهداشت آن کاملاً مطابق با استانداردهای روز دنیا است و اقدامات بهداشتی و نظافتی در آن به خوبی صورت می‌گیرد.

وی افزود: البته عدم رعایت بهداشت را در بخش‌هایی مانند اورژانس(Emergency) کتمان نمی‌کنم چرا که به دلیل کمبود نیرو و منابع همچنین عدم همکاری برخی از مراجعین در اورژانس‌ها به دلیل تراکم ممکن است بهداشت رعایت نشود و به عبارتی مردم غذا در این محل‌ها بریزند.

وی با اشاره به اینکه کمبود خدمه در این زمینه داریم، گفت: به طور متوسط نظافت در بیمارستان‌ها از مراکز دیگر بیشتر است همچنین باسازی بیمارستان‌ها مدنظر قرار گرفته و با کمبود جدی تخت بیمارستانی مواجه‌ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: علی‌رغم افزودن 24 هزار تخت بیمارستانی با اجرای طرح تحول هنوز کمبودها در این زمینه وجود دارد که تلاش می‌کنیم اقدامات مؤثری در این راستا صورت گیرد.

اجرای خودجوش طرح سلامت معنوی در بیمارستان‌ها
حریرچی در پاسخ به سؤالی در مورد اجرای طرح سلامت معنوی در بیمارستان‌ها گفت: در برخی بیمارستان‌ها برای کمک به بیماران اقدامات حمایت معنوی به صورت حرکات خودجوش صورت گرفته که از ستاد وزارت بهداشت نیست.

وی با بیان اینکه این موضوع از حساسیت زیادی برخوردار است، گفت: حمایت معنوی مطابق با فرهنگ دینی ما بوده و باید از بیماران در اجتماع، مراکز درمانی و... حمایت شود و این مسئله مورد تأکید ما است.

حقوق پزشک متخصص کمتر از 3 میلیون تومان
سخنگوی وزارت بهداشت در مورد درآمد پزشکان متخصص و رزیدنت‌ها گفت: پزشکانی که تخصص دارند حکم حقوقی آنها 2 میلیون و چندصد هزار تومان است و رزیدنت‌ها نیز ماهی یک میلیون تا 600 هزار تومان و با احتساب کارانه کمتر از 2 میلیون دریافت می‌کنند.

حریرچی افزود: در مطب‌های خصوصی به صورت قانونی حق ویزیت 36 هزار و 500 تومان طبق تعرفه و در بیمارستان‌های دولتی کمتر از 5 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه همکاران‌ ما با چنگ و دندان تلاش کردند تا دستاوردهای عظیم طرح تحول از بین نرود، گفت: در مشکلات پیش‌امده در کشور طی هفته‌های گذشته موضوعی از بهداشت درمان در میان نبود و این نشان از رضایتمندی مردم دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مردم قبل از اجرای طرح تحول از موضوع بهداشت و درمان نارضایتی داشتند.

صرفه‌جویی با رعایت الزامات امکانپذیر است
حریرچی در ادامه گفت: در هر نظام بهداشتی و درمانی همچنین اقتصادی صرفه‌جویی بیشتر و استفاده بهینه از منابع امکانپذیر است ولی هر کدام از این مسائل یکسری الزامات و تغییراتی لازم دارد.

وی افزود: در کنترل هزینه‌های سلامت و ارزان‌سازی خدمات موفق عمل کرده‌ایم ولی این مسئله راه درازی بوده و نمی‌توان مشکلات را یک شبه حل کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هنوز پولی که مجموع دولت و بیمه‌ها در سلامت هزینه می‌کنند نسبت به کشورهای همسطح کمتر است.

حریرچی اضافه کرد: دستاوردهای‌مان در 10 سال اخیر نسبت به منابع، متوسط و متوسط به بالا است و آنچه اضافه خرج می‌کنیم پرداختی از جیب مردم است.

احتمال تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در کمیسیون تلفیق
وی در مورد تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در کمیسیون تلفیق گفت: جزئیات کمیسیون تلفیق را نمی‌دانم ولی آنچه مشخص است این بوده که تا مصوب شدن نهایی بودجه اقداماتی قابل انجام است.

استفاده از ماسک چاره مقابله با آلودگی نیست
سخنگوی وزارت بهداشت در مورد آلودگی هوا در اهواز گفت: این موضوع کمیته خاص خودش را دارد و ما کارمان حمایت‌طلبی است مشکلات سلامت در این حوزه را به مسئولان دولتی و مردم اطلاع می‌دهیم و تلاش باید کنیم که پیشگیری شود.

وی افزود: ما توصیه‌های عمومی را اعلام می‌کنیم ولی آلودگی هوا(air pollution) با ماسک حل نمی‌شود و این راهکار مثمرثمر نیست.

حریرچی گفت: اکثر ماسک‌ها در برابر هوا تأثیر جدی ندارد و ماسک‌ها ی استاندارد نیز تا 2 ساعت قابل استفاده است.

تشکیل خانه‌های بهداشت در روستاهای کم خانوار اقتصادی نیست
وی در پاسخ به سؤالی در مورد نبود خانه‌های بهداشت در برخی از روستاهای اسلام و خراسان جنوبی گفت: طرح‌بندی خدمات یک قدمت 30 ساله دارد و در سال‌های مختلف ارتقا و توسعه یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: روستاهایی با 30 خانوار تشکیل خانه بهداشت برای آنها از لحاظ اقتصادی ممکن نیست و این روستاها را تلاش کرده‌ایم با ده‌گردشی پوشش دهیم

واکنش وزارت بهداشت در مورد فرار مالیاتی پزشکان
حریرچی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه گفته می‌شود پزشکان 550 میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته‌اند، گفت: من مطلب مورد نظر در این زمینه را ندارم و باید آن  را مطالعه کنم. این موضوع را می‌توانید از خود دوستان در امور مالیاتی بپرسید.

وی گفت: بین سازمان نظام پزشکی و امور مالیاتی ظاهراً توافقاتی حاصل شده و سال‌ها است دو طرف مباحثی را مطرح می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: پزشکان می‌گویند بیش از اندازه مالیات می‌دهند و سازمان امور مالیاتی برعکس این را بیان می‌کند.

 90 درصد هزینه کاشت حلزون توسط منابع دولتی
حریرچی در مورد کاشت حلزون گفت: هزینه این موضوع را قبلاً اعلام کرده‌ام و 90 درصد هزینه کاشت حلزون توسط منابع دولتی انجام می‌گیرد معتقدم حتی یک روز هم کسی نباید منتظر کاشت حلزون باشد ولی به هر حال مشکل منابع وجود دارد.

*برخورد وزارت بهداشت با مراکز متخلف عرضه قلیان
وی در ادامه در مورد وجود برخی از مواد مخدر در تنباکوی برخی از مراکز عرضه‌کننده قلیان گفت: مواردی که در این زمینه تخلف کرده‌‌اند را برخورد قانونی لازم انجام داده‌ایم ولی خود صنوف باید خودکنترلی را مدنظر قرار دهند ما نیز نظارت دوره‌ای می‌کنیم.

صنعت دارو با مصرف داخلی بهبود نمی‌یابد
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه صنعت دارو با مصرف داخل بهبود نمی‌یابد، گفت:‌ ظرفیت بازار دارویی بیش از مصرف کشور است که نمی‌توان با افزایش مصرف آن را برطرف کرد و راهکار ورود به بازار صادرات است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: