کد خبر: ۱۸۲۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 23
آن هنگام که لباس سپید پرستار را برتن می‌کنی، باید این عهد را با خدای خویش ببندی که درد بیمار را بر درد خود اولویت دهی و از هر کاری که برای تسکین آلام دردمندان نیاز باشد، دریغ نکنی
شفاآنلاین>سلامت> پرستاری شغلی خطیر و مهم است که با همه سختی‌هایش، آن هنگام که سلامت را برای بیمار به ارمغان می‌آورد، طعم شیرینی دارد.

به گزارش شفاآنلاین، پنجم جمادی الاول، روز ولادت حضرت زینب(س) است که در ایران این روز به علت مراقبت‌ها و پرستاری‌های آن حضرت از خانواده خویش و اسیران کربلا با عنوان پرستار نامگذاری شده است.

آن هنگام که لباس سپید پرستار را برتن می‌کنی، باید این عهد را با خدای خویش ببندی که درد بیمار را بر درد خود اولویت دهی و از هر کاری که برای تسکین آلام دردمندان نیاز باشد، دریغ نکنی.

پرستار (Nurse)که باشی فرقی نمی‌کند تا چه زمانی در بیمارستان هستی، یا چند ساعت است که نخوابیده‌ای و یا چندین روز است که لحظه‌ای استراحت نکرده‌ای، پرستار که باشی خودت را نادیده می‌گیری و راهی برای تسکین بیماران پیدا می‌کنی .

به بهانه روز پرستار با چند تن از پرستاران استان هم صحبت شدم و نظرات و درددل‌های آنان را شنیدم.

طعم تلخ مشکلات پرستاران

«حمید نظری»، پرستار بیمارستان ولیعصر(ع) بیرجند گفت: پرستاری شغلی است که مانند تمام شغل‌های دیگر از شیرینی‌ها و تلخی‌های زیادی برخوردار است .

وی با اشاره به مسائل خاص این حرفه، خاطرنشان کرد: گاهی توجه نداشتن به پرستاران باعث می‌شود تا این قشر دلسوز از آسودگی خاطر برخوردار نباشند.

این پرستار بیرجندی با اشاره به کارانه پرستاران، افزود: کارانه، بخشی از کار پرستاران است اما با دیر پرداخت کردن آن عملاً فایده‌ای نصیب این قشر زحمت‌کش نمی‌شود.

نظری با اشاره به مشکلات(Difficulties) این حرفه، افزود: سختی کار پرستاران، کمبود نیرو، تحت فشار بودن آنان از مشکلات این حرفه خطیر و مشکل است.

وی خاطرنشان کرد: از تمام افرادی که می‌خواهند این حرفه را انتخاب کنند می‌خواهم تا با آگاهی کامل از سختی‌ها و فشارهای آن و تحمل وظیفه سنگینی که یک پرستار برعهده دارد، وارد این کار شوند.

صبر، از مؤلفه‌های یک پرستار

«طاهره هاشم‌آبادی»، یکی دیگر از پرستاران بیرجندی نیز گفت: پرستاری شغلی است که صبر و حوصله یکی از مؤلفه‌های اصلی آن است، به طوری که اگر پرستار این خصلت را نداشته باشد نمی‌تواند سلامت بیماران را تضمین کند.

وی افزود: شیفت‌های سخت و سنگین و کمبود پرستار باعث شده است تا پرستاران و به ویژه بانوان پرستار که مسئولیت خانه را نیز برعهده دارند، نتوانند به مشکلات و مسائل زندگی خود نیز بپردازند.

این پرستار بیرجندی با بیان این که پرستاران با همه مسائل و مشکلات زندگی هنگام کار باید با حوصله باشند، تصریح کرد: یکی دیگر از سختی‌های این حرفه، این است که پرستاران علاوه بر اینکه باید مراقب سلامتی بیماران باشند، باید مراقب سلامتی خود نیز باشند، چون تضمین سلامت بیماران در گرو سلامت کادر پزشکی به ویژه پرستاران است.

هاشم‌آبادی با بیان اینکه شرط انجام دادن درست کار، سلامت پرستار است، اظهار کرد: شیفت‌های کاری پرستاران باید به گونه‌ای باشد که پرستار بتواند با روحیه در سر کار حاضر شود.

او که مسئول جذب اهداکنندگان در اداره‌کل انتقال خون خراسان‌جنوبی است، افزود: روحیه شاداب یک پرستار در جذب اهداکنندگان و روند کاری این کار ایثارگرانه تأثیر مثبتی دارد.

وی ادامه داد: الگوی اصلی پرستاران، حضرت زینب(س) است  و امیدوارم پرستاران دلسوز ایشان بتوانند ذره‌ای به آن حضرت نزدیک شوند.

در ادامه با پرستار نمونه خراسان‌جنوبی هم کلام شدم. او امسال پرستار نمونه استان و سال گذشته به عنوان پرستار نمونه شهرستان قاین انتخاب شده است .

تلفیق خاطرات خوب و بد در حرفه پرستاری

«محمود اصغرزاده»، پرستار نمونه خراسان‌جنوبی نیز  گفت: پرستار خوب پرستاری است که کار خود را با عشق و علاقه انجام دهد و دلسوز واقعی برای بیمار باشد.

وی در خصوص انگیزه انتخاب این شغل می‌گوید: 16 ساله که بودم برای یک عمل جراحی برای نخستین بار وارد بخش اتاق عمل شدم، اگرچه اضطراب داشتم اما فضا و محیط سبز آن باعث علاقه من شد و از خدا خواستم روزی در این لباس کارکنم، دعایم بعدها مستجاب شد و افتخار پوشیدن این لباس را بدست آوردم.

این پرستار بیهوشی اتاق عمل شهرستان قاینات در خصوص انتخاب خود به عنوان پرستار نمونه استان، اظهار کرد: من سال گذشته به عنوان پرستار نمونه شهرستان قاینات و امسال به عنوان پرستار نمونه استان معرفی شده‌ام که نظر لطف مسئولین و همکاران بنده بوده است چراکه به نظر من تمام همکارانم لایق این عناوین هستند.

اصغرزاده ادامه داد: همیشه سعی کرده‌ام در بخش اتاق عمل که طبیعتاً استرس و اضطراب بیشتری دارد همواره با ارتباط و لبخند و اطلاع دادن درست و با حوصله به بیمار، آرامش را به او القا کنم و این گونه بیمار احساس می‌کند که تنها نیست و ما واقعاً در تمام طول عمل کنار او هستیم.

وی ادامه داد: به یقین باور دارم و دیده‌ام که ارتباط درست با بیمار و با روی باز به سئوالات او پاسخ دادن بیشتر از دارو از اضطراب او می کاهد و بیمار بهتر به درمان پاسخ می‌دهد.

کمبود نیروی پرستاری و عدم پرداخت معوقات پرستاران، از مشکلات این قشر دلسوز

این پرستار نمونه خراسان‌جنوبی با اشاره به مشکلاتی که پرستاران با آن مواجه هستند، افزود: متأسفانه امروزه پرستاران بیشتر از آن که درگیر درمان باشند باید به دنبال مستندات و گزارش و پرونده نویسی باشند، چیزی که واقعاً زمان بر است و این  موجب عدم تمرکز همکاران شده است.

اصغرزاده ادامه داد: همچنین به تعویق افتادن معوقات و اضافه کاری همکاران موجب کاهش رضایت شغلی شده و ناخواسته ذهن همکاران درگیر مسائل مالی می‌شود.

وی اظهار کرد: از طرفی اجرا نشدن قانون 10 ساله تعرفه‌گذاری پرستاری که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، تعداد کم پرستاران و اضافه کاری اجباری، تفاوت حقوقی علیرغم کار و مدرک یکسان در یک بخش بیمارستانی از دیگر مشکلاتی است که پرستاران با آن دست وپنجه نرم می‌کنند.

این پرستار بیهوشی اتاق عمل شهرستان قاینات ادامه داد: در طی این سال‌ها هر روز شاهد اتفاقات تلخ و شیرین زیادی در بیمارستان و اورژانس 115 بوده‌ام و این سختی کار ما است که زمان رسیدن به منزل باید تمام اتفاقات را از ذهن کنار بگذاریم و خانواده را درگیر مسائل کار نکنیم،هر چند گاهی و بعضی از اتفاقات هرگز از ذهن و خاطر پاک نمی‌شود.

اصغرزاده افزود: وقتی انسانی به هر علتی از دنیا می‌رود یا به علت تصادفات به طرز دلخراشی آسیب می‌بیند و یا مجروح می‌شود، خاطرات تلخی را در ذهن ما ثبت می‌کند و در کنار این‌ها نجات جان یک بیمار یا احیا موفق او و یا بهبودی او بعد از یک بیماری سخت بسیار لذت بخش است، جمله تشکر بیمار و دعای خیر او خستگی و خاطرات تلخ را التیام می‌بخشد.

وی با بیان اینکه کار پرستاری بسیار سنگین است و اگر عشق و علاقه نباشد به شدت خسته کننده و عذاب آور خواهد شد، تصریح کرد: پرستاری شغلی است که از اول تا آخر ثواب است، عید نوروز، عید قربان، برف و یخبندان ما در همه حال مشغول به کاریم و تعطیلی برای شغل ما معنی ندارد.

این پرستار نمونه خراسان‌جنوبی افزود: ممکن است در برابر این همه فشار کاری احساس خستگی کنم و اعصابم خرد شود اما هرگز این امر را با درمان بیمار دخالت نداده‌ام.

اصغرزاده ادامه داد: گاهی فکر می‌کنم اگر پرستار نمی‌شدم واقعاً چه شغلی را انتخاب می‌کردم خیلی سخت است، چون روحیات و ریتم زندگی من با این شغل عجین شده اما شاید نقاشی یا مهندس معماری را انتخاب میکردم.

وی افزود: به لطف خدا دو سال است که شهرستان قاین دارای سازمان مستقل نظام پرستاری شده و در انتخابات گذشته مقام اول مشارکت را درکشور کسب کرده‌ایم.

این پرستار بیهوشی اتاق عمل شهرستان قاینات خاطرنشان کرد: حوزه پرستاری قاین رو به رشد است و اگرچه کاستی‌هایی وجود دارد اما تلاش مسئولین و همکاران نوید بخش روزهای بهتری است.

دانسته‌هایی درباره دانشکده پرستاری بیرجند

«طیبه خزاعی»، معاون آموزشی دانشکده پرستاری بیرجند نیز گفت: دانشکده پرستاری بیرجند در سال ۱۳۶۵ با پذیرش ۳۲ دانشجو فعالیت خود را آغاز و سپس در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته پرستاری اقدام به پذیرش دانشجو کرد.

وی افزود: در سال ۱۳۷۴ رشته مامایی و در سال ۱۳۸۵ رشته فوریت‌های پزشکی در مقطع کاردانی در دانشکده راه‌اندازی شدند و از مهرماه ۱۳۸۷ نیز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی مامایی در این دانشکده آغاز شده است.

معاون آموزشی دانشکده پرستاری بیرجند تصریح کرد: پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد آموزش پرستاری از نیمسال اول سال تحصیلی ۹۰-۸۹ و در مقطع کارشناسی ناپیوسته فوریت‌های پزشکی در نیمسال دوم ۹۰-۹۱ و در مقطع کارشناسی ارشد سه گرایش بهداشت روان، سلامت جامعه، داخلی جراحی در نیمسال اول ۹۲-۹۳ آغاز شده است.

خزاعی با بیان این که از نیمسال اول سال تحصیلی ۹۵ در مقطع دکتری پرستاری دانشجو پذیرفته است، افزود: هم اکنون این دانشکده، دو دوره دکترای پرستاری دارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر این دانشکده، چهار دوره دانشجوی کارشناسی پرستاری، چهار دوره کارشناسی مامایی، دو دوره کارشناسی فوریت‌های پزشکی و چهار دوره کارشناسی ارشد پرستاری شامل گرایش‌های سلامت جامعه، یهداشت روان، پرستاری اورژانس و داخلی جراحی دارد.

چه خوب است که با توجه بیشتر به این قشر از جامعه که در واقع سلامت جامعه را تضمین می‌کنند، گامی در راستای بهبود سلامت جامعه برداریم.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: