کد خبر: ۱۸۲۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 24
داروهای سرفه و سرماخوردگی غیر تجویزی مانند داروهای ضداحتقاق، شربت سینه (داروی خلط آور)؛ آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای بندآور سرفه را نباید برای کودکان زیر 2 سال استفاده کرد
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>به نظر می‌رسد که هر وقت به اخبار گوش می‌دهید یا روزنامه می‌خوانید از چیزهایی راجع به چگونگی مصرف، میزان مصرف و نوع داروهای غیر تجویزی<Non-prescription drugs> در درمان مشکلات کودکان همچون گرفتگی بینی، درد و تب مطلع می‌شوید. وقتی‌که پدر و مادر یک کودک متوجه سرفه کودک خود در تمام طول شب یا سرماخوردگی و آنفولانزای او می‌شوند چه‌کاری می‌توانند انجام دهند؟ آیا می‌توانند فورا به سراغ داروهای غیر تجویزی بروند؟ وب‌سایت WebMD با دکتر نرمن توماکا و الیزابت شپرد مصاحبه کرده است تا به این سوال‌ها پاسخ دهند.

به گزارش شفا آنلاین: دکتر توماکا یک داروشناس رسمی در شهر ملبورن فلوریدا و سخنگوی انجمن داروسازی آمریکا است. دکتر شپرد دانشیار طب کودکان در دانشگاه استنفورد و پزشک اطفال بیمارستان کودکان Lucile Packard است. در ادامه به سوال‌های پرسیده شده از این دو متخصص درزمینه بی‌خطر بودن داروهای غیر تجویزی پرداخته می‌شود.

آیا استفاده از داروهای سرفه و سرماخوردگی غیرتجویزی برای کودکان زیر 2 سال بی‌خطر است؟
پاسخ دکتر توماکا به این سوال خیر است. سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید که داروهای سرفه و سرماخوردگی غیر تجویزی مانند داروهای ضداحتقاق، شربت سینه (داروی خلط آور)؛ آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای بندآور سرفه را نباید برای کودکان زیر 2 سال استفاده کرد. این محصولات بی‌خطر نیستند و برای کودکان و نوزادان کارایی ندارند. اگر از این محصولات به نحو نادرستی استفاده شوند می‌توانند باعث عوارض جانبی خطرناک و مرگبار شوند.
آیا استفاده از داروهای غیر تجویزی برای کودکان بالای 2 سال بی‌خطر است؟
پاسخ به این سوال خیر است. داروهای غیر تجویزی سرماخوردگی و آنفولانزا را نباید برای کودکان زیر 4 سال استفاده کرد. اما دکتر توموکا می‌گوید که اثرات استفاده از این داروها برای کودکان بالای 2 سال به ناخوشایندی اثرات استفاده از این داروها برای کودکان زیر 2 سال نیست. سازمان غذا و داروی آمریکا در حال انجام تحقیقاتی در مورد چگونگی و امکان تاثیر داروهای غیر تجویزی سرفه و آنفولانزا روی کودکان بزرگ‌تر است. باوجوداین، تولیدکننده‌های داروهای سرفه و سرماخوردگی اطفال به‌طور داوطلبانه روی محصولات خود هشداری را می‌نویسند که می‌گوید از این محصولات نباید برای کودکان زیر 4 سال استفاده کرد.
آیا داروهای غیر تجویزی سرفه و سرماخوردگی هیچ مشکلی برای کودکان بالای 5 سال ندارند؟
دکتر توماکا می‌گوید: «اگر تشخیص درست باشد، استفاده کوتاه‌مدت از محصولات سرماخوردگی غیر تجویزی ضرری ندارد.» این محصولات را نباید بیشتر از سه تا پنج روز استفاده کرد. دکتر شپرد می‌گوید: «می‌توانید داروهای سرفه و سرماخوردگی غیر تجویزی را به کودکان 4 سال به بالا بدهید، اما ابتدا با پزشک خود صحبت کنید و هر بار بیشتر از یک دارو به کودک خود ندهید.» دکتر شپرد ادامه می‌دهد: «مراقب داروها یا محصولات ترکیبی باشد. در بازار شمار زیادی از این محصولات وجود دارند. قرص سرماخوردگی و تیلنول (Tylenol) را باهم به کودک خود ندهید، چون خود قرص سرماخوردگی احتمالا استامینوفن (ماده فعال در تیلنول) دارد و استفاده قرص سرماخوردگی و تیلنول باهم می‌تواند منجر به اوردوز شود.»
دکتر شپرد ادامه می‌دهد: «اگر علائم کودک شما خفیف هستند، دستورالعمل‌های دارو را بخوانید و آن را بر اساس سن و تشخیص درست مشکل کودک خود استفاده کنید. اما اگر علائم شدید هستند با یک پزشک تماس بگیرید و به کودک خود داروهای غیر تجویزی ندهید. اگر کودک شما تب بالایی دارد و دچار مشکل تنفسی شده است با پزشک تماس بگیرید.» با توجه به تمام قانون‌ها و محدودیت‌های مربوط به استفاده از داروهای غیر تجویزی، یک سرفه را چگونه باید درمان کرد؟
دکتر توماکا می‌گوید: «وقتی‌که سرفه‌ها اذیت کننده می‌شوند، استفاده از بازدارنده‌های سرفه برای کودکان با سن بالاتر مناسب است، اما غالبا والدین برای درمان سرفه‌های خفیف و خلط دار نیز از این داروها استفاده می‌کنند.» یک سرفه خلط دار باعث تولید مخاط می‌شود. استفاده نامناسب از بازدارنده‌های سرفه می‌تواند مخاط را سرکوب کند و درنتیجه مانع از تخلیه مخاط از ریه‌ها شود. اگر مخاط درون ریه‌ها باقی بماند، عفونی می‌شود. دکتر توماکا می‌گوید: «استفاده بیش‌ازحد از بازدارنده‌های سرفه برای سرفه‌های خلط دار می‌تواند باعث افزایش احتمال سینه‌پهلو و عفونت‌های نایژه‌ای شود.» دکتر توماکا اضافه می‌کند: «نکته مهم در مواجهه با سرفه‌ها این است که اگر سرفه‌ها بلند و عذاب‌آور بودند، خواه خلط دار باشند خواه خلط دار نباشند، به‌طوری‌که در خواب کودک مشکل ایجاد کنند، باعث گریه کودک شوند و در صحبت‌های او اختلال ایجاد کنند با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.»
آیا استفاده از آسپیرین بچه برای کودکان بی‌ضرر است؟
پاسخ دکتر توماکا به این پرسش خیر است. دکتر توماکا می‌گوید: «برخلاف اسم آن، آسپیرین بچه را نباید هرگز برای نوزادها استفاده کرد.» به‌طورکلی، آسپیرین بچه را نباید برای کودکان یا نوجوان‌ها استفاده کرد، مگر آنکه کودک به تشخیص دکتر مشکلی دارد که باید این قرص را مصرف کند. مصرف آسپیرین در کودکانی که مبتلابه یک بیماری ویروسی هستند با پیشرفت سندروم ری در ارتباط است. چنین چیزی نادر است، اما سندروم ری یک بیماری مرگبار است که می‌تواند مغز و کبد را تحت تاثیر قرار دهد.
بنابراین، تب یا التهاب کودکان را چگونه باید درمان کرد؟
برای کودکان زیر 6 ماه استفاده از استامینوفن اشکالی ندارد. برای کودکان با سن بیشتر می‌توان از ایبوپروفن استفاده کرد. دکتر توماکا می‌گوید: «اگر التهاب، گرفتگی عضلات و درد کودک شدید باشد، استفاده از ایبوپروفن گزینه بهتری می‌تواند باشد.» با خواندن دقیق و با دقت برچسب داروها از خود و خانواده خود محافظت کنید. دکتر شپرد می‌گوید: «مصرف بیش‌ازحد داروهای غیر تجویزی بزرگ‌ترین مشکل است و به همین دلیل است که سازمان غذا و دارو قانون‌های جدیدی را در مورد داروهای غیرتحویزی وضع کرده است.» علاوه بر این، دکتر شپرد توصیه می‌کند که از مصرف داروهای ترکیبی خودداری کنید. علاوه بر این، دکتر شپرد به این حقیقت اشاره می‌کند که بعضی از والدین برای درمان تب کودک خود از استامینوفن و ایپوپروفن استفاده می‌کنند. توصیه دکتر شپرد این است که با پزشک اطفال کودک خود در این مورد صحبت کنید و نظر او را بدانید. اگر نمی‌توانید داروهای سرفه یا سرماخوردگی را برای کودکان جوان خود استفاده کنید، پس چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟ دکتر شپرد می‌گوید: «کودکان برای باز کردن مسیرهای هوای خود باید مایعات زیادی بنوشند. برای این مورد مایعات ولرم کارایی بهتری دارند.» دکتر شپرد ادامه می‌دهد: «برای نوزادهای جوان، قطره‌های آب‌نمک را درون یک قطره‌چکان قرار دهید و آن را درون‌بینی بریزید و سپس با استفاده از یک حباب آب‌نمک را به بیرون بمکید تا احتقاق را کاهش دهید.» قطره‌های بینی سالین نیز به‌صورت غیر تجویزی در بازار موجود هستند.
برای کودکان بالای 1 سال، مصرف عسل می‌تواند باعث تسکین سرفه شود. دکتر شپرد می‌گوید: «مصرف مقداری از عسل همچون نصف قاشق غذاخوری تا یک قاشق غذاخوری به همراه آب گرم و پیش از رفتن به رخت خواب می‌تواند به تسکین سرفه کمک کند.» استفاده از عسل برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی‌شود، چون می‌تواند خطر مسمومیت بوتولیسم را افزایش دهد.
آیا دادن ویتامین‌ها و مکمل‌ها به کودکان مشکلی ندارد؟
وقتی‌که کودک شما سرماخورده است تشویق او به مصرف غذاهایی که سرشار از ویتامین‌ها هستند یا مصرف مکمل‌های ویتامین C فکر بدی نیست. دکتر شپرد می‌گوید: «مصرف این غذاها و مکمل‌ها می‌تواند به بهبود سریع علائم کمک کند.» پرتغال‌ها، کلم بروکلی، توت‌فرنگی و فلفل‌های دلمه‌ای سرشار از ویتامین C هستند. توصیه می‌شود که پیش از مصرف ویتامین‌ها برچسب آن‌ها را به‌خوبی بخوانید تا در مورد نحوه مصرف و دوز مصرفی مناسب مطلع شوید. در مورداستفاده از روی درون‌بینی در کودکان نگرانی‌هایی وجود دارد. سازمان غذا و دارو اخیرا به مصرف‌کننده‌ها –من‌جمله کودکان—توصیه کرده است که از مصرف ژل بینی زیکام و زخم پاک کن بینی زیکام خودداری کنند، چون با کاهش توانایی حس بویایی در ارتباط هستند. مصرف این داروها در کودکان مشکل‌آفرین‌تر است، چون کودکان نمی‌توانند به شما بگویند که قادر به بو کردن نیستند.
نظرتان در مورد تاثیر درمان‌های غیر تجویزی برای بیماری‌های معده چیست؟
با پزشک اطفال کودک خود در مورد داروهای ضد اسهال بی‌خطر صحبت کنید. دکتر شپرد می‌گوید: «اگر کودک دچار استفراغ و اسهال شده است به او مایعات بخورانید، چون این مشکلات باعث ضعف و از دست رفتن آب بدن آن‌ها می‌شود.» او اضافه می‌کند: «اگر در مدفوع آن‌ها خون است به آن‌ها داروهای غیر تجویزی ندهید. و اگر در مدفوع آن‌ها خون بود نیاز به آزمایش کشت مدفوع دارید.»
نوزادانی که گاز معده زیاد دارند استفاده از قطره‌های گاز یا درمان‌های کولیک غیر تجویزی همچون شربت دل‌درد بی‌خطر هستند، اگر از دستورالعمل‌های مصرف این داروها به‌خوبی پیروی کنید.سپید

WebMD

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: