کد خبر: ۱۸۲۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 22
«نوروپاتی شنوایی» یکی از بیماری‌های خاص شنوایی است که براثر آسیب دیدگی عصب شنوایی ایجاد می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>دختری 15 روزه دارم که در بدو تولد دچار زردی شد. متأسفانه زردی فرزندم آنقدر بالا رفت که پزشکان خون او را تعویض کردند. پس از بهبودی پزشک توصیه کرد که آزمایش غربالگری شنوایی فرزندم را تکرار کنیم تا مطمئن شویم که به نوروپاتی شنوایی مبتلا نشده باشد. این بیماری چیست و آیا واقعاً لازم است که آزمایش را تکرار کنیم؟

به گزارش شفاآنلاین،نوروپاتی شنوایی یکی از بیماری‌های خاص شنوایی است که براثر آسیب دیدگی عصب شنوایی ایجاد می‌شود. در واقع با وجود سالم بودن سلول‌های شنوایی، عصبی که سیگنال‌ها را از حلزون به مغز می‌رساند دچار مشکل شده، وظایف خود را بدرستی انجام نمی‌دهد.

در چنین شرایطی میزان شنوایی فرد مبتلا مناسب است اما کیفیت شنوایى او نامناسب و کم است. عوامل متعددی باعث آسیب این عصب می‌شوند. متأسفانه نوزادانی که با وزن پایین به دنیا می‌آیند یا نوزادانی که بواسطه ابتلا به زردی در بیمارستان بستری شده به تعویض خون نیاز پیدا می‌کنند و بیش از سایر نوزادان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

به همین دلیل است که پزشک به شما توصیه کرده آزمایش‌های تکمیلی را انجام دهید. آزمایش OAE متداول‌ترین آزمایشی است که برای بررسی وضعیت شنوایی نوزادان انجام می‌شود. اما کودکانی که دارای فاکتورهای خطر هستند باید آزمایش ABRرا هم انجام دهند.

خوشبختانه این آزمایش با چسباندن چند الکترود روی سر کودک و طی مدت زمانی کوتاه در حدود 5 دقیقه، انجام می‌شود و زمان زیادی شما را درگیر نمی‌کند. در پایان باید بگویم که هرچند این عارضه جزو پیچیده‌ترین بیماری‌های حوزه شنوایی است اما قابل درمان است و می‌توان به مدد تکنولوژی و پیشرفت در حوزه توانبخشی شنوایی با درمان‌هایی نظیر کاشت حلزون یا استفاده از سمعک، کیفیت شنوایی کودک را افزایش داد تا دچار عوارض ناشی از این بیماری نشود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: