کد خبر: ۱۸۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 21
اگر فست فودها را به عنوان غذای آماده قبول داشته باشیم، در فرهنگ ایرانی غذاهایی هم‌چون نان و پنیر و هندوانه، فست فود محسوب می‌شود
شفا آنلاین>تغذیه>یک دکترای تغذیه بالینی با اشاره به مضرات فست‌ فودها و فرآورده‌های گوشتی، گفت: برخی غذاهای آماده ایرانی با توجه به نحوه طبخ‌شان، فست فودهای سالمی هستند که به راحتی می‌توانند جای فست‌فودهای معمول را بگیرند.

به گزارش شفا آنلاین،آریو موحدی در خصوص ارزش تغذیه‌ای فست فودهای ایرانی، گفت: اگر فست فودها را به عنوان غذای آماده قبول داشته باشیم، در فرهنگ ایرانی غذاهایی هم‌چون نان و پنیر و هندوانه، فست فود محسوب می‌شود، اما اگر این عنوان به معنای راحت مصرف کردن غذا باشد، کوکو و کتلت در زیرمجموعه فست فودهای ایرانی قرار می‌گیرند که هیچ کمبود تغذیه‌ای ندارند.

وی ادامه داد: البته غذاهای ایرانی هم با توجه به نحوه طبخ‌‌شان می‌توانند مضر باشند. برخی خانواده روغن‌های دست چندم را برای سرخ‌کردن کوکو و کتلت استفاده و بیش از حد آن را برشته می‌کنند که صرف چنین غذاهایی در دراز مدت می‌تواند زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها باشد.

این دکترای تغذیه بالینی سالاد اولویه را یکی‌دیگر از رایج‌ترین فست‌ فودها در میان خانواده‌های ایرانی دانست و ادامه داد: این سالاد روسی نیز اگر درست طبخ شود، از قبیل غذاهای مفید با ارزش غذایی بالاست. بهتر است در این سالاد از نخود فرنگی کنسروی، سس مایونز به مقدار زیاد و فرآورده‌های گوشتی هم‌چون سوسیس و کالباس استفاده نشود. سالاداولویه ترکیب معینی ندارد، می‌توان با مخلوط کردن سبزیجات مختلف، فست‌فودی سالم داشت.

موحدی در خصوص مضرات فرآورده‌های گوشتی، عنوان کرد: مصرف یک روز در میان یا هفته‌ای دوبار فرآورده گوشت قرمز، ممکن است بیان‌ژنی ایجاد کند که منجر به تغییر در DNA و جابه‌جایی برخی کدهای آن می‌شود؛ این تحولات زمینه‌ساز بروز سرطان(Cancer)، مشکلات کبدی و چاقی است، البته مصرف ماهی یک‌بار آن آن‌چنان خطر آفرین نیست.

وی عنوان کرد: چند دهه گذشته فست‌فودهای کودکان لقمه‌های نان با پنیر و مغز گردو یا خیار و گوجه‌فرنگی بود، اما والدین دانش‌آموزان این دهه را با نان باگت و یک ورقه کالباس راهی مدرسه می‌کنند؛ اگر خیلی هم نگران سلامتی فرزندشان باشند، یک برگه کاهو و سه تکه گوجه‌فرنگی هم به آن اضافه می‌کنند. این سبزیجات هم‌چون سرعت‌گیر عمل می‌کنند و کودک را دیرتر با مشکل مواجه می‌کنند.

این دکترای تغذیه بالینی با اشاره به اهمیت مصرف مواد غذایی سالم برای حفظ سلامتی، یادآور شد: حتی مصرف آب معدنی‌ای که در مغازه‌ها به فروش می‌رسد را نیز باید کاهش داد. اگر آب لوله‌کشی را بجوشانید و در ظرف دربسته‌ای بریزید، بعد از دو یا سه روز رنگ و طعم آن تغییر خواهد کرد، ماندگاری این آب‌های معدنی با بسته‌بندی‌های معمولی، سلامت آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: