کد خبر: ۱۸۲۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 21
بودجه سلامت با رشد 7 تا 8 درصدی همراه بوده اما این رشد با نرخ تورم همخوانی ندارد
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ۱۱ میلیون نفر در قالب طرح تحول سلامت تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، گفت: حداقل ۶ میلیون نفر از این افراد بدون تامین منابع مالی بیمه شده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین، بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در حاشیه راه اندازی بخش‌های جدید کلینیک تخصصی و فوق تخصصی تشخیصی و درمانی مدیکو اظهار داشت: بودجه سلامت با رشد 7 تا 8 درصدی همراه بوده اما این رشد با نرخ تورم همخوانی ندارد.

وی با عنوان این مطلب که طرح تحول سلامت در سال اول اجرا با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه و سازمان مدیریت به خوبی آغاز شد، ادامه داد: متاسفانه در سال گذشته کمترین اعتبار به این طرح تخصیص داده شد.

این نماینده مجلس با اشاره به تامین منابع مالی اجرای طرح تحول سلامت از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و همچنین 10 درصد هدفمندی یارانه ها گفت: سهم یک درصد مالیات(Tax) بر ارزش افزوده حدود 5 هزار میلیارد تومان می شود همچنین از محل 10 درصد هدفمندی رقم قابل توجهی به حوزه سلامت می رسد که متاسفانه در سال گذشته کمترین میزان به طرح  تحول سلامت تخصیص داده شد.

خالقی در عین حال بر ضرورت تکمیل پرونده الکترونیک سلامت و اجرای راهنمای بالینی(Clinical guide) با همراهی انجمن های پزشکی تاکید کرد و افزود: اجرای برنامه پزشک خانواده نیز خواسته مجلس از دولت است و تا زمانی که این سه موضوع یعنی پرونده الکترونیک سلامت، راهنمای بالینی و پزشک خانواده به درستی اجرا نشود نمی توان به ادامه طرح تحول سلامت امیدوار بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه 11 میلیون نفر در قالب طرح تحول سلامت تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، گفت: حداقل 6 میلیون نفر از این افراد بدون تامین منابع مالی بیمه شده اند.

وی در ادامه به اصل 44 قانون اساسی و واگذاری کارها به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: دولت به تنهایی نمی تواند هزینه های سلامت را تامین کند. از همین رو لازم است از بخش خصوصی در این حوزه استفاده شود.

* وجود تجهیزات فوق مدرن خطر درمان را کاهش می‌دهند
در ادامه وحید محمدزاده اکبری، موسس و مدیرعامل  نخستین مجموعه تشخیصی و درمانی مدیکو در کشور اظهارداشت: مراکز جراحی محدود به مراکزی اطلاق می شود که پس از انجام جراحی، بیمار حداکثر ظرف چند ساعت قادر به ترک مرکز بشود. اعمال جراحی انجام شده اعم از جراحی بدون بیهوشی و با بی حسی موضعی، جراحی ماژور، با بیهوشی انجام می گردد. حتی در مورد اعمال جراحی ماژور که با بیهوشی عمومی انجام می گردد نیز باید بیمار پس از به هوش آمدن مرکز را ترک نماید و نیازی به بستری شدن نداشته باشد.

وی افزود: این مراکز مجاز به ارائه خدمات سلامت به بیمارانی که به عنوان عقب مانده ذهنی شناخته شده باشند، بیمارانی که دچار عفونت های مجاری تنفسی، ریوی، کلیوی و کبدی (هپاتیتها) یا شکمی باشند، بیمارانی که علایم حیاتی طبیعی نداشته یا دچار شوک وتروما شده باشند، بیمارانی نیازمند به مانیتورینگ، نوزادان و شیرخواران زیر سه ماه، افراد خیلی چاق، بیماران آسمی، بیماران دچار کم خونی ، بیماران بسیار مسن و بیماران قلبی، ریوی و دارای فشار خون(blood pressure) بالا، نیستند.

مدیرعامل نخستین مجموعه تشخیصی و درمانی مدیکو تصریح کرد: لیست اقدامات تشخیصی درمانی و اعمال جراحی سرپایی مجاز و امکانات لازم برای انجام امور مزبور در مراکز جراحی محدود همه ساله از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متناسب با پیشرفت های پزشکی اعلام می گردد.

وحیداکبری هدف از تاسیس این مراکز ممانعت از تحمیل هزینه سنگین به بیمار و حذف مخارج و مشکلات ناشی از بازیابی سلامت و ترخیص هرچه سریعتر بیمار هستند. این به معنای تجمیع مجموعه ای از متخصصین، گروه جراحی و کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی در یک مرکز و تحت مدیریت متمرکز است.

وی با بیان اینکه تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) در ایران به واسطه موانع موجود همچون تحریم و یا کمبود منابع، همواره 8 تا 10 سال از دنیا عقب بوده است گفت: یکی از اهداف اولیه ما برخورداری و استفاده از تجهیزات روز دنیا همگام با پیشرفت‌های تکنولوژیکی و فنی علم پزشکی بوده است. وجود تجهیزات فوق مدرن سطح کیفی خدمات سلامت را تا حد بسیار زیادی ارتقا داده و خطر درمان را کاهش می‌دهند.

اکبری در پایان گفت: در مورد قیمت گذاری تلاش کردیم تا براساس تعرفه‌های دولتی عمل کنیم. یعنی با نرخ‌های حداقلی بیشترین خدمات را به طبقات مختلف درآمدی جامعه ارائه دهیم. لازم به ذکر است که تعرفه های ما براساس کتاب کالیفرنیا تنظیم شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: