کد خبر: ۱۸۲۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 21
نظام ارجاع برنامه ای است که مطابق آن مردم برای دریافت خدمات سلامت ابتدا به پزشک خانواده یا مراقب سلامت مراجعه می کنند و در صورت تشخیص این فرد و نیاز به خدمات تخصصی، فرد بیمار به پزشک متخصص یا بیمارستان ارجاع داده می شود.
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: مرحله پایلوت اجرای نظام ارجاع در 10 استان شروع شده است؛ این مرحله تا مهر سال 97 ادامه دارد و بعد از آن برای اجرای اصلی این برنامه در کشور تصمیم گیری می شود.

به گزارش شفا آنلاین، علیرضا رئیسی افزود: نظام ارجاع برنامه ای است که مطابق آن مردم برای دریافت خدمات سلامت ابتدا به پزشک خانواده(family doctor) یا مراقب سلامت مراجعه می کنند و در صورت تشخیص این فرد و نیاز به خدمات تخصصی، فرد بیمار به پزشک متخصص یا بیمارستان ارجاع داده می شود

وی اضافه کرد: از اواخر دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم اجرای برنامه ملی نظام ارجاع به طور آزمایشی در 10 استان شروع شد. در واقع کار نظام ارجاع در این استان ها شروع شده است البته در مرحله پایلوت و اجرای آزمایشی هستیم و دوره پایلوت این برنامه در استان هایی که کار را شروع کرده اند تا مهر سال 97 ادامه دارد.

رئیسی به استان هایی که اجرای نظام ارجاع(Referral system) و پزشک خانواده به صورت پایلوت در آنها اجرا می شود، اشاره ای نکرد اما گفت: این برنامه در 10 استان به جز فارس و مازندران (که از دولت دهم نظام ارجاع و پزشک خانواده را اجرا می کنند) در مرحله پایلوت است و طبق دستورالعمل وزارت بهداشت حداکثر باید تا مهر سال 97 نتیجه قطعی پایلوت برنامه نظام ارجاع را به دست آورده باشیم تا اگر قرار است این برنامه را در کشور اجرا کنیم به سمت اجرای آن برویم.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: علاوه بر این 10 استان، 16 استان دیگر برای اجرای این برنامه اعلام آمادگی کرده اند و به وزارت بهداشت(Ministry of Health) درخواست داده اند که نظام ارجاع در آن استان ها هم اجرا شود. برای آنها یک چک لیست ارسال شده است که اگر امکانات و زیرساخت های لازم را دارید، می توانید و اجازه دارید، پایلوت برنامه نظام ارجاع را شروع کنید.

رئیسی تاکید کرد: پایلوت برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده به معنای اجرای این طرح نیست بلکه به این معناست که مطالعات آن در استان های تعیین شده در حال انجام است، البته در مناطقی که پایلوت انجام می شود، در برخی شهرهای کوچک زیر 20 هزار نفر مراحل اجرای این طرح در حال انجام است.

وی گفت: برای نظام ارجاع در برخی استان هایی که کار شروع شده است، یکسری اشکالات وجود داشت به همین علت در استان هایی که به صورت جدید می خواهند به برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده اضافه شوند، دستور داده شده است که اشکالات قبلی را نداشته باشند.

معاون وزیر بهداشت فراهم نبودن زیرساخت های الکترونیک برای ارتباط بین سطوح مختلف نظام ارجاع، لزوم شفاف سازی مسئولیت های پزشک خانواده، تکمیل پروژه پرونده الکترونیک سلامت و تامین امنیت اطلاعات شهروندان را از جمله مسائلی دانست که در روند اجرای برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده باید اصلاح شود.

برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برنامه ای است که الزام به اجرای آن از برنامه توسعه چهارم به دولت تکلیف شده است، برای اولین بار این برنامه در سال 1384 در دولت هشتم کلید خورد و به خصوص در روستاها و برخی شهرهای زیر 20 هزار نفر اجرایی شد و مطابق آن دفترچه بیمه روستایی برای افراد تحت پوشش این برنامه که حدود 23 میلیون نفر برآورد شد، صادر شد.

در طول دولت های دهم و یازدهم اجرای این برنامه همواره یکی از تکالیف و اولویت های دولت و وزارت بهداشت اعلام شد و حدود دو هزار میلیاردتومان بودجه نیز در مجلس برای آن تعیین شد که البته هیچوقت به طور کامل پرداخت نشد با این حال نسخه های آزمایشی این برنامه با عناوین نسخه 01 و نسخه 02 در دولت های نهم و دهم رونمایی و اجرایی شد اما همواره با کندی و به خصوص با مشکل و اختلاف بین وزارت بهداشت و بیمه ها مواجه بود.

در اواخر دولت دهم اجرای این برنامه در دو استان فارس و مازندران شروع شد و شیوه جدید ارائه خدمات در این دو استان به مرحله اجرا درآمد که البته با اشکالاتی از جمله مشکلات کمبود نیروی انسانی، اشکال در سیستم ارجاع و به خصوص برخی نارضایی های مردمی ناشی از اینکه نمی توانند به طور مستقیم به پزشک متخصص مراجعه کنند، همراه شده است.

اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع تعابیر و نسخه های متفاوتی دارد اما شاکله کلی آن این است که برای یک تعداد جمعیت مشخص، یک فرد یا گروه به عنوان مسئول سلامت تعیین می شود، این فرد یا گروه که می تواند پزشک خانواده، پزشک عمومی، یک کاردان بهداشتی یا یک مراقب سلامت تعریف شود، به طور دائم مسئول سلامت افراد تحت پوشش خود است، برای آنها پرونده سلامت تشکیل می دهد و در صورت نیاز افراد بیمار را به پزشک متخصص، فوق تخصص یا بیمارستان برای بستری ارجاع می دهد.

آموزش به مردم ، پیشگیری و کاهش بروز بیماری ها، جلوگیری از سردرگمی مردم در انتخاب پزشک، افرایش سواد سلامت مردم، کاهش هزینه های سلامت برای مردم، بیمه ها و دولت و جلوگیری از هزینه های القایی و غیر ضروری از جمله مزایای این برنامه ملی است که به عنوان تکلیف قانونی در برنامه های توسعه پنجساله چهارم، پنجم و ششم تکرار شده است.

از شروع اجرای برنامه پزشک خانواده تاکنون در ایران حدود 12 سال می گذرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: