کد خبر: ۱۸۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۶ - 2018January 20
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۲۵ درصد سلامت مردم در حیطه مدیریت وزارت بهداشت است، گفت: مهم‌ترین مؤلفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت مباحث ایمنی و جامعه ایمن است.

 شفا آنلاین>سلامت>معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۲۵ درصد سلامت مردم در حیطه مدیریت وزارت بهداشت است، گفت: مهم‌ترین مؤلفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت مباحث ایمنی و جامعه ایمن است.

به گزارش شفاآنلاین،محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت به مناسبت اجلاس سالانه جوامع ایمن اظهارداشت: بررسی‌های جهانی و علمی نشان می‌دهد که حداکثر 25 درصد سلامت مردم در حیطه مدیریت وزارت بهداشت قرار دارد و 75 درصد دیگر مربوط به مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت است.

 وی افزود: بخش بزرگی از تاکید و روی‌کرد اجتماعی شدن سلامت در ایران و دولت تدبیر و امید نیز، از همین مساله ناشی می‌شود. مولفه‌هایی که در اختیار نهادها و دستگاه‌های دیگر از صدر تا ذیل جامعه است و روشن‌ترین آن‌ها سبک زندگی افراد جامعه، آلودگی‌های محیطی به ویژه آلودگی هوا و حوادث جاده‌ای و ترافیکی هستند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: از مهم‌ترین مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت که نیاز به پرداختن و توجه به صورت جدی دارد، مباحث ایمنی و جامعه ایمن در سطوح و جوانب گوناگون آن است که مستلزم مشارکت میان‌بخشی و مسولیت‌پذیری نهادها و سازمان‌ها، و ارتقای ایمنی برای همه اقشار، گروه‌ها و سنین در همه محیط‌ها و موقعیت‌ها به ویژه محیط‌های پرخطر است. به دیگر سخن، زندگی و کار در محیط و جامعه ایمن، حق هر فرد از افراد جامعه است و بخشی مهمی از عدالت در سلامت از این راه به دست خواهد آمد.

ایازی بیان داشت: در ایران بنا بر اقتضائات جوامع در حال توسعه، هر بار با اخبار و حوادث ناگوار به دلیل رعایت نکردن یا نبود شرایط و استانداردهای ایمنی روبه‌رو هستیم که باید هر چه سریع‌تر به آن‌ها رسیدگی کرد. چندان دور نمی‌رویم، حادثه پلاسکو و تبعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن در سال گذشته که هنوز با آن دست به گریبانیم یا حوادث عظیم حمل و نقل ریلی در کم‌تر از یک دهه که جزو ایمن‌ترین وسایل نقلیه در جهان به شمار می‌رود یا شمار حوادث و تلفات جاده‌ای و هزینه‌های مترتب بر آن را نه در طول سال که فقط در نوروز و مسافرت‌های آن در نظر آورید تا قضیه روشن‌تر شود.

وی گفت: به همین منظور اجلاس سالانه جوامع ایمن با هدف پیش‌گیری، ارتقای ایمنی، کاهش وقوع و کاهش میزان مرگ و میر و معلولیت‌های ناشی از حوادث در راستای سند چشم‌انداز توسعه 1404 و برنامه ششم توسعه برگزار می‌شود.

معاون وزارت بهداشت عنوان کرد: این برنامه با مشارکت نهادها و دستگاه‌های گوناگون با استراتژی جلب حمایت مسئولان سیاسی، جلب همکاری سازمان‌های دولتی و غیردولتی و مردم، ارتقای آگاهی همگانی نسبت به حوادث و اصول ایمنی، گردآوری اطلاعات لازم و الویت‌بندی بر اساس معیارهای موجود، طراحی و اعمال مداخله مبتنی بر شواهد و الویت‌های هر جامعه، پژوهش، پایش و نظارت و ارزشیابی برگزار خواهد شد.

ایازی اضافه کرد: این اجلاس بنا بر اهداف و چشم‌انداز خود، پذیرای فعالان، صاحب‌نظران، نفوذمندان و ذی‌مدخلان بخش‌های دولتی و خصوصی اعم از سازمان‌های مردم‌نهاد، اصناف و غیره در این حوزه است تا با مشارکت و همکاری بین‌بخشی حداکثری، گامی تاثیرگذار در این راستا بردارد و به شاخص‌های عدالت اجتماعی نیز نزدیک‌تر شویم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: