کد خبر: ۱۸۱۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۶ - 2018January 19
اگر در وضعیتی پراسترس با حجم بالایی از کار مواجه هستید و دچار خستگی فراوان شده اید، استراحت کافی بهترین راهكار برای کمک به سلامت جسمی و روحیتان است.
شفا آنلاین>سلامت>اگر در وضعیتی پراسترس با حجم بالایی از کار مواجه هستید و دچار خستگی فراوان شده اید، استراحت کافی بهترین راهكار برای کمک به سلامت جسمی و روحیتان است.

به گزارش شفاآنلاین،در برخی زمان‌ها دچار نگرانی، استرس(Stress)، احساس بیماری، خستگی فراوان و مواردی از این دست هستید و کاری جز صبر برای مشخص شدن نتیجه‌ها یا تکمیل فرآیند درمان و رسیدن زمان انجام کارهایی چون امتحان دادن ندارید؛ در این زمان بیدار ماندن و بی خوابی کشیدن فایده‌ای برایتان ندارد و حتی می‌تواند سبب تشدید بیماری، کسب نتیجه ضعیف در امتحان، جای ماندن از پرواز، افزایش استرس و نگرانی در شما شود.


پژوهش‌ها نشان می‌دهند، خواب یکی از ارزشمند‌ترین فرآیند‌ها در بدن برای حفظ سلامت جسمی و روحی است و افرادی که دچار کم و بدخوابی هستند با درصد بالایی به بیماری‌های خطرناک مبتلا می‌شوند.

اگر به دلیل هیجان، استرس و درگیری‌های ذهنی نمی‌توانید بخوابید و با چشمان باز در تخت خواب خود دراز کشیده اید از راهکار‌های زیر می‌توانید بهره بگیرید و به میزان کافی استراحت کنید تا جسم و روح شما سلامت بماند.


مغز مکانیزیمی دارد که تا فعالیت‌های ذهنی آن تمام نشود نمی‌تواند استراحت کند، بی خوابی و بدخوابی برخی افراد نیز به همین دلیل است.

در کنار رعایت مواردی همچون مصرف غذا‌های سالم، کم چرب و سبک در وعده شام، تاریک کردن اتاق‌ها در ساعت‌های پایانی شب برای عادت کردن چشم به تاریکی، پرهیز از کار و تماشای صفحه نمایش تلفن همراه، تبلت و سایر وسایل الکترونیکی، استحمام با آب گرم، گرم کردن اتاق خواب و استفاده از روانداز‌های گرم برای بالا رفتن دمای بدن و مصرف نوشیدنی هایی چون شیرگرم و دم نوش‌های گیاهی، داشتن یک دفترچه از کار‌هایی که باید فردا انجام دهید و ذهن شما را درگیر کرده است، می‌تواند سبب خواب آرام در شما شود.

تهیه دفترچه یادداشت و نوشتن لیستی از فعالیت‌ها و کار‌هایی که فرد باید انجام دهد و اثر آن بر ایجاد خوابی آرام و راحت به وسیله دانشمندان دانشگاه بیلور آمریکا (Baylor University) به دست آمده است.

حتی نوشتن 10 مورد از کار‌هایی که باید انجام دهید، می‌تواند اثری فوق العاده در سریع به خواب رفتن شما داشته باشد؛ این کار‌ها حتماً لازم نیست قرار‌های کاری یا مواردی بسیار مهم باشد، نوشتن مواردی چون لیست خرید خانه، بنزین خودرو، آب دادن به گیاهان، انجام کار‌های خانه، کار‌ها و ماموریت‌های اداری یا کاری، قرار‌های بانکی، خرید لباس، دیدار با دوستان و اقوام، مطالعه درس ها، رفتن به مهمانی و بازدید از دوستان، مراجعه به پزشک و به طور کلی مواردی که باید انجام دهید و به طور مداوم آن‌ها را به خود یادآوری می‌کنید.

بی خوابی یکی از پدیده‌های رایج در عصر جدید است و آمار‌ها نشان می‌دهند، عده زیادی از مردم در سراسر دنیا دچاربی خوابی می‌شوند که تعداد بیشتری از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

کارشناسان با وصل الکترود و بررسی امواج ذهنی در زمان خواب 2 گروه از داوطلبان دریافتند، گروهی که قبل از خواب به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به نوشتن کار‌هایی که باید در روز آینده انجام دهند پرداخته اند خواب آرام و عمیق تری به نسبت سایرین داشته اند.

محققان دریافتند خواب کافی به میزان هفت الی هشت ساعت در شبانه روز سبب سلامت جسمی و روحی، تخلیه مواد سمی از مغز، تنظیم هورمون‌های بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون، آلزایمر، دیابت و چاقی می‌شود.


افرادی که به میزان کافی استراحت می‌کنند از قدرت حافظه بهتری برخوردار هستند و در طول روز هوشیاری بیشتری دارند.

برچسب ها: سلامت ، استرس ، سلامت جسمی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: