کد خبر: ۱۸۱۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۶ - 2018January 17
طبق اعلام وزارت بهداشت روزانه بین هفت الی ۱۰ نفر در لیست انتظار پیوند عضو در کشور جان خود را از دست می‌دهند. به همین علت ما از خانواده‌هایی که عزیزانشان دچار مرگ مغزی شده‌اند می‌خواهیم با اهدای اعضای عزیزشان این بیماران را به زندگی بازگردانند
شفا آنلاین>سلامت>مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی مشهد، گفت: با ۸۶ اهدای عضو در استان خراسان رضوی در سال ۹۵، ۳۶۴ نفر پیوند شده و حیات دوباره یافتند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر ابراهیم خالقی به تاریخچه راه‌اندازی بخش اهدا و پیوند در مشهد اشاره کرد و افزود: سال ۱۳۸۰ هم زمان با تصویب آیین‌نامه مربوط به پیوند اعضا ما هم در کنار تهران و شیراز جراحی پیوند را آغاز کردیم و در همان سال سه اهدای عضو(organ donation) موفق داشتیم، در سال ۸۱ موفق به کسب رضایت از پنج خانواده اهداکننده شدیم و در سال ۹۵ این آمار در کل خراسان به ۸۶ مورد رسید.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۶۰ اهدای عضو متعلق به مشهد بوده است، ادامه داد: با توجه به جمعیت مشهد در حال حاضر PMP ما (تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر) به بالای ۲۰ رسیده است.

خالقی گفت: خوشبختانه با این ۸۶ اهدای عضو در استان در سال ۹۵، ۳۶۴ نفر پیوند شده و حیاتی دوباره یافتند.

وی در ارتباط با راهکارهای مرکز فراهم آوری اعضای استان برای افزایش میزان رضایت خانواده‌ها به اهدای عضو، افزود: سال گذشته ما تیمی برای بازرسی حضوری مراکز آماده کردیم که آنها به مراکز می‌رفتند و GCS (معیاری برای تعیین عمق و شدت افت هوشیاری) زیر پنج را گزارش می‌کردند؛ پس از آن جلساتی را با مسئولان ICUها و سرپرستانشان گذاشتیم و آن‌ها را با نحوه شناسایی و نگهداری از فرد مرگ مغزی(Brain death) آشنا کردیم و خوشبختانه نتایج خوبی هم گرفتیم.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی مشهد با تاکید بر اینکه فعالیت در زمینه اهدای عضو بسیار پیچیده است، گفت: هیچ کس نیست که بگوید من از آموزش در زمینه فرایندهای مختلف اهدای عضو بی نیاز هستم، الان من بیش از ۲۰۰۰ فرد مرگ مغزی دیده‌ام و هنوز در این تعداد دو مورد مشابه به هم پیدا نکرده‌ام.

وی فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو را شامل دو بخش دانست و گفت: یکی فرهنگ سازی در میان مردم و دیگری در بین خود پرسنل بهداشت و درمان است. بخش اول خیلی بر عهده ما نیست و بر عهده صدا و سیما، رسانه‌ها، خبرنگاران، فیلم سازان و... است؛ اما کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که بیاییم پرسنلی که با خودمان کار می‌کنند را توجیه کنیم که مرگ مغزی چیست و آموزش‌های لازم را به آن‌ها بدهیم.

خالقی با اشاره به اینکه ما برای حیات کار می‌کنیم نه برای مرگ افزود: ما نمی‌خواهیم که هیچ کس مرگ مغزی شود، می‌گوییم همه کلاه ایمنی بگذارند، فشار خونشان را کنترل کنند و ... تا خدایی نکرده دچار مرگ مغزی نشوند ولی بالاخره باید این را در نظر بگیریم که انسان است و ممکن است هرگونه اتفاقی برایش بیفتد.

وی افزود: در حال حاضر در استان ما هفته‌ای یک نفر در لیست انتظار پیوند کلیه(Kidney transplant) و کبد فوت می‌کند؛ این در حالی است که طبق اعلام وزارت بهداشت روزانه بین هفت الی ۱۰ نفر در لیست انتظار پیوند عضو در کشور جان خود را از دست می‌دهند. به همین علت ما از خانواده‌هایی که عزیزانشان دچار مرگ مغزی شده‌اند می‌خواهیم با اهدای اعضای عزیزشان این بیماران را به زندگی بازگردانند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار