کد خبر: ۱۸۱۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۶ - 2018January 16
رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر ضرورت استفاده از داروهای تولید داخل در بیمارستان ها و مراکز درمانی سرپایی گفت: با سوق دهندگان بیماران به تامین داروی خارجی و هچنین داروخانه های عرضه کننده داروهای خارج از فهرست دارویی، برخورد می شود.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر ضرورت استفاده از داروهای تولید داخل در بیمارستان ها و مراکز درمانی سرپایی گفت: با سوق دهندگان بیماران به تامین داروی خارجی و هچنین داروخانه های عرضه کننده داروهای خارج از فهرست دارویی، برخورد می شود.
به گزارش شفا آنلاین،غلامرضا اصغری افزود: از برخی از شهرستان ها گزارشاتی رسیده است که در برخی داروخانه ها داروهای خارج از فهرست به فروش می رسد که باید برخورد جدی شود و این قابل قبول نیست و بطور قطع باید با داروخانه های متخلف برخورد شود.
وی با تاکید بر ضرورت نظارت های جدی در بیمارستان ها و مراکز سرپایی درمانی برای جلوگیری از عرضه داروهای خارجی، تاکید کرد: به هیچوجه دارویی که در کشور تامین کننده دارد، اجازه واردات نخواهد داشت و قیمت داروهای ژنریک نیز کنترل و مدیریت می شود.

**بحران دارویی ظرف چند هفته آینده کمتر می شود
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: متاسفانه پرداخت بیمه ها چند ماه به عقب افتاده و بازار دارویی را با اختلال مواجه کرده است که خوشبختانه با پیگیری های مختلف، بخشی از مشکلات دارویی با پرداخت اوراق برطرف شده و امیدواریم در چند هفته آتی با پرداخت حداقل حدود دو هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و دو هزار میلیارد تومان هم به صورت اوراق، مشکلات دارویی تا حد زیادی برطرف و حالت عادی به خود بگیرد.
اصغری خاطرنشان کرد: به طور متوسط در هر ماه 700 میلیارد تومان هزینه دارویی داریم و این مبلغی است که باید بیمه ها به دانشگاه ها پرداخت کنند، این هزینه ها روز به روز اضافه می شود و زنجیره پرداخت با مشکل مواجه می شود.
وی اظهار داشت: به نظر می رسد بحران دارویی که با آن مواجه بودیم در چند هفته آینده کمتر خواهد شد و در این زمینه امیدواری جدی وجود دارد.

**ضرورت مدیریت بیمارستان در حوزه خرید و انبار دارو
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: یکی دیگر برنامه هایی که در حال انجام است و در این زمینه جلساتی را با انجمن داروسازان برگزار کرده ایم این است که داروخانه ها نظم به خصوصی داشته باشند تا بتوانیم جایگاه مناسبی برای داروسازان در تیم درمانی رقم بزنیم.
اصغری گفت: با توجه به تخصیص بودجه باید هزینه ها را مدیریت کنیم و برای این مدیریت باید برنامه ریزی موثر داشته باشیم.در این زمینه انتظار می رود مدیران نظارت بر دارو در حوزه بیمارستانی در خرید دارو ها، نیازسنجی واقعی و دقت بیشتری داشته باشند.
وی تاکید کرد: انبارهای بیمارستان ها باید کنترل شود یعنی دانشگاه های علوم پزشکی باید بر موجودی انبارهای بیمارستانی نظارت فعال و موثر داشته باشند.

**برنامه ریزی برای خرید 20 قلم داروی پرمصرف از طریق مناقصه
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از ابتدای سال آینده برای 20 قلم پرمصرف دارو در سطح ملی برنامه ریزی خواهد شد تا خریدها از طریق مناقصه صورت گیرد و خرید راهبردی بطور جد در دستور کار خواهد بود.
اصغری افزود : مدیران دارویی در موضوع تجویز و مصرف نیز باید نظارت های جدی داشته باشند.در این زمینه ما بخشی از معاونت درمان وزارت بهداشت هستیم که امیدواریم بتوانیم با کمک های خود به معاونت درمان در نظارت بر تجویز داروها، کمک شایانی شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به تفویض بخشی از اختیارات سازمان غذا و دارو به دانشگاه های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: مدیران دارویی دانشگاه ها آمادگی داشته باشند تا بخشی از اختیارات از سازمان غذا و دارو به دانشگاه ها تفویض خواهد شد چراکه نباید صاحبان شرکت ها و افراد از شهرستان ها برای انجام امور خود به تهران و سازمان غذا و دارو مراجعه کنند.

طرح تحول سلامت ، زیرمیزی ها را حذف کرد
رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: بحران دارویی سال های گذشته و قبل از طرح تحول سلامت را فراموش نمی کنیم، بیماران برای دریافت دارو و ملزومات پزشکی به خارج از بیمارستان مراجعه می کردند و خود بیمارستان ها نیز توان خرید دارو نداشتند و مردم گرفتار بودند و هزینه های بسیاری به مردم تحمیل می شد.

اصغری ادامه داد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، برنامه طرح تحول نظام سلامت اجرا شد و کمترین آثار آن این بوده که زیرمیزی ها و پرداخت نامتعارف، حذف شده است.وی اضافه کرد: همچنین با اجرای طرح تحول سلامت، دسترسی به دارو و ملزومات پزشکی، آسان و هزینه های بستری و درمان و پرداخت از جیب مردم نیز کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح ، حدود پنج میلیون نفر - که هیچگونه بیمه ای نداشتند- قرار شد که بیمه شوند که البته این تعداد به حدود 11 میلیون نفر رسید و بیمه شدند، این افراد هیچ سرانه ای نیز پرداخت نمی کنند.
برچسب ها: سلامت ، داروخانه ، درمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: