کد خبر: ۱۸۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۶ - 2018January 16
پوسیدگی تمام سطوح دندان را یکسان مبتلا نمی‌کند بلکه بعضی از سطوح دندان‌ها به علت وضعیت خاصی که دارند بیشتر دچار پوسیدگی می شوند
شفا آنلاین>سلامت>یک دندانپزشک گفت: علل مختلفی برای ایجاد پوسیدگی مطرح شده است اما بطور کلی چهار عامل اصلی میکروب‌ها، مواد قندی، مقاومت شخص و دندان و زمان در ایجاد پوسیدگی دندان نقش دارند.

به گزارش شفا آنلاین،عبدالجواد رحیم پور دندانپزشک(Dentist) در خصوص علل پوسیدگی دندان‌ها توضیح داد: پوسیدگی تمام سطوح دندان را یکسان مبتلا نمی‌کند بلکه بعضی از سطوح دندان‌ها به علت وضعیت خاصی که دارند بیشتر دچار پوسیدگی می شوند.

وی در خصوص محل‌هایی که بیشتر پوسیدگی در آن‌ها مشاهده می‌شود گفت: سطح جونده دندان‌های آسیا شیارهای باریک و عمیقی دارد که محیط مناسبی برای زندگی و رشد میکروبها فراهم کرده و دندان از این محل دچار پوسیدگی می گردد. این امر بخصوص در مورد دندان‌های آسیا بیشتر رخ می‌دهد و باعث پوسیدگی زودرس آنها می‌شود.

وی با بیان اینکه سطوح بین دندانی نیز دچار پوسیدگی می‌شود گفت: این ناحیه نیز به دلیل عدم نفوذ موهای مسواک قابل تمیز کردن نیست بنابراین از نواحی مستعد پوسیدگی و بیماری لثه بشمار می آید.

رحیم‌پور ادامه داد: برای پیشگیری از ایجاد هر بیماری باید علل ایجاد کننده آن بیماری را بشناسیم. در مورد پوسیدگی دندان و پیشگیری از آن نیز لازم است ابتدا با عوامل ایجاد کننده آن آشنا شویم. بسیاری از افرادی که برای درمان‌های دندانپزشکی مراجعه می کنند، در پاسخ به اینکه چرا دندان‌هایشان خراب شده است به مسئله ارث و جنس دندان اشاره می کنند. روشن است که خوبی جنس دندان در دوام آن مؤثر است با این حال عوامل دیگری هم دخالت دارند.

وی افزود: علل مختلفی برای ایجاد پوسیدگی مطرح شده است اما بطور کلی چهار عامل اصلی میکروب‌ها، مواد قندی، مقاومت شخص و دندان و زمان در ایجاد پوسیدگی دندان(Tooth Decay) نقش دارند.

این دندانپزشک تصریح کرد: بدون میکروب، پوسیدگی در دندان اتفاق نمی افتد. اگر میکروب‌ها حضور داشته باشند و مواد قندی نباشد، شدت وقوع پوسیدگی به این اندازه نخواهد بود. وجود میکروب‌ها و مواد قندی نیز در اشخاصی که مقاومت طبیعی نسبت به بیماری دارند نمی‌تواند پوسیدگی ایجاد کند. و بالاخره میکروب‌ها و مواد قندی و کمبود مقاومت شخص و دندان نیز در یک لحظه و یک روز سبب خرابی دندان نمی‌شود، بلکه مدت زمانی لازم است تا اینها بتوانند سطح سخت دندان را خراب کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: