کد خبر: ۱۸۱۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۶ - 2018January 15
در برخی مناطق مردم از حداقل‌های رفاه و توسعه اجتماعی و فیزیکی نیز برخوردار نیستند. یکی از این حوزه‌ها جنوب استان کرمان است
شفا آنلاین>سلامت>معاون اجتماعی وزیر بهداشت از اجرای دو پروژه اجتماعی- بهداشتی در مناطق محروم استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیدمحمدهادی ایازی با اشاره به محرومیت و وضعیت نگران کننده رفاه در برخی استان‌های کشور، اظهار کرد: در برخی مناطق مردم از حداقل‌های رفاه و توسعه اجتماعی و فیزیکی نیز برخوردار نیستند. یکی از این حوزه‌ها جنوب استان کرمان است؛  منطقه رودبار و جازموریان از محروم‌ترین مناطق آن است و نسبت جمعیت شهری به روستایی منطقه بسیار پایین و حدود یک به پنج است. در حال حاضر وضعیت بهداشت و درمان این مناطق نسبت به دیگر زیرساخت‌های توسعه مطلوب‌تر است، اما به دلیل شرایط کلی منطقه و نبود سایر زیرساخت‌های لازم مانند راه‌های دسترسی مناسب، فاصله زیاد با مراکز استان، پراکندگی سکونتگاه‌ها و عدم تمرکز جمعیت و عدم آموزش و فرهنگ‌سازی لازم، کمبودهای بخش سلامت دچار بزرگ‌نمایی می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در این منطقه ۱۲۰هزارنفری، یک بیمارستان ۳۲ تخت‌خوابه با سه تخصص داخلی، زنان و اطفال، ۱۰ مرکز جامع سلامت، ۴۸ خانه بهداشت، ۲ تسهیلات زایمانی، ۲۸ پزشک، ۱۷ ماما، ۱۵ مراقب سلامت، ۶ کاردان و کارشناس بهداشت و ۷۶ نفر بهورز فعال هستند.

ایازی با تاکید بر اینکه مناطقی مانند رودبار و جازموریان یا جنوب سیستان و بلوچستان علاوه بر زیرساخت‌های مادی، نیازمند فرهنگ‌سازی گسترده و همگانی هستند، افزود: امروز یکی از مشکلات این منطقه علاوه بر کمبود امکانات بهداشت و درمان، آگاه نبودن مردم نسبت به مسایل بهداشتی و سبک زندگی سالم و رجوع به مراکز موجود در منطقه است. مردم در این مناطق همچنان به همان شیوه‌های سنتی اقدام به درمان، ازدواج و... می‌کنند که آسیب‌های فراوانی از جمله شیوع بیماری‌های وراثتی و واگیر داشته است.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت به دو پروژه در دست اقدام وزارت بهداشت(Ministry of Health) در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان اشاره کرد و گفت: توسعه فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی خود به خود تسهیل‌گر و جاذب توسعه اقتصادی و فیزیکی نیز خواهد بود. علاوه بر آن از طریق اداره کل سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت معاونت اجتماعی و با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت ملی مشغول پیگیری پروژه‌ای اجتماعی - بهداشتی در منطقه تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر و جنوب سیستان و بلوچستان هستیم که به زودی با حضور وزیر بهداشت افتتاح می‌شود؛ به کمک این پروژه  شاخص‌های عدالت در سلامت ارتقا پیدا می‌کند و می‌توانیم جوامع محلی توانمندی داشته باشیم. در منطقه رودبار و جازموریان و جنوب کرمان نیز پروژه‌ای دیگر توسط اداره خیرین و موسسات خیریه سلامت این معاونت به زودی شروع خواهد شد؛ نمایندگان ما عازم این منطقه هستند تا مقدمات کار را با کمک خیران و بنگاه‌های مالی و بانک‌ها فراهم کنند.

ایازی همچنین تصریح کرد: ما به دنبال فعال کردن و افزایش مشارکت‌های مردمی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های خیران، نیک‌اندیشان و نیروهای داوطلب و سازمان‌های غیردولتی حوزه سلامت، مجاب کردن دستگاه‌ها، نهادها، بنگاه‌های اقتصادی،  بانک‌ها و ... هستیم تا هدف پذیرش مسئولیت اجتماعی، افزایش همکاری‌های میان‌بخشی و فرهنگ‌سازی همگانی در راستای سلامت و اجتماعی شدن سلامت محقق شود. به همین دلیل برای ارتقای شاخص‌های عدالت در سلامت که نزدیک به ۶۹ مورد آن را در شورای عالی سلامت با حضور رییس جمهور به تصویب رسانده‌ایم، علاوه بر کارها و اهدافی که در سراسر کشور باید به آن‌ها بپردازیم، چنین مناطق یا مناطق بحران‌زده‌ای مانند کرمانشاه در اولویت ما قرار دارند.

وی با بیان اینکه معاونت اجتماعی تاکنون توانسته اعتماد خیران و موسسات خیریه و تشکل‌ها و بسیاری از نهادها و بنگاه‌ها را جذب کند، افزود: یکی از اقدامات اخیر این معاونت در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه،  اهدای نزدیک به ۱۰۰ کانکس برای فعالیت خانه‌های بهداشت و درمان و کلنگ‌زنی سه فاز بیمارستان، ۶۲ خانه بهداشت و ۲۲ مرکز جامع سلامت در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بود که با همراهی بیش از ۶۰ خیر انجام شده و همگی طی برنامه‌ای زمان‌بندی‌شده به بهره‌برداری می‌رسد.  

ایازی تاکید کرد: یکی از راهکارهای ما برای حمایت‌طلبی و رسیدن به راهکارهای بومی و متناسب با شرایط متفاوت مناطق کشور، راه‌اندازی مجامع و کانون‌های اجتماع‌محور سلامت از سطوح کوچک و محله است. امیدواریم بتوانیم با مشارکت و آگاهی همگانی اتفاق مهمی را در حوزه اجتماعی سلامت رقم بزنیم تا مردم و دولت از آن منتفع شوند و آثار آن در زندگی‌ها و اجتماع مشاهده شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: