کد خبر: ۱۸۱۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۶ - 2018January 15
تکنولوژی بی‌شک زندگی را برای انسان آسان کرده است، اما نباید از تأثیرات منفی آن نیز چشم پوشی کرد، بی شک تکنولوژی در بسیاری زمینه‌ها بر روی انسان‌ها تأثیر منفی گذاشته است
شفاآنلاین>تغذیه> حذف وعده صبحانه در زندگی امروز سبب شده تا پیامدهای زیادی دامن گیر جامعه شود.

به گزارش شفاآنلاین، تکنولوژی بی‌شک زندگی را برای انسان آسان کرده است، اما نباید از تأثیرات منفی آن نیز چشم پوشی کرد، بی شک تکنولوژی در بسیاری زمینه‌ها بر روی انسان‌ها تأثیر منفی گذاشته است، تاثیراتی که در بخش‌های مختلف زندگی انسان اثر گذاشته است، از بی‌تحرکی‌ها گرفته تا تغذیه انسان و سبک و شیوه زندگی.

یکی از این تاثیرات، که به رفتاری بد و عادتی ناخوشایند در جامعه رو به رشد امروز بدل گشته، حذف وعده‌های غذایی است که یکی از بدترین آن‌ها، حذف وعده صبحانه است.

از سوی کسانی که وعده غذایی صبحانه را حذف می‌کنند، دلایل متعددی برای این کار عنوان می‌شود، از بی میلی گرفته تا مشغله‌های کاری و زود از خانه بیرون رفتن‌های صبحگاهی.

در همین خصوص کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز اظهار داشت: صبحانه اولین وعده غذایی است که در هنگام صبح مصرف می‌شود و درآغاز روز، انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند که مهم‌ترین وعده غذایی به حساب می‌آید.

محدثه نیک‌منش ادامه داد: صبحانه به افراد کمک می‌کند تا برای حفظ سلامت(Health) و سرزندگی سطح ویتامین‌ها و موادمعدنی و موادمغذی لازم برای بدن را بالا نگه دارد و مسلماً کسانی که این وعده غذایی را در برنامه روزانه خود می‌گنجانند، از سلامت بیشتری در طول زندگی برخوردارند.

 وی با تاکید براینکه هرگز نباید این وعده غذایی را کنار بگذاریم، افزود:هنگامی که شخصی وعده‌های غذایی را به عمد یا به اجبار حذف می‌کند، میزان متابولیسم (سوخت و ساز) بدن وی برای نگهداری انرژی پایین می‌افتد که چنانچه این عمل یعنی حذف وعده غذایی ادامه پیدا کند، درصد بیشتری از میزان مصرف متابولیسم، کاهش میابد.

نیک‌منش عنوان کرد: در طولانی مدت میزان متابولیسم پایه(BMR) فرد پایین می‌افتد و بدن می‌آموزد با انرژی کمتری زنده بماند که نتیجه این عمل آن است که بدن چربی‌های بیشتری را در بافت چربی ذخیره کند.

کارشناس تغذیه بهداشت و درمان نی‌ریز گفت: مطالعات زیادی نشان می‌دهد که صبحانه سالم بدلیل بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افت قند خون، به‌ویژه در وعده صبح، از اهمیت زیادی برخوردار است و موجب افزایش توانایی حل مساله، تمرکز بیشتر و داشتن تفکری خلاق در فرد می‌شود.

وی با اشاره به بی‌اشتهایی افراد در صبح زود، افزود: معمولاً افراد اشتهای خوردن صبحانه در صبح زود ندارند که علت آن این است، بدن هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند که باعث بالا رفتن قند خون و کاهش اشتهای صبحگاهی می‌شود.

نیک‌منش ادامه داد: هر چند این وضع در کودکان و نوجوانان بیشتر به چشم می‌خورد اما به هر حال، بد نیست بدانید که وقتی ما صبحانه کافی نمی‌خوریم، بدنمان احساس کمبود می‌کند و به صورت خودکار عمل ذخیره‌سازی را انجام می‌دهد و در کنار آن، ولع فرد برای خوردن وعده ناهار، بیشتر می‌شود که این شرایط باعث اضافه وزن و چاقی(Obesity) می‌شود.

این کارشناس تغذیه می‌گوید: علاوه بر این یکی از دلایل اصلی چاقی ناشی از صبحانه نخوردن این است که بدن در حالت قحطی و روزه طولانی مدت قرار می‌گیرد و پس از مصرف غذا بدن مواد غذایی دریافتی را به صورت چربی ذخیره می‌کند تا در حالت‌های روزه طولانی مدت بعدی از آن استفاده کند. بدین ترتیب مصرف صبحانه کامل  باعث تسهیل کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و کلسترول بالا و جلوگیری از احساس خستگی و کج خلقی و اختلالات یادگیری به خصوص در دانش‌آموزان می‌شود.

نیک‌منش بااشاره به اینکه دانشمندان بهترین زمان صرف صبحانه را بین ساعت 9 تا 9 و نیم می‌دانند اظهار داشت: اگر صبح‌ها میل به خوردن صبحانه ندارید، سعی کنید صبحانه متفاوت و متنوعی فراهم کنید، مثلاً یک واحد میوه یا آبمیوه طبیعی بخورید، کمی کنجد عسلی میل کنید یا نان صبحانه‌تان را تست شده مصرف کنید.

وی تاکید کرد: نوع صبحانه مصرفی نیز اهمیت دارد و قاعدتاً شامل بیسکوییت و آبمیوه‌های غیر طبیعی و انواع شکلات‌ها و تنقلات نمی‌شود.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز در خصوص صبحانه سالم تاکید بر گنجاندن کلیه گروه‌های مواد غذایی در وعده صبحانه کرد و افزود: توصیه می‌شود در وعده صبحانه از غلات کامل مانند نان گندم سبوس‌دار، لبنیات کم‌چرب مانند پنیر کم‌چرب و شیر کم‌چرب، سبزیجاتی مانند خیارسبز، سبزی خوردن، گوجه فرنگی و کاهو، آب‌میوه‌جات طبیعی مانند آب پرتقال، آب هویج، آب هندوانه و آب طالبی و یا میوه‌جات طبیعی و یا خرما و انجیر و یا از مواد پروتئینی مانند تخم‌مرغ و انواع حبوبات پخته استفاده شود.

نیک‌منش مهمترین نکته در خصوص صبحانه را خوردن نان دانست و گفت:  مصرف نان سبوس‌دار مانند نان سنگک یا نان تهیه شده با آرد گندم کامل که به صورت محلی تهیه می‌شوند، در میان نان‌های سنتی و نان‌های تیره درمیان نان‌های حجیم امروزی، توصیه می‌شود، این ماده غذایی جزو اصلی صبحانه است که با تامین کربوهیدرات روزانه تا حدودی انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: صبحانه‌ای که از غلات کامل با فیبر غذایی کافی تشکیل شده باشد می‌تواند از نوسانات قند خون در طول روز جلوگیری کند و به این ترتیب مانع از آسیب‌های ناشی از بالا بودن قند خون شود.

این کارشناس تغذیه شیر را مهمترین نوشیدنی‌ مغذی برای این وعده صبحگاهی عنوان کرد و گفت: مصرف شیر کم چرب پیشنهاد می‌شود، همچنین خوردن عسل بسیار مقوی است که این ماده غذایی در خانواده قندها جای می‌گیرد و بر مصرف مربا ارجحیت دارد که نباید فراموش کنید که هر یک قاشق مرباخوری به میزان دو حبه قند کالری داشته و نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

وی در خصوص مصرف پنیر اظهار داشت: نوع کم نمک و کم چرب آن توصیه می‌شود، حتی ‌می‌توان قبل از مصرف آن را با ماده غذایی دیگری مانند کنجد، گردو و حتی سبزیجات معطر طعم‌دار کرد.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز افزود: علاوه بر این یکی از اجزای چرب صبحانه گردو است که سرشار از اسیدهای چرب امگا سه بوده و خوردنش حتی برای افرادی که کلسترول بالایی دارند نیز نجات بخش است که حداقل دو عدد گردو را در این وعده از یاد نباید برد.

نیک‌منش ادامه داد: درپنیر ماده‌ای به نام تیرامین وجود دارد که اگر در مغز جمع شود، باعث کندی ذهن می‌شود که این ماده توسط یک نوع آنزیم موجود در بدن انسان می‌تواند تجزیه شود به همین دلیل در متون دینی خوردن گردو به همراه پنیر توصیه شده است.

وی گفت: یکی دیگر از اجزای پروتئینی صبحانه تخم مرغ است که آن را به صورت آب پز، نیمرو یا حتی املت میل می‌کنند.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز ادامه داد: نوع آب پز تخم‌مرغ برای افرادی که محدودیت دریافت انرژی دارند، توصیه می‌شود و بهتر است از نوع عسلی آن صرف نظر شود چراکه امکان آلودگی به میکروب سالمونلا درآن بالاست و همچنین نوع نیمروی آن به دلیل سرخ شدن در روغن برای افرادی که کمبود وزن دارند، بهتر است و املت نیز به دلیل مخلوط شدن با سبزیجات گزینه دیگری برای کم وزن‌ها محسوب می‌شود.

نیک‌منش در خصوص مواد غذایی غیر مجاز جهت استفاده در صبحانه گفت:  از اجزای مملو از قند ساده برای میز صبحانه، مربا است که هر قاشق مرباخوری‌اش یک واحد قند محاسبه می‌شود که درمجموع بهتر است از قندهای ساده برای این وعده انتخاب نکنید چراکه به دنبال افزایش قند خون، افت آن و بروز گرسنگی حتمی است.

وی افزود: یکی دیگر از اجزای پرکالری صبحانه کره است که اسیدهای چرب موجود در آن از نوع اشباع هستند و از آنجا که کره می‌تواند کلسترول خون را افزایش دهد، افرادی که محدودیت مصرف چربی دارند، بهتر است از این ماده غذایی صرف نظر کنند.

نیک‌منش در خصوص کورن فلکس‌ها گفت:  اگر چه خیلی‌ها طرفدار کورن فلکس‌ها هستند اما باید بدانید که رنگ‌ها و مواد شیمیایی استفاده شده در کورن فلکس‌ها مضر است و می‌تواند باعث بیش فعالی کودکان یا چاقی آنها شود.

اگر تاکنون به نتیجه درستی در مورد خوردن یا نخوردن صبحانه نرسیده‌اید باید بگوییم که طبق پژوهشی تازه، درست همانطور که در تحقیقات قبلی ثابت شده بود، کنار گذاشتن این وعده غذایی پیامدهای نامطلوبی را برای بدن به دنبال دارد و به نحوی بر پژوهش‌های قبلی صحه می‌گذارد که براساس آن نخوردن صبحانه می‌تواند پیامدهای وسیعی را برای انسان به دنبال داشته باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: