تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۹ دی ۱۳۹۶ - 2018January 09
شفا آنلاین>سلامت>  ویروس ها یکی از شگفت انگیز ترین ساختارهای موجود در جهان محسوب می شوند که در طبقه بندی بین موجودات زنده و غیر زنده قرار می گیرند. در هفته گذشته نشستی تخصصی در دانشگاه کلمبیا با محوریت مطالعه ویروس ها برگزار شد.

به گزارش شفا آنلاین:آیا تا کنون از خودتان درباره ویروس ها <viruses>سوال کرده اید؟ از این موجودات میکروسکوپی چه می دانید؟ البته اگر پاسخ شما به این سوال منفی بوده و اطلاعات چندانی از ویروس ها ندارید، خود را سرزنش نکنید. این موجودات ریز وارد بدن موجودات دیگر شده و از این میزبانان به عنوان محلی برای تکثیر خود استفاده می کنند. ویروس ها عامل بسیاری از بیماری ها و عفونت های قابل انتقالی هستند که شاید مشهورترین آن ها سرما خوردگی و هپاتیت باشد.

از نظر علمی ویروس ها قطعه ای از نوکلئیک اسیدهای پیچیده شده در پوششی پروتئینی هستند که  عمدتا بسیار ریز و کوچک بوده و در سلول های بدن میزبان خود منتشر و تکثیر می شود. فعالیت ویروس معمولا منجر به بروز اختلال در عملکرد فعالیت های اندام میزبان شده و حاصل این فعالیت، بروز بیماری های مختلف است. البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که تمامی ویروس ها قابلیت بیمار کردن انسان را نداشته و تنها گروهی از ان ها می توانند برای انسان دردسر ساز شوند.

در هفته گذشته یک نشست علمی بین المللی در مورد مطالعات ویروس شناسی به میزبانی دانشگاه کلمبیا و پرفسور وینسنت راکانیلو (Vincent Racaniello) برگزار شد که در آن متخصصین این حوزه به بررسی جدیدترین دستاوردها و پژوهش های مرتبط با ویروس ها پرداختند. در این نشست به بحث و تبادل نظر درباره آخرین مطالعات انجام شده درباره ویروس های زیکا، اچ آی وی و آنفولانزا پرداخته شد. یکی از موارد بسیار جالب توجه مطرح شده در این برنامه، معرفی و بررسی موجودی به نام Bodo saltans بود که می توان وی را بزطرگترین ویروس کشف شده تا امروز محسوب کرد. این ویروس برای نخستین بار در آب های شیرین چشمه های بریتیش کلمبیا کشف شده و  عموما سبب آلوده شدن موجودی به نام eukaryote می شود که یک میکرو ارگانیسم با ظاهری پشمالو است که در آب زندگی می کند.

یکی از مهمترین مواردی که درباره این ویروس و مطالعات مرتبط با آن اهمیت زیادی دارد، کسب اطلاعات کلیدی از نحوه آلوده کردن و عملکرد ویروس ها است. در این پادکست ویروس ها به عنوان تنها عامل و موضوع مورد مطالعه قرار گرفته، مطرح نبودند بلکه به چالش ها و مشکلاتی که در مطالعه و بررسی این موجودات وجود دارد نیز پرداخته شد.

پژوهشگران اعتقاد دارند  با توجه به ساختار ترکیبی ویروس ها که از ذرات دی ان ای و آر ان ای ساخته شده اند، نمی توان ان ها را در گروه موجودات زنده دسته بندی کرد و از سوی دیگر ویروس ها دارای برخی از ویژگی های موجودات زنده نیز هستند. ویروس ها قابلیت تولید مثل دارند و این ویژگی را می توان اصلی ترین ویژگی مشابه با موجودات زنده محسوب کرد اما از سوی دیگر ویروس ها توانائی سوخت و ساز نداشته و حتی برای تولید مثل نیز باید از سلول های موجودات دیگر استفاده کرده و از ابزارهای ژنتیکی آن ها بهره ببرند.

به اعتقاد دانشمندان، باید اطلاع عموم مردم از این موجودات میکروسکوپی و بعضا خطرناک افزایش پیدا کند زیرا ویروس ها نقش مهمی در سلامت و بهداشت جامعه ایفا کرده و شناخت و مطالعه آن ها می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری کرده و کنترل آن ها می تواند بر سلامت و طول عمر انسان نقشی مستقیم داشته باشد.