کد خبر: ۱۸۰۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۶ - 2018January 07
«لاغري سريع»، «بدون عارضه لاغر شويد»، راهي بسيار ساده براي آن‌كه خيلي ساده لاغر شويد، قرص‌هاي معجزه‌آساي لاغري، قرص‌هايي كه بدون هيچ عارضه‌اي شما را لاغر مي‌كنند و... اين تبليغات در فضاي مجازي و ماهواره‌اي بيداد مي‌كنند و مشخص است كه طرفداران بسياري هم دارند اما متاسفانه چون نظارتي بر اين تبليغات وجود ندارد‌ در آن‌ها واقعيت بيان نمي‌شود.
شفا آنلاین>اجتماعی> اين روزها بيشترين معضل بسياري از افراد مسئله چاقي است‌، بعضي از افراد ترجيح مي‌دهند به جاي تلاش براي بهتر زندگي‌كردن و از راه‌هاي منطقي به نتيجه رسيدن ره صد ساله را يك شبه طي كنند و هستند كساني كه از اين افراد به راحتي سوءاستفاده مي‌كنند اما براي سود بيشتر آن‌ها اجازه ندهيد تا از شما سوءاستفاده شود.

به گزارش شفا آنلاین:«لاغري سريع»، «بدون عارضه لاغر شويد»، راهي بسيار ساده براي آن‌كه خيلي ساده لاغر شويد، قرص‌هاي معجزه‌آساي لاغري، قرص‌هايي كه بدون هيچ عارضه‌اي شما را لاغر مي‌كنند و... اين تبليغات در فضاي مجازي و ماهواره‌اي بيداد مي‌كنند و مشخص است كه طرفداران بسياري هم دارند اما متاسفانه چون نظارتي بر اين تبليغات وجود ندارد‌ در آن‌ها واقعيت بيان نمي‌شود. بسياري از اين داروها كه به صورت قاچاق وارد مي‌شوند عوارض خطرناكي دارند و حتي عرضه و فروش آن‌ها در بسياري از نقاط جهان ممنوع است.

جرقه اين مطلب را يكي از همكاران بخش ويراستاري مجله زد، دختر خانم جواني كه مي‌خواست طي يك‌ماه چند كيلوگرم از وزن خودش بكاهد. او براي مشاوره نزد من آمده بود با مجموعه‌اي از پرينت‌ها در مورد قرص‌هاي لاغري كه مدعي شده بودند لاغري سريع، بدون بازگشت و بدون عارضه را به ارمغان مي‌آورند اما آيا اين يك واقعيت است؟ اين مطلب نتيجه گشت‌و‌گذاري اينترنتي در مورد چند قرص مشهور شده در اين روزها و بررسي صحت و سقم آن‌ها و البته نظر 2 متخصص تغذيه مشهور كشور در اين مورد است.
 

قرص آمريكايي كه در آمريكا ممنوع است

اولين داروي مورد بررسي دارويي است به نام «ريلاكر» كه با عنوان قرص لاغري آمريكايي كه با عنوان: «طي يك ماه 12 كيلوگرم از وزن شما كم مي‌كند»، تبليغ مي‌شود. در ادامه تبليغ اين دارو آمده است: «ريلاكر يك محصول كاملا موثر و پيشرفته است كه كاهش‌دهنده قوي اشتها‌، افزايش دهنده انرژي و چربي‌سوز قوي و سوزاننده كالري است. همين‌طور 8 نوع ويتامين و مواد معدني براي شادابي‌، سفت شدن پوست و جلوگيري از افتادگي پوست پس از لاغري دارد.» در بخش ديگري از تبليغ اين دارو آمده: «اين قرص كاملا گياهي و بدون عوارض بوده و تاثير بسيار زيادي روي چربي‌هاي شكم، پهلو و ران دارد.
 
در ضمن اين دارو اثرگذاري دائمي دارد به طوري كه بعد از دوره درمان با كمترين درصد بازگشت و 10 الي 12كيلو كاهش وزن در هر دوره تضميني و... در تبليغ ديگري در سايتي ديگر در مورد داروي «ريلاكر» آمده است: «ريلاكر يك قرص لاغري خيلي قوي است كه اشتها را تا حد صفر كاهش مي‌دهد و چربي‌سوز قوي‌اي نيز هست. اين قرص فعاليت‌هاي متابوليك مولكول‌هاي چربي را افزايش داده و باعث مي‌شود تا مولكول‌هاي چربي سريع‌تر به انرژي تبديل شوند در واقع حالتي را به وجود مي‌آورد مثل اين‌كه شما در حال انجام يك فعاليت ورزشي هستيد. اين قرص لاغري تبديل قند به چربي را مسدود كرده و از جذب چربي اضافه جديد جلوگيري مي‌كند.» اما شايد جالب‌ترين جمله در تبليغ ديگري باشد كه در آن آمده: «آيا مي‌دانيد كم نكردن وزن شما نتيجه اين است كه فقط مي‌‌خواهيد با رژيم غذايي و ورزش كاهش وزن داشته باشيد؟»

داروي لاغري كه چاق‌تان مي‌كند

اما ريلاكر چه عوارضي دارد كه مصرف آن ممنوع شده است؟ در گزارش سازمان بهداشت كانادا آمده است: «شايد خطرناك‌ترين عارضه جانبي ريلاكر افزايش فشار خون است كه در بسياري از مصرف‌كننده‌ها گزارش شده؛ در ضمن نوسان ميزان فشار خون در مصرف‌كننده‌ها گزارش شده است كه مي‌تواند بسيار خطرناك باشد. در مورد ساير  عوارض هم بايد گفت تپش قلب در افراد مصرف‌كننده بسيار شايع است و در مواردي نياز به درمان اورژانس براي اين تپش‌هاي قلب وجود دارد. تهوع و استفراغ هم از عوارض شايع آن است. در ضمن بروز واكنش‌هاي حساسيتي چه از نوع پوستي و چه از نوع گوارشي هم عارضه شايعي است. در خانم‌هاي مصرف‌كننده داروي ريلاكر نامنظمي در دوره قاعدگي و دردهاي بسيار شديد در زمان دوره قاعدگي ديده شده است.
 
آخرين عارضه مهم اين دارو هم در نوع خود جالب است؛ در ميان عوارض ريلاكر اضافه‌وزن در بسياري از افراد ديده شده است و افرادي كه اين دارو را براي كاهش وزن يا كم‌كردن استرس مصرف مي‌كنند در بسياري از موارد دچار چاقي موضعي يا منتشر شده‌اند! در انتهاي گزارش سازمان بهداشت كانادا آمده است متاسفانه روي جعبه‌هاي داروي ريلاكر هيچ اشاره‌اي به عوارض جانبي احتمالي اين دارو نشده است و صرفا اشاره شده كه اين دارو طبيعي است؛ اين تبليغ ممكن است اين تصور را ايجاد كند كه اين دارو فاقد عوارض است اما واقعيت اين است كه دارو عوارض جانبي بسياري دارد كه برخي از آن‌ها بسيار خطرناك هستند.

کاملا خطرناک

اما اين تبليغات چقدر واقعيت دارند؟ كافي است نام «ريلاكر» را در اينترنت جست‌وجو كنيد تا به نتايج جالبي برسيد، در يك جست‌وجوي ساده به اين نتيجه خواهيد رسيد كه فروش اين دارو در كانادا ممنوع اعلام شده است و سازمان FDA هم به تمام مصرف‌كنندگان اين دارو هشدار داده مصرف اين دارو مي‌تواند عوارض جدي روي سلامت آن‌ها داشته باشد و نبايد آن را مصرف كنند. سازمان بهداشت و سلامت كانادا در بيانيه‌اي در 5 مارس 2009 اعلام كرده داروي ريلاكر كه به عنوان يك مكمل غذايي كاهش‌دهنده اضطراب و برطرف كننده چاقي شكمي به بازار عرضه شده، دارويي بسيار خطرناك بوده و عرضه و فروش آن در اين كشور ممنوع است.

گول تبليغات را نخوريد

ابتدا بايد در مورد داروهاي مدعي لاغري چند مسئله را روشن كرد، نكته اول اين‌كه در روش استاندارد، روش‌هاي اصلي لاغري اول از همه الگوي غذايي سالم يا رژيم درماني به علاوه ورزش است. آنچه در جوامع تبليغ مي‌شود، بدين‌ترتيب است كه برخي از افراد از ناآگاهي‌ها و  ‌دانش‌نداشتن كافي مردم سوءاستفاده مي‌كنند. بدين‌ترتيب كه بعضي از داروها را به‌عنوان داروهاي چربي‌سوز معرفي مي‌كنند،  اين واژه به طور مطلق از لحاظ پزشكي قابل‌قبول نيست، وقتي يك فرد عادي كلمه چربي‌سوز را مي‌شنود تصورش از آن دارو اين است كه با مصرف آن دارو حتما چربي‌هاي ناحيه شكم‌، نشيمنگاه و بالاي پا، خودبه‌خود مي‌سوزند، از بين مي‌روند و او به اندام ايده‌آل خواهد رسيد.

 بافت‌ها از بين مي‌روند

مكانيسم اين داروها اصلا به‌منظور سوزاندن چربي‌ها نيست و ممكن است مركز اشتها و سيري را در مغز تحريك كنند و فرد به‌صورت طبيعي اشتها براي غذا خوردن نداشته باشد يا با تغيير بعضي هورمون‌ها و عملكرد آن‌ها‌، دستكاري‌هايي در بدن انجام مي‌دهند و تا آن موقع كه اين دارو مصرف مي‌شود به‌دليل تغييراتي كه به‌صورت غيرطبيعي در بدن به‌وجود آمده است،  دريافت كالري مختل شده و در مدت طولاني كه غذا نمي‌خورد و كالري دريافت نمي‌شود فرد لاغر شده و بافت‌هاي ماهيچه‌اي درگير مي‌شود و اين براي سلامت بسيار خطرناك است.

به جاي لاغر شدن يويو مي‌شويد

به محض كنار گذاشتن اين دارو به‌دليل حالات روحي و رواني كه اين دارو روي فرد گذاشته است بعد از اتمام مصرف، اشتهايي كاذب و بسيار پيدا مي‌شود و خيلي بيشتر از قبل غذا مي‌خورد و اين اشتها مدام به‌اصطلاح مثل يويو بالا و پايين مي‌شود و هر چقدر در فرد اين حالت يويو بيشتر ايجاد شود بيشتر سلامت را به خطر انداخته و به‌شدت تركيب بدن را به هم مي‌زند. اين دارو‌ها به هيچ وجه به هيچ فردي توصيه نمي‌شوند. اين داروها به‌دليل اختلالات فيزيولوژي كه ايجاد مي‌كنند بسيار عوارض خطرناكي براي بدن دارند و در برخي افراد ممكن است حتي موجب كاهش وزن شوند اما به دليل اختلالات بعدي اين وزن برگشته و بدن دوباره به حالت قبلي برمي‌گردد.
 

گول تبليغات را نخوريد

اين داروها تنوع زيادي دارند كه اكثر آن‌ها مانع اشتهاي افراد مي‌شوند و معمولا تركيباتي كه در اين داروها وجود دارد همان تركيبي است كه در برخي از قرص‌هاي روانگردان نيز وجود دارد كه باعث اختلالات رواني در فرد مي‌شود و در برخي از افراد دچار مشكلات گوارشي شده و بدتر از همه اين‌ها فرد دچار مشكلات رواني زيادي مي‌شود‌. بيشترين دليل استفاده مردم از اين محصولات به‌دليل تبليغات بيش از حد اين مواد است كه مردم به‌دليل نداشتن آگاهي لازم و اشتياق براي به دست آوردن وزن مناسب در كمترين زمان به سمت اين محصولات مي‌روند.

هيچ معجزه‌اي در كار نيست

داروي ديگري كه اين روزها در اينترنت و شبكه‌هاي ماهواره‌اي بسيار تبليغ مي‌شود دارويي موسوم به «مجيك اسليم» است. در تبليغ اين دارو آمده است: كمپاني East pioneer كه يكي از موفق‌ترين توليدكننده‌ها در توليد محصولات لاغري است اين محصول را با نام مجيك اسليم به فروش مي‌رساند؛ با اين دارو ديگر لاغري سريع و بدون دردسر افسانه نيست. به جرات مي‌توان گفت اين تنها كپسول يا مكمل غذايي در دنياست كه كاملا بي‌خطر و بدون عوارض است. كاهش وزن حداقل 8 كيلوگرم در يك ماه و با مصرف يك دوره 2 ماهه كاهش وزن حداقل 15 كيلوگرمي ‌خواهيد داشت.
 
تركيبات اين كپسول به‌گونه‌اي است كه با تنظيم كردن ترشحات داخل بدن و كاهش جذب انرژي دريافتي از ايجاد چربي اضافي جلوگيري كرده و با دفع زوائد سوخت و ساز بدن به شكل معجزه‌آسايي باعث كاهش وزن مي‌شود و در نهايت اندامي مناسب، پوستي لطيف، صاف، سفت و وزن متعادل را براي شما به ارمغان مي‌آورد.جالب اين‌كه در مورد تركيبات اين كپسول لاغري هم در تبليغات نوشته شده حاوي افشره زنبور عسل، سيب‌زميني شيرين چيني، جلبك دريايي، دانه سدر و فيبرهاي رژيمي و... است.

سرطان در كمين شماست

اما واقعيت در مورد قرص مجيك اسليم چيست؟ سازمان نFDA در تحقيقات خود در مورد مجيك اسليم به نتايج جالبي رسيده است: اگرچه تركيبات تشكيل‌دهنده اين دارو كاملا مشخص نشده است اما تحقيقات نشان داده اين قرص‌ها 2 ماده شيميايي دارد؛ اولي ماده‌اي است به نام سيبوترامين كه تا حدودي اشتها را كاهش مي‌دهد اما در مجيك اسليم اين ماده با دوز بسيار بالا استفاده شده و اين در حالي است كه ميزان بالاي اين دارو بسيار خطرناك است. عوارض دوز بالاي اين ماده عبارت است از خشكي دهان، يبوست، افزايش فشار خون، نامنظمي ضربان قلب و ايجاد واكنش‌هاي كبدي و كليوي.
 
ماده دوم هم فنل فتالين است،‌ دارويي كه در واقع يك مسهل است اما ثابت شده كه اين ماده اثرات سرطان‌زايي دارد و مصرف آن در تمام كشورهاي اروپايي و آمريكايي ممنوع است. اين ماده حتي روي DNA هم تاثير مي‌گذارد و مي‌تواند اثرات سرطان‌زايي خود را به نسل‌هاي بعدي انتقال دهد.در اين گزارش آمده است شايد قرص‌هاي مجيك اسليم بتوانند وزن را كاهش دهند اما مسئله اين است كه اين دارو بسيار خطرناك نبوده و نبايد مصرف شود.بر اساس اعلام FDA عرضه داروي مجيك اسليم در ايالات متحده ممنوع است و در واقع فروش آن جرم محسوب مي‌شود.

دارويي كه ادعا مي‌شود كاملا طبيعي است اما...

داروي ديگري كه هم در شبكه‌هاي ماهواره‌اي و هم اينترنت به شدت تبليغ مي‌شود دارويي است كه با نام‌هاي «كپسول‌ لاغري اسليم» يا «كپسول اسليم كوئيك» به بازار عرضه مي‌شود. در تبليغ اين دارو آمده است: «اين كپسول‌هاي لاغري توسط آخرين تكنولوژي فرآوري و استخراج از گياهان طبيعي، ميوه و سبزي‌هاي آسيايي مورد استفاده براي هزاران سال در طب سنتي آسيايي توليد مي‌شود. اين كپسول حاوي سيب‌زميني ترش، جاكو، فيبر سيب‌زميني شيرين، عصاره Konjak، صمغ كوار و ديگر اجزاي طبيعي است كه باعث مهار اشتها و احساس بي‌نيازي به غذا مي‌شود.
 
شما مي‌توانيد با اعتماد به نفس سوپر اسليم را بدون رژيم غذايي استفاده كنيد. اين مواد به سرعت چربي‌هاي انباشته شده در بدن انسان را حل كرده و سوخت‌و‌ساز  چربي‌هاي سفت‌ و سخت شده را سرعت مي‌بخشد و از جذب چربي‌ها بعد از خوردن غذا جلوگيري مي‌كند. در تبليغ ديگري در مصرف داروي اسليم كوئيك آمده است يام چيني يا يام‌كوچك همراه با مواد ديگر باعث مهار اشتها، احساس سيري،‌ كاهش چربي خون، از دست دادن وزن بدن، اجتناب از درد معده و عوارض جانبي شايع مي‌شود. تركيبات گياهي ديگري مانند فيبر مانان ـ  سلولز سيب‌زميني شيرين- پودر گارگوم و‌... در اين محصول موجود است كه اين مواد مي‌توانند جلوي اشتها را گرفته و آن را مهار كنند تا شخص احساس سيري داشته باشد.
 

مشكلات فراواني در كمين شماست

واقعا آيا داروي اسليم كوئيك دارويي است كه از مواد طبيعي تشكيل شده و هيچ عارضه‌اي ندارد؟ در سايت‌هاي معتبري چون «اطلاعات دارويي تخصصي» و «هلثي‌دراگ» مي‌توانيد اطلاعات جالبي در مورد اين دارو پيدا كنيد از جمله اسليم كوئيك دارويي است كه تركيبات آن جلوي اشتها را مي‌گيرد، احتمال تجمع چربي در بدن را كاهش مي‌دهد و از احتباس آب در بدن جلوگيري مي‌كند اما نكته جالب اين است؛ سازندگان دارو مدعي هستند اين دارو در كنار داشتن يك رژيم غذايي و برنامه ورزشي اثر مي‌كند (اين نكته‌اي است كه در تبليغات فارسي به آن اشاره نشده است)
 
اگرچه سازندگان دارو مدعي هستند اين دارو فقط از مواد طبيعي تشكيل شده است اما مواد تشكيل‌دهنده اين دارو ممكن است اثرات برعكس و نامناسبي در برخي افراد داشته باشد، عوارضي مانند بي‌قراري، اضطراب،‌ عصبانيت، بي‌خوابي، تشنگي و اشتهاي شديد پس از قطع مصرف دارو از جمله اين عوارض هستند كه در درصدي از افراد ديده مي‌شوند و البته آنچه در بالا آمده عوارض جانبي دارو نيستند در بخش عوارض جانبي اين دارو آمده است: «اسليم كوئيك از موادي تشكيل شده‌ كه باعث افزايش ضربان قلب، افزايش احتمالي فشار خون، دفع آب از بدن و كاهش اشتها و همين‌طور اختلالات خواب و... مي‌شود.
 
مواد تشكيل‌ دهنده اين دارو به‌گونه‌اي است كه در افراد داراي مشكلات قلبي يا عروقي، سابقه فشار خون، افراد دچار مشكلات كليوي يا افرادي كه داروهاي ديگر مصرف مي‌كنند نبايد مصرف شود البته هشداري كه در انتها آمده است هم در نوع خود جالب است، مواد موجود در اين دارو به‌گونه‌اي است كه باعث دفع آب از بدن مي‌شود؛ دفع آب از بدن مي‌تواند عوارض خطرناكي را ايجاد كند و همين‌طور باعث كمبود مواد غذايي و ويتامين‌هاي مهم و ضروري براي بدن شود.»

كاهش وزن: فقط 2 تا 4 كيلو در ماه

چاقي يك معضل و يك بيماري است كه عوامل متعددي در به‌وجود آمدن آن دخالت دارد كه اين عوامل شامل بيماري‌ها، عوامل اجتماعي و عوامل ژنتيك هستند كه دست به دست هم مي‌دهند تا يك فرد نرمال به افزايش وزن يا چاقي برسد. بنابراين برخورد با اين مسئله فقط با نگاه پزشكي (درمان با قرص) راه‌گشا نيست، يعني نمي‌توان فقط با خوردن يك قرص درمان شد. اين‌كه در تبليغات اين محصولات گفته مي‌شود، 10تا 15كيلو در ماه وزن كم خواهيد كرد بسيار دور از ذهن است زيرا كاهش وزن بي‌خطر به‌طور معمول بين نيم تا يك كيلو در هفته يعني در ماه 2الي4 كيلو است. كاهش وزن بيش از اين مقدار و با شتاب بيشتر بي‌شك عوارضي را در‌پي خواهد داشت.

 بافت ماهيچه‌تان از بين مي‌رود

 كمترين عارضه‌اي كه اين محصولات مي‌تواند به مصرف‌كننده وارد كند از بين رفتن بافت ماهيچه‌هاست، بدين‌ترتيب كه توده‌هاي ماهيچه‌اي از بين مي‌روند كه در افراد مسن‌تر ممكن است با از بين رفتن توده‌هاي استخواني نيز همراه باشد. كاهش وزن يك فرد در كمترين زمان ممكن را نمي‌توان مزيت ناميد، مگر در شرايط و موارد خاص مثل افرادي كه براي كاهش وزن عمل‌هاي متعدد جراحي انجام مي‌دهند اما به‌طور عادي و چاقي‌هاي معمول، اين روش‌ها كاملا غيرعلمي به حساب مي‌آيند.

فقط با خوردن يك قرص؟!

وقتي از چاقي به‌عنوان يك بيماري ياد مي‌شود كه عوامل زيادي در ايجاد آن دست دارند به اين معناست كه درمان آن به آساني صورت نمي‌گيرد. اگر قرار باشد با خوردن يك قرص به سادگي وزن را كاهش داد ديگر در هيچ جاي دنيا هيچ پزشكي در اين مورد تحقيق نمي‌كرد. طي تحقيقاتي كه انجام شده مشخص شده است،  محصولاتي را كه به‌عنوان داروهاي گياهي عرضه مي‌كنند در اصل مواد شيميايي دارند كه باعث كاهش اشتها مي‌شوند كه اين مواد اگر در داروهاي مجاز به مقدار كمي تجويز مي‌شود در اين داروها گاها تا 10 برابر استفاده مي‌شود.

دارويي به‌عنوان چربي سوز نداريم

صرف اين‌كه يك تركيب دارو گياهي است دليل بر بي‌خطر بودن آن دارو و صرف اين‌كه يك دارو شيميايي است به معناي بد‌بودن و خطرناك بودن آن نيست. بسياري از داروهاي غربي از گياهان درست مي‌شوند اما همين داروها در دوز بالا بسيار خطرناك است. بسياري از داروهاي شيميايي نيز وجود دارد كه در دوزهاي بسيار زياد هم مصرف‌كننده را دچار مشكل نمي‌كند. چيزي كه مشخص است اين است كه با اطمينان مي‌شود گفت؛ تا اين لحظه هيچ دارويي تحت عنوان چربي سوز در دنياي پزشكي و داروسازي كشف نشده است. هيچ راه ميان‌بر و معجزه‌اي براي كاهش وزن وجود ندارد و تنها روش و مناسب‌ترين روش براي كاهش وزن تغيير دادن شيوه زندگي و تغذيه مناسب به همراه فعاليت‌هاي بدني است و قابل ذكر است كه تغذيه بسيار مهم‌تر و موثرتر از حركات ورزشي است. فرد چاق يك شبه چاق نشده است كه بتواند يك شبه آن را از بين ببرد.

 در نهايت توصيه من اين است كه: «ره صد‌ساله را نمي‌توان در يك شب طي كرد» پس شكيبا باشيد. زندگی ایده آل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: