کد خبر: ۱۸۰۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۶ - 2018January 06
عباسی گفت: ازدواج فامیلی از علل شیوع بیماری‌های متابولیک کودکان است که باید در این عرصه متولیان سلامت آگاه‌سازی کنند
شفا آنلاین>سلامت>عباسی گفت: ازدواج فامیلی از علل شیوع بیماری‌های متابولیک کودکان است که باید در این عرصه متولیان سلامت آگاه‌سازی کنند.

به گزارش شفا آنلاین،فرحناز عباسی فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان در خصوص کاهش بیماری‌های متابولیک عنوان کرد: بیماری‌های متابولیک جزء بیماری‌های نادر بین کودکان است که علی‌رغم نادر بودن توجه ویژه می‌طلبد و از آنجایی که بیشتر ارثی هستند و به دنبال ازدواج فامیلی شیوع بیشتری پیدا می‌کنند، باید متولیان سلامت و سایر نهادهای سلامت محور با فرهنگ سازی نرخ ازدواج‌های فامیلی را کاهش دهند.

وی ادامه داد: برخی بیماری‌های متابولیک با تشخیص زودهنگام قابل درمان هستند و در غیر این صورت در سنین بالا فرد دچار عوارض گوناگون خواهد شد.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: بیماری‌های متابولیک کودکان با غربالگری شناسایی می‌شود که ما برنامه غربالگری اولیه را داریم تا با پیش بینی بیماری‌ها و شناسایی بیماری‌ها روند درمان را سریعتر طی کنیم تا فرد در سال‌های بعدی درگیر عوارض متعدد بیماری نباشد.

 وی افزود: جای غربالگری یبماری‌های متابولیک کودکان در کشور خالی است که خوشبختانه مرکز طبی کودکان و چند مرکز محدود دیگر قرار است تا پایان سال دستگاه‌ها و تجهیزات غربالگری را به کار بگیرند.

 عباسی اظهار کرد: در زمینه غربالگری و تشخیص بیماری‌ها تا سال قبل وضعیت خوبی نداشتیم و با هزینه گزاف خیلی از آزمایش‌ها به خارج از کشور ارسال می‌شد که اکنون با وجود دستگاه‌های پیشرفته در آزمایشگاه‌های متابولیک این امکان برای کشور محقق شده و هزینه گزاف از دوش نظام سلامت برداشته شده است.

 ایجاد پایلوت بیماری های غربالگری در مرکز طبی کودکان تا پایان امسال

وی گفت: اکثر بیماری‌های متابولیک با تولد نوزاد خود را نشان نمی‌دهند و نوزاد دارای بیماری‌های متابولیک شکل عادی دارد و به این دلیل است که باید بحث غربالگری و تشخیص را در روزهای اول تولد نوزاد مد نظر قرار دهیم تا در سال‌های عادی بیمار، خانواده بیمار و نظام سلامت درگیر هزینه درمان و سایر عوارض روحی و روانی نشوند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان در پایان گفت: غربالگری بیماری‌های متابولیک در برخی مراکز محدود وجود دارد اما هنوز به طور رسمی شروع نشده و قرار است پایلوت بیماری‌های غربالگری کودکان تا پایان امسال در مرکز طبی کودکان به کار گرفته شود تا شاهد پیشگیری و مداخله زودهنگام این گروه از افراد جامعه باشیم.

برچسب ها: سلامت ، ازدواج ، متابولیک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: