کد خبر: ۱۸۰۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۶ - 2018January 05
غلامرضا اصغری از تشکیل دبیرخانه دائمی کنگره فارماکواپیدمیولوژی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد
شفا آنلاین>سلامت>معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، از تشکیل دبیرخانه دائمی کنگره فارماکواپیدمیولوژی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر غلامرضا اصغری در نخستین کنگره اروپایی آسیایی فارماکواپیدمیولوژی در شیراز، گفت: پیشنهاد بنده این است که دبیرخانه دائمی فارماکواپیدمیولوژی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ایجاد شود و این مرکز به عنوان همکار سازمان غذا و دارو در حوزه فارماکواپیدمیولوژی ایفای مسئولیت کند.

وی افزود: این دانش، مبحثی بین رشته ای است که ارزش افزوده قابل توجهی برای جامعه و نظام سلامت ایجاد می کند و به همین مناسبت، سازمان غذا و دارو از تحقیقات فارماکواپیدیمولوژی حمایت ویژه دارد.

اصغری ادامه داد: بخشی از فعالیت های سازمان غذاو دارو مرتبط است با این حوزه و ما از مطالعات و دستاوردهای آن به صورت ویژه استقبال می کنیم. اینکه یک داروی جدید وارد فهرست دارویی کشور شود، به این حوزه نیز مرتبط است، اینکه یک دارو وارد لیست پوشش بیمه شود هم به موضوعات متعددی بازمیگردد که یکی از آن ها همین مباحث فارماکواپیدمیولوژی است.

معاون وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: سالانه 6000 گزارش از عوارض دارویی(Medicinal effects) در سراسر کشور داریم که نسبت به متوسط جهانی، میزان قابل قبولی است ولی آنالیز این داده ها و تبدیل آن به اطلاعات کاربردی موضوع دیگری است که دانش اپیدمیولوژی در این مرحله بسیار راهگشا است.

وی افزود: اطلاعات تجویز داروها در بیمارستانهای مختلف به تفکیک بخش ها و شهرها موجود است و این یک پتانسیل مناسب فراهم کرده است تا مطالعات اثربخشی داروها به دقت بیشتری مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد. تنوع قومی موجود در ایران، ضرورت مطالعات فارماکولوژی را پر رنگ تر کرده است.

اصغری اظهار داشت: بی تردید توسعه این دانش میتواند سیاستگذاری های حوزه دارو و سلامت را بهینه تر و موثر تر سازد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: