کد خبر: ۱۸۰۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۶ - 2018January 03
داروخانه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی بدون رویت نسخه پزشک اقدام به عرضه بی حد و مرز دارو می‌کنند
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی فراکسیون غذا و دارو مجلس با انتقاد از ضعف نظارت سازمان غذا و دارو گفت: داروخانه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی بدون رویت نسخه پزشک اقدام به عرضه بی حد و مرز دارو می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین، احمد بیگدلی در اظهارنظر نسبت به انتشار خبری مبنی بر اینکه داروسازان در انتظار گشایش کنگره فارموکواپیدمیولوژی برای تبدیل ایران به هسته مرکزی عوارض دارویی(Medicinal effects) در غرب آسیا هستند، گفت: شاید این به این دلیل باشد که مصرف دارو در ایران از نرخ بالایی برخوردار است، از سوی دیگر مردم در هر شرایطی مصرف داروهای شیمیایی را در اولویت قرار می‌دهند، بنابراین ممکن است بررسی علل این مهم در کشور یکی از عوامل انتظار داروسازان برای برگزاری این کنگره باشد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه داروخانه‌ها بدون هیچ مشکلی اقدام به فروش دارو بدون نسخه پزشک اقدام می‌کنند، ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که هیچ کنترلی از سوی سازمان غذا و دارو بر این بخش وجود ندارد و داروخانه‌ها تنها در جهت تامین نیازهای اقتصادی خود اقدام به فروش دارو بدون اعمال هیچ ممنوعیتی می‌کنند که این موضوع باعث تبدیل این مراکز به بنگاه‌های اقتصادی شده است، به گونه‌ای که فارغ از توجه به قوانینی که در این حوزه وجود دارد به ارائه بی حد ومرز دارو می‌پردازند.

وی از فروش دارو در سایر فروشگاه‌ها به عنوان دیگر معضل موجود در این حوزه یاد کرد و افزود: در برخی سوپرمارکت‌ها و مراکز فروش بین راهی، افراد غیرمتخصص به طور آشکار اقدام به عرضه دارو می‌کنند و در این مورد با هیچ برخوردی از سوی مسئولان نیز مواجه نمی‌شوند.

بیگدلی با یادآوری اینکه تاکنون در فراکسیون متبوعش جلسه‌ای برای بررسی موضوع مصرف خودسرانه دارو تشکیل نشده است، تصریح کرد: هم‌اکنون باید با فرهنگسازی، مردم را نسبت به عوارض مصرف خودسرانه دارو آگاه کرد تا بعد از این رغبتی برای مبادرت به این عمل نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که در حوزه دارو داشته‌ام این بوده که مجلس به چه صورت می‌تواند در جهت برخورد با عرضه‌کنندگان دارو بدون رویت نسخه پزشک ورود پیدا کند، تاکید کرد: البته تصویب قوانین نمی‌تواند در این حوزه اثرگذار باشد، چراکه مهم‌ترین معضل موجود در این حوزه عدم توجه مسئولان اجرایی به این امر و نبود نظارت در حوزه بازرسی سازمان غذا و دارو است و تا زمانی که عزم جدی برای تقویت این بخش وجود نداشته باشد، انباشت قوانین مشکلی را حل نخواهد کرد.

وابستگی علم و اقتصاد معضل مهم حوزه بهداشت و درمان در عصر نوین
بیگدلی با یادآوری اینکه مصرف آنتی بیوتیک(Antibiotics) ۱۶ برابر بیشتر از استاندارد جهانی است، خاطرنشان کرد: مقاوم شدن بدن در برابر عوامل ایجادکننده بیماری از قبیل ویروس‌ها یکی از ابتدایی‌ترین عوارض ناشی از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌هاست، به طوری که روند درمان بیماری‌ها را افزایش داده و در برخی موارد درمان را با مشکل مواجه می‌سازد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بیان کرد: وقتی علم وابسته به اقتصاد شود نتیجه پیشنهاد بیماران به پزشکان برای تجویز بعضی داروها می‌شود یا بازارهای غیرمجاز که در پایتخت به طور آشکار اقدام به عرضه دارو بدون نسخه پزشک می‌کنند را ایجاد می‌کند.

سخنگوی فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به اینکه فراکسیون غذا و دارو نشستی در مورد ارائه راهکار به منظور مقابله با مصرف خودسرانه دارو داشته است، اظهارکرد: برگزاری جلسات متعدد در مجلس تا زمانی که دستگاه‌های اجرایی برنامه جدی برای اجرای قانون یا نظارت بر عملکرد داروخانه ‌ها نداشته باشند، بی‌فایده خواهد بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: