کد خبر: ۱۸۰۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۶ - 2018January 03
در دنياي امروزي افراد بسياري قرباني دو معضل فقر و نابرابري شده‌اند و در برخي موارد قربانيان اين دو معضل اجتماعي آنقدر آرام و بيصدا درد مي‌کشند که صداي دردمندي و نداري شان به گوش هيچ کس نمي رسد
شفاآنلاین>سلامت> عجيب نيست اگر از فداکاري مادربزرگ ها براي نوه هايشان بشنويم اما عجيب است اگر بشنويم که کودکي 5 ساله غذاي هر روزش بوي غذاي رستوران هاست.

به گزارش شفاآنلاین، در دنياي امروزي افراد بسياري قرباني دو معضل فقر و نابرابري شده‌اند و در برخي موارد قربانيان اين دو معضل اجتماعي آنقدر آرام و بيصدا درد مي‌کشند که صداي دردمندي و نداري شان به گوش هيچ کس نمي رسد.سفره هاي خالي فقرا و ماجراي معروفي که با اين عنوان (فلاني به نان شبش هم محتاج است) بر سر زبان برخي‌ها مي‌آيد، حکايت تلخي است که با کمي دقت مي‌توان افراد بي‌شماري را که گرفتار چنين شرايطي(Conditions) هستند در اطراف خودمان پيدا کرد.

گره هاي ريز و درشتي که معضل فقر بر پيکر زندگي فقرا مي‌زند گاهي با ديگر آسيب هاي اجتماعي همچون اعتياد در هم تنيده شده و هر روز زندگي را بر آنان سخت و سخت تر مي‌کند.کيانا دختر بچه 5 ساله‌اي است که به گفته احمد خاکي معاون امور اجتماعي بهزيستي استان تهران، تا چندي پيش به همراه مادربزرگ و پدر خود در آلونکي با شرايط بسيار نامناسب در يک کارگاه بلوک سازي در اطراف شهرستان شهريار زندگي مي‌کرد.

طي روزهاي اخير يک ويدئوي کوتاه از محل زندگي کيانا در صفحات مجازي منتشر شده است که حاوي صحبت‌هاي قابل تامل مادربزرگ اين دختر بچه است و تصاويري که به صورت دوربين مخفي از مکان فوق ضبط شده است را نشان مي‌دهد.

    6 ماه تمام هيچ غذايي براي خوردن نداشتم

در اين فيلم مادربزرگ کيانا از شرايط سخت زندگي 4 ماهه در يک باغ مي‌گويد که از حداقل امکانات براي زندگي هم محروم بوده اند و شب و روزهاي سرماي استخوان سوز زمستان را بدون داشتن سرپناهي مناسب (Appropriate)در آنجا گذرانده‌اند و با آمدن ماموران مجبور به ترک باغ شده و در کارگاه بلوک سازي مستقر شده اند.

تصاوير موجود در فيلم محل زندگي کيانا به همراه مادربزرگش حکايت از زندگي سختي دارد که موارد مشابه آن در شهر تهران و اطراف آن کم نيست و دردي که اين روزها رنج زندگي‌هاي اين چنيني را مضاعف مي‌کند مسئله بي تفاوتي مردم نسبت به يکديگر است و عمده مشکلات را مي‌توان با رفع بي تفاوتي مرتفع ساخت و زندگي را براي همه افراد خوشايندتر و بي دغدغه تر کرد.

مادربزرگ کيانا از روزهايي مي‌گويد که به هنگام عبور از جلوي مغازه ها بوي غذا که به مشام نوه 5 ساله اش مي خورد، براي اين کودک که به دليل فقر و نداري اغلب اوقات را با گرسنگي پشت سر گذاشته است، خوشايند بوده و با لحن کودکانه به مادربزرگ خود مي گفت که (ننه چه بوي غذايي مي‌آيد) و اين در حالي است که هيچ پولي براي خريد غذا نداشتند.

وعده مادربزرگ براي خريد غذا در روزهاي آينده تنها کاري بود که از دست او بر‌مي‌آمد تا بتواند کيانا را کمي آرام کند و تنها توانسته است با هر کمکي که از ديگران دريافت کرد، تخم مرغ يا هر خوراکي ديگري که به دستش رسيده است را صرف سير کردن نوه خود کند و 6 ماه خودش لب به هيچ غذايي نزده است.

    کيانا هم اکنون در بهزيستي به سر مي برد

معاون امور اجتماعي بهزيستي استان تهران در اينباره اظهار کرد: فيلم فوق مربوط به سال گذشته است و بلافاصله پس از آن با تاييد اعتياد مادربزرگ و پدر اين دختربچه، مسئولان اورژانس اجتماعي بهزيستي شهرستان شهريار، با حکم قضايي کيانا را به يکي از مراکز کودک و نوجوان در شهر تهران منتقل کردند.

وي تصريح کرد: کيانا در تاريخ بيست و چهارم بهمن ماه سال گذشته در مرکز شبير پذيرش شده است و هم اکنون در اين مرکز حضور دارد و از مراقبت هاي مددکاري اجتماعي بهره مند مي شود.خاکي اضافه کرد: پس از گذشت چند روز از حضور کيانا در مرکز نگهداري از کودکان بدسرپرست سازمان بهزيستي، شرايط ترک اعتياد براي پدر و مادربزرگ وي نيز در يکي از مراکز تحت نظارت بهزيستي فراهم آمد، اما پس از گذشت مدت کوتاهي، به درخواست خودشان از مراکزي که تحت درمان بودند ترخيص شدند.

معاون امور اجتماعي بهزيستي استان تهران يادآور شد: در حال حاضر مادربزرگ اين دختر بچه 5 ساله، براي طي دوره درمان در يکي از مراکز اقامتي ترک اعتياد بانوان به سر مي برد.بر اساس گفته جامعه شناسان و کارشناسان، فقر اقتصادي عامل عمده بسياري از آسيب هاي اجتماعي به شمار مي‌آيد و اعتياد نيز از آن دست آسيب هايي است که احتمال وقوع آن با وجود معضل فقر افزايش مي يابد. از سوي ديگر بي تفاوتي و اهميت ندادن انسان ها به مشکلات همنوعان خود تاثير قابل توجهي در افزايش آسيب هاي اجتماعي دارد.همراهي انسان ها با يکديگر مي تواند بخش گسترده اي از معضلات اجتماعي را حل و فصل کند و مرهمي بر دردها و مشکلات امثال کودکاني شبيه کيانا و مادربزرگ او و همه انسان هايي که بيصدا درد مي کشند، باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: