کد خبر: ۱۷۹۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۶ - 2018January 01
نبود بیمه‌های مناسب موجب شده که نزدیک به 90 درصد از هزینه‌های دندانپزشکی بدون هرگونه پوشش بیمه‌ای از جیب مردم پرداخت شود
شفاآنلاین>سلامت> آمار‌های رسمی وزارت بهداشت در پایان سال 95 نشان می‌دهد که بین 15 تا 20 درصد از هزینه‌های پرداخت شده از کل هزینه‌های خدمات درمانی و دارویی از سوی مردم به خدمات دندانپزشکی  اختصاص دارد که پس از هزینه‌های بستری دومین رتبه را در هزینه‌های درمانی و دارویی کشور دارد.

به گزارش شفاآنلاین، البته نبود بیمه‌های (Insurance)مناسب موجب شده که نزدیک به 90 درصد از هزینه‌های دندانپزشکی بدون هرگونه پوشش بیمه‌ای  از جیب مردم پرداخت شود. آمارهای وزارت بهداشت همچنین حکایت از این دارد که متوسط هزینه‌های دندانپزشکی بیش از 5 برابر هزینه خدمات آزمایشگاهی و بیش از 3 برابر متوسط هزینه‌های تشخیصی رادیولوژی است. همه اینها در حالی است که بیش از 91 درصد از خدمات دندانپزشکی در مراکز خصوصی عرضه می‌شوند و نزدیک به 40 درصد از مردم از خدمات دندانپزشکی محروم هستند.

هزینه‌های بالای دندانپزشکی در کشور وزارت بهداشت را بر آن داشت هزینه مراجعان دندانپزشکی را با راه‌اندازی 3 هزار کلینیک دندانپزشکی روستایی کاهش دهد اما بنا به اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با گذشت دو سال از اجرای این طرح کار فعال‌سازی 3 هزار یونیت دندانپزشکی هنوز بطور کامل محقق نشده است و هم اینک 80 کلینیک سیار دندانپزشکی در مناطق محروم خدمات دندانپزشکی رایگان ارائه می‌دهند.

در همین حال وزیر بهداشت روز گذشته در نشست تبیین سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه دندانپزشکی قول مساعد داد که کار فعال‌سازی یونیت‌های دندانپزشکی تا کمتر از یک سال دیگر محقق خواهد شد و این مراکز، خدمات(Services) دندانپزشکی را با حدود 50 درصد تعرفه بخش خصوصی به مردم ارائه خواهند کرد. در حال حاضر بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد، ایرانیان در سنین ۳۷ تا ۴۷ سال از ۲۸ دندان ۷ دندان را ندارند و دندان‌های پوسیده ایرانی‌ها روبه افزایش است و گفته می‌شود.

200 میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان وجود دارد. در این میان شاخص پوسیدگی دندان‌های کودکان 5 تا 6 ساله گاهی به تعداد 10 تا 15 مورد نیز می‌رسد. به گفته وزیر بهداشت شاخص پوسیدگی دندان به اندازه 3 دهم در کشور کم شده و هم اینک میزان پوسیدگی دندان از رقمی حدود 2.1 به عدد 1.8 کاهش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد که اگر کارها جدی پیگیری شود، می‌توان موفق شد و لذا باید با سفیران سلامت برنامه را جدی‌تر دنبال کنیم تا با جلب توجه مردم به سمت پیشگیری، موفق‌تر عمل کنیم و به عدد یک برسیم، زیرا ایده آل ما در شاخص پوسیدگی دندان عدد یک است و پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ بهداشتی به این عدد دست پیدا کرده‌اند.

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در ادامه نسبت به وضعیت نامناسب عدالت در دسترسی به خدمات دندانپزشکی انتقاد کرد و گفت: در حوزه پیشگیری اقداماتی را آغاز کردیم که نمایشی شده است. اعلام کردیم که در ۱۱۶ بیمارستان، یونیت دندانپزشکی گذاشته‌ایم، اما چقدر با آن کار کرده‌ایم؟ متأسفانه در حال حاضر برخی از آنها تعطیل است. کار نمایشی خوب نیست و برکتی ندارد، مهم اعتماد مردم است. یکی از اشکالات دستگاه‌های دولتی همین است. حرفی نزنیم که به آن عمل نکنیم.

وزیربهداشت  با بیان اینکه به دلیل کمبود منابع عمومی بیمه‌ها نمی‌توانند حمایت آنچنانی از خدمات دندانپزشکی داشته باشند، افزود: مردم باید بدانند در بخش پیشگیری کنار آنها هستیم.  اگر خدمات دندانپزشکی رایگان شود مردم مراقب دندان‌هایشان نخواهند بود، البته این مراقبت‌ها، نافی وظایف دولت و بیمه‌ها نیست اما حداقل در حوزه دندانپزشکی و بیماری نباید مردم را تشویق کنیم که از خود مراقبت نکنند. هزینه‌های دولتی از جیب مردم است و در این زمینه نیز بی‌عدالتی وجود دارد، زیرا از جیب کسی که مراقب سلامتی خود بوده به جیب کسی که مراقبت نکرده است، می‌رود.

او تأکید کرد: در حوزه خدمات درمانی به دارو و درمان مجانی معتقد نیستم اما در ارائه خدمات دندانپزشکی بیماران صعب العلاج و افرادی که دچار عقب ماندگی ذهنی هستند نیازمند حمایت بیشتری هستند. دکتر هاشمی با تأکید بر پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها گفت: مسأله هزینه‌های درمان دندانپزشکی مهم است ولی در هیچ جای دنیا کشوری نیست که تمام هزینه‌های درمان دندانپزشکی را پوشش دهد. دلیل آن هم مشخص است، زیرا مردم باید از دندان خود مراقبت بیشتری کنند ولی دولت باید در پیشگیری هزینه کند.

 او با اشاره به هزینه کرد سالانه ۱۰هزار میلیارد تومان در حوزه دندانپزشکی گفت: طی 4 سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت بهداشت اقدامات زیادی انجام شده است و بالغ بر 40 میلیون خدمت، برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و آسیب به آن برای مقطع سنی زیر 14 سال ارائه شده و نتیجه خوبی هم داده است.

وزیربهداشت با بیان اینکه میزان ارائه خدمات دندانپزشکی در بخش روستایی کافی نیست، عنوان کرد: با وجود ارائه خدمات پیشگیری برای ۷ میلیون دانش‌آموز، اما در بخش درمان دندانپزشکی مناطق روستایی موفق نبوده‌ایم، لذا مسئولان دندانپزشکی کشور باید به دستورالعملی برسند که یونیت‌های دندانپزشکی در 116 بیمارستان دولتی فعال شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: