کد خبر: ۱۷۹۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۶ - 2017December 30
نوبخت: در ارتباط با طرح تحول سلامت واقعیت این است که کاری با نیتی خیرخواهانه آغاز شد ولی به مشکل خورده است. تعارف که نداریم
شفا آنلاین>سلامت>رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از سخنان سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تنها 15 الی 19 درصد از منابع طرح تحول سلامت به پزشکان رسیده است.

به گزارش شفا آنلاین، علی نوبخت حقیقی در پنل آینده طرح تحول نظام سلامت که در سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار داشت: در سال 70 ما اعلام کردیم که از هیچکس در بیمارستان‌های دولتی ایران نباید پولی گرفته شود. البته برای این اقدامات اسمی نگذاشتیم و اعتقاد داشتیم که این وظیفه ما است. این نطفه طرح تحول سلامت بود. و بر اساس آن، سال 91 دکتر روحانی که قصد کاندیداتوری داشتند، بنده و دکتر فاضل را فراخواندند و از ما پرسیدند که آیا کمک میکنید؟ ما هم با توجه به تجارب قبلی دست یاری دادیم. اما واقعیت این است که با هر عنوانی که باشد، مهم این است که وظیفه مان را انجام دهیم و غلط حرف نزنیم.

وی افزود: در ارتباط با طرح تحول سلامت واقعیت این است که کاری با نیتی خیرخواهانه آغاز شد ولی به مشکل خورده است. تعارف که نداریم.

نوبخت گفت: سازمان بیمه سلامت(Health insurance) در اصل بیمه گری نمی‌کند. یک سازمان اداری است که دستش جلوی سازمان برنامه و بودجه دراز است. اگر بیمه سلامت قانون را رعایت میکرد و از همان ابتدا بر گایدلاینها و فارماکوپه دارویی حساس بود و نظام ارجاع و پزشک خانواده هم رعایت شده بود، امروز به این مشکلات برنمی‌خورد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: با این شکل طرح تحول سلامت که ما به همه بگوییم بفرمایید هر طوری که خواستید درخواست خدمات کنید و تعرفه ها هم دو سه برابر باشد، حتی سازمانی مانند تامین اجتماعی هم به مشکل خورده است. در واقع قضیه مانند کشتی تایتانیک به کوه یخ برخورد کرده ایم.

وی افزود: تا قبل از انتقال بیمه سلامت به وزارت بهداشت(Ministry of Health)، دائم می‌گفتند بیمه سلامت پول ما را نداده است. گفتیم بفرمایید این سازمان بیمه سلامت مال شما. اما آیا تغییری ایجاد شد؟
می‌بینید که بعد از انتقال، حداقل از طرف وزارت بهداشت دیگر گلایه ای نسبت به بیمه سلامت نمیشود. حالا می‌گویند تامین اجتماعی و سازمان برنامه پول ما را نداده. میگوییم بفرما اگر مشکل حل میشود، این سازمانها هم مال شما، من با این گفته دکتر حریرچی که اعلام کردند 70 درصد از منابع طرح تحول سلامت به جامعه پزشکی پرداخت شده است، مخالفم و اعلام میکنم که از کل منابع این طرح، 15 الی 19 درصد به پزشکان رسیده است.

نوبخت ادامه داد: یکی از بزرگترین ایرادات طرح تحول سلامت این بود که آقایان مجری طرح نتوانستند با بدنه جامعه پزشکی ارتباط برقرار کنند و بلکه تا حد تخاصم پیش رفتند. اتفاقاتی که برای انجمن رادیولوژی و بیهوشی و . . . چیستند و به چه معنا هستند؟

نوبخت اضافه کرد: باتوجه به اینکه خزانه ما امروز با مشکلات مالی مواجه است امروز ما حق نداریم مرتب بگوییم پول میخواهیم. آیا اگر قانون اجرا شود ما اینقدر پول کم می آوریم؟ چرا گایدلاین ننوشتید؟ چرا اجازه دادید هر کس به هر اندازه خواست خرج بتراشد و بیمه ها هم مجبور به پرداخت باشند.

وی عنوان کرد: در چنین شرایطی ما 8 هزار میلیارد تومان پول به شکم سیری ناپذیر بیمه سلامت ریخته ایم و هیچ نظارتی هم نمیکنیم. مرتب میگوییم طرح تحول طرح تحول. ما برای آن 8 هزار میلیارد تومان هزار میلیارد نزول دادیم. آخر بر چه اساسی؟ چرا گایدلاین ننوشتید؟ یک شکم سیری ناپذیر درست کرده ایم به نام طرح تحول سلامت. طرح تحول باید ادامه پیدا کند ولی به چه قیمتی؟

من به نمایندگی شما به جایی رفته ام که قانون بنویسیم و بر اجرای قانون نظارت کنیم. من به برنامه های چهارم و پنجم کاری ندارم که اجرا شد یا نه. ولی برنامه ششم باید اجرا شود. مگر میتوانند اجرا نکنند؟ بله میتوانند ولی در این صورت تا ابدالدهر باید پاسخگو باشند.

نوبخت توضیح داد: درباره گایدلاینهای رادیولوژی خطایی رخ داده است و وزارت بهداشت باید با همکاری نظام پزشکی آن را اصلاح کند. ولی من به رئیس انجمن رادیولوژی هم گفتم که این مسئله باید با گفتگو حل شود و اگر قرار باشد جلوی وزارت بهداشت یا مجلس تجمع کنید، من محکوم میکنم. البته به وزارت بهداشت هم میگویم که اگر قرار باشد بدون نظر نظام پزشکی وزارتخانه یکطرفه آن را ابلاغ کند، من تند میشوم و تذکراتی که لازم است را به وزیر بهداشت میگویم. به این دلیل که این بار دوم است که با صنف رادیولوژی اینطور برخورد میشود. یک بار دیگر هم رادیولوژیستها در برابر وزارت بهداشت تجمع کردند که من آن کار را هم محکوم کردم ولی وزارت بهداشت هم با آنها امنیتی رفتار کرد که این کار هم از طرف ما محکوم است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: