کد خبر: ۱۷۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۶ - 2017December 30
طرح تحول تنها هفت بسته خدماتی نیست، بلکه نام تمام اقداماتی که وزارت بهداشت و مجموعه بیمه‌ها و ... در این مدت انجام داده‌اند طرح تحول است
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام وزیربهداشت با بیان اینکه اعتماد به برخی شرکای داخل و خارج از طرح تحول اشتباه بوده است، تاکید کرد که به جز طرح تحول نظام سلامت انتخاب دیگری روی میز نیست.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی در پنل تخصصی آینده طرح تحول نظام سلامت که در پنجمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی(Medical Society) ایران برگزار شد، اظهار کرد: گروهی در وزارت بهداشت، مجلس، سازمان‌های بیمه‌گر، برنامه و بودجه و ... زندگی خود را گذاشته‌اند و روزی ۱۴ ساعت کار می‌کنند. گروهی هم کار کارشان را انجام می‌دهند، مسافرت و خارج می‌روند و سالی دو بار هم حرف‌های تندی می‌زنند.

وی ادامه داد: طرح تحول تنها هفت بسته خدماتی نیست، بلکه نام تمام اقداماتی که وزارت بهداشت و مجموعه بیمه‌ها و ... در این مدت انجام داده‌اند طرح تحول است. اقداماتی که در چهارسال اخیر در حوزه بهداشت و درمان انجام شده، در ۱۵ سال گذشته انجام نشده است. هیچ کشوری در دنیا در عرض دو سال نتوانسته است ۱۶ درصد از پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت کاهش دهد.

قائم مقام وزیربهداشت تصریح کرد: دریافتی خالص جامعه پزشکی(Medical Society) و گروه پرستاری بعد از طرح تخول افزایش یافته و توزیع آن بهتر شده است. هدف اصلی این طرح افزایش پوشش خدمات و پوشش بیمه‌ای و حمایت مالی از مردم است. ساده اندیشی است اگر بگوییم اشتباه نکرده‌ایم، اما اشکالات نظام فی فورسرویس را که منجر به تقاضای القایی می‌شود را بر طرح تحول سوار می‌کنیم. قبل از طرح تحول تاخیرهای طولانی مدت بیمه‌ها در پرداخت مطالبات را داشته ایم و گاهی به ۱۶ ماه می‌رسید.

حریرچی افزود: دکتر روحانی می‌خواست هدفمندی یارانه‌ها را حذف کند و آن را درقالب یارانه‌های درست به مردم بدهد. طرح تحول ۱۵ آبان ماه ۹۲ از میان طرح سایر دستگاهها که در این زمینه ارائه شده بود، انتخاب شد. در آن زمان ۱۳ میلیون نفر بیمه نشده بودند. حالا که بیمه شده‌اند می‌گویند خرجت را نگهدار. امروز هفت میلیون بیمه نشده داریم؛ باید بمیریم از خجالت که هنوز در این مملکت بیمه نشده داریم.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما شرکای داخل و خارج از نظام سلامت هستند، اظهار کرد: ۳۸ کشور در دنیا در آمد اقتصادی بالای متوسط دارند؛   آنها شش درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به حوزه سلامت اختصاص می‌دهند. طبق آنچه در حساب‌های ملی سلامت آمده است حدود ۷۲ درصد از هزینه‌های این حوزه به جیب نیروی انسانی می‌رود و باقی آن صرف دارو، اقدامات عمرانی و ... می‌شود.

قائم مقام وزیربهداشت با تاکید بر اینکه اعتماد به برخی شرکای داخل و خارج از طرح تحول اشتباه بوده است، بیان کرد: مصوبه دولت این بود که پنج میلیون نفر با استفاده از آزمون وسع، بتوانند از بیمه خدمات بستری در بیمارستان دولتی استفاده کنند که هزینه‌ای معادل ۵۵۰ میلیارد تومان برای آن درنظر گرفته شد، اما ۱۱ میلیون نفر به صورت رایگان، برای استفاده از خدمات دولتی، خصوصی، بستری و سرپایی بیمه شدند که در حال تصحیح آن هستیم. ما نرخ ویزیت را به شرطی دوبرابر کردیم که پزشکان فقط ساعتی هشت بیمار را ویزیت کنند، اما نه همکاران پزشک رعایت کردند و نه ما به خوبی نظارت کردیم.

حریرچی افزود: هیچ دولت مدرنی نمی‌تواند در مورد سلامت بی تفاوت باشد، مجبور است اقدامات حمایتی لازم را برای مردم انجام دهد. به جز آن انتخاب دیگری روی میز نیست. امروز هیچ چاره‌ای به جز ادامه این طرح وجود ندارد. تمام اقدامات نظام سلامت و هر نظام دیگری در قیمت و... و. خلاصه می‌شود. ما در معرض دو انتخاب هستیم؛ یا باید میزان خدمات باید تغییر کند یا قیمت‌ها، که هر دو کار دردناک هستند.

وی تصریح کرد: تمام هزینه‌ای که داروهای OTC برای بیمه‌ها ایجاد می‌کنند ۱۴۰ میلیارد تومان است که آنها را دچار هزینه‌های کمر شکن نمی‌کند. شورای عالی بیمه از بیمه‌ها درخواست کرده که خدماتی که برای کاهش هزینه‌ها نیاز است، اعلام کنن، اما مجموع ۵۰  اقدامی که مطرح کرده‌اند، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان نمی‌شود.

قائم مقام وزیربهداشت تاکید کرد: تا زمانی که نظام فی فور سرویس را اصلاح نکنیم و خرید راهبردی نداشته باشیم، این اشکالات ادامه دارد. علاوه بر آن باید نظام خدمات تخصصی را تبدیل به نظام DRG  کنیم. هیچ کاری را نمی‌توان کوتاه مدت انجام داد، در بهترین شرایط در سال ۱۴۰۰ می‌توان نظام سلامت الکترونیک را به صورت کامل مستقر کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: