کد خبر: ۱۷۹۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۶ - 2017December 30
با توجه به افزایش معادل ریالی ارز و هزینه‌های کمرشکن درمان و نرخ بالای پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت، طرح تحول نظام سلامت اجرا شد
شفاآنلاین>سلامت> معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: طرح تحول نظام سلامت را در طول حرکت تعمیر می‌کنیم ولی آن را در متوقف نمی‌کنیم.

به گزارش شفاآنلاین، ‌ سعید نمکی در پنجمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران افزود: با توجه به افزایش معادل ریالی ارز و هزینه‌های کمرشکن درمان و نرخ بالای پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت، طرح تحول نظام سلامت اجرا شد.

هر دولتی که روی کار می‌آید باید این حمایت را از مردم انجام دهد، اما در اجرای این طرح کمی شتابزده عمل شد. یکی از کاستی‌های این طرح پرونده الکترونیک سلامت، راهنماهای بالینی، نظام ارجاع و پزشک خانواده بود. علاوه بر آن طرح به منابع پایدار گره نخورد.

وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه قابل دفاع است و به بخش‌های ضروری در حوزه سلامت پرداخته است، ادامه داد: در بدترین شرایط، زمانی که قیمت نفت زیر ۳۰ دلار بود و از ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها نیز خبری نبود با صرفه جویی در هزینه‌ها طرح را ادامه دادیم. در ابتدا به دلیل هزینه‌های بالای درمان(Treatment)، طرح به این سمت حرکت کرد و نگاه بیمار محوربود.

نمکی کاهش پرداختی از جیب مردم و هزینه‌های کمرشکن، کاهش هزینه‌های بستری و توسعه زیرساخت‌های  سلامت و ساخت بیمارستان‌های جدید را از اتفاقات مثبت طرح تحول یاد کرد و گفت: ما برای طرح تحول سه هزار میلیارد تومان بیش از دستور رئیس جمهور در نظر گرفته‌ایم.

در سال ۹۱ بیمه(Insurance) سلامت بودجه‌ای معادل ۲۳۰۰ میلیارد تومان داشت، اما در سال ۹۶ برای اولین بار با رشد ۱۰۰ درصدی روبرو شد و ۱۱هزار میلیارد تومان بودجه دریافت کرد. ما معتقد هستیم که بودجه‌ها مناسب دیده شده‌اند. ما تمام منابع را در صندوقی دیدیم که ۵۵ هزار میلیارد تومان منابع برای محیط زیست، سلامت و اشتغال در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن همه منابع مالی برای بیمه شدگان اجباری در لایحه‌ای دیده شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه کاهش هزینه‌ها با آهنگ کندی انجام شده است، تصریح کرد: ما برای کاهش هزینه‌های طرح تحول جلسات متعددی گذاشته‌ایم؛ باید نظام ارجاع، پزشک خانواده، راهنماهای بالینی، پرونده الکترونیک و تغییر نظام پرداخت از فی فور سرویس به DRG اجرا شود.

نمکی با بیان اینکه نمی‌توان سامانه سیب را به نام پرنده الکترونیک سلامت تعریف کرد، افزود: ما برای برنامه پزشک خانواده طی سه سال ۴۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم. برای بودجه سال آینده نیز هرچقدر که آن را توسعه دهند هزینه می‌کنیم. ما برای سال آینده تمام منابع را به منابع عمومی گره زدیم و بودجه ریزی را بر مبنای عملکرد تدوین کردیم.

وی ادامه داد: در روزهای اول طرح به دلیل نبود نظارت ۹۰ میلیارد تومان در شش ماه فقط برای تهیه هورمون رشد از جیب بیمه‌ها پرداخت شده بود. همچنین رقم قابل توجهی برای خرید داروهایی هزینه شد که تولید کننده داخلی داشت. ما توانستیم این رقم را به در فاصله یک سال به کمتر از ۰.۱ درصد برسانیم.

به گفته نمکی، بازنگری کتاب ارزشگذاری نسبی، طرح مقیمی پزشکان و طراحی بسته‌ای برای بیمه‌ها از جمله اقداماتی است که برای کاهش هزینه‌های طرح تحول نظام سلامت اجرا خواهد شد

وزارت بهداشت باید تکلیف خود را روشن کند؛ می‌خواهد با روش بازار کار کند یا حکمرانی خوب؟

محمدرضا واعظ مهدوی – معاون سازمان برنامه و بودجه- بیان اینکه در سطح کلان نباید خدمتی را حذف کنیم، بیان کرد: نباید کمبود اعتبارات ما را به جایی برساند که دستاوردهای مثبت زیرپا بماند. برای مثال حذف بیمه رایگان آغاز شده است. آزمون وسع ۲۰ سال است که مطرح شده، اما بانک اطلاعاتی، پرسشنامه، زیرساخت و ... ندارد. اتباع افغان که محوز ندارند مشکل بیمه دارند.

اگر فردی به دلیل پول نداشتن نتواند خدمت دریافت کند، به معنی مخدوش شدن طرح و مغایر با اهداف آن است. وزارت بهداشت باید تکلیف خود را روشن کند؛ می‌خواهد با روش بازار کار کند یا حکمرانی خوب؟

وی با اشاره به سهم هشت هزار میلیارد تومانی بیمه‌های تکمیلی از منابع حوزه سلامت، افزود: باید سهم‌گیری منابع را به سمت مناطق محروم ببریم. نتایج هزینه کرد و سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت و درمان بعد از انقلاب، ارزنده بوده است؛ در حال حاضر ارزش افزوده کل کشور در زمینه بهداشت و درمان ۳.۲ درصد بوده است، اما در سیستان و بلوچستان به ۵.۴ درصد رسیده است. در زمینه آموزش نیز میزان ارزش افزوده کل کشور ۳.۲درصد است. در سیستان و بلوچستان این عدد به ۶.۹ درصد رسید. هزینه در این حوزه باعث محرومیت زدایی و ارتقای سطح زندگی می‎‌شود.

معاون سازمان برنامه و بودجه همچنین اضافه کرد: گروهی می‌گویند تخصیص منابع باید از طریق بازار باشد و دولت حداقل دخالت را در امور مختلف داشته باشد. علاوه بر آن هیچ وظیفه‌ای در امر آموزش، اشتغال، سلامت، فقر، مسکن و ... ندارد و بازار آن را کنترل می‌کند. این دیدگاه خودگردانی بیمارستان‌ها را ایجاد کرد.   اما طبق قانون اساسی بهداشت و درمان، آموزش، مسکن و ... حقی همگانی است و همه باید از آن برخوردار باشند، اما این موضوع به معنای آن نیست که در سطح خرد منابع دور ریخته شود.

وی با اشاره به نحوه تخصص منابع در زمان جنگ توسط نخست وزیر وقت، تصریح کرد: در آن زمان هفت میلیارد دلار بودجه داشتیم که سه میلیارد دلار آن برای جنگ، سه میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و یک میلیارد تومان برای مواردی همچون بهداشت و درمان و ... اختصاص داده شد. از این رقم ۴۰۰ میلیون دلار برای حوزه سلامت در نظر گرفته شد؛ این موضوع نشان می‌دهد که می‌توان نظام تخصیص منابع را طوری طراحی کرد که بهداشت و درمان در اولویت قرار گیرد.

واعظ مهدوی ادامه داد: در جهانی توسعه یافته بهداشت و درمان، آموزش عمومی، فقرزدایی و ... جزو وظایف دولت و نظام است و همه باید عزم خود را جزم کنند که این امر تحقق پیدا کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: