کد خبر: ۱۷۹۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۶ - 2017December 30
ترامادول، کدئین و اکسی‌کدن، داروهای مخدر هستند که مصرف آن‌ها از دهه 1990 میلادی در آمریکا شیوع پیدا کرد.
 شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>  در آمریکا ظرف مدت 12ماه، 53هزار نفر در اثر مصرف داروهای مخدر جان خود را از دست دادند. بسیاری از این مخدرها، داروهایی بودند که توسط پزشکان تجویز شده بودند. این آمار ترسناک مرگ‌ومیر، کارخانه‌های داروسازی را به واکنش واداشت.

به گزارش شفا آنلاین:ترامادول، کدئین و اکسی‌کدن، داروهای مخدر <Drug Drugs>هستند که مصرف آن‌ها از دهه 1990 میلادی در آمریکا شیوع پیدا کرد.
در آن زمان سازمان بهداشت و سلامت آمریکا نیز حامی پزشکان در تجویز این داروها برای تسکین درد بیماران بودند. همین حمایت سازمان‌های دولتی بود که شیوع مصرف این داروها را در مراکز درمانی آمریکا رقم زد.

 

صنایع دارویی آمریکا و تلاش برای جبران اشتباهات

اما اکنون همان سازندگان و حامیان داروهای مخدر، در تلاش برای جبران اشتباهات گذشته خود هستند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز بحران مسکن‌ها را یک «اورژانس بهداشتی» عنوان کرده و بیشترین آمار مرگ‌ومیر در نتیجه مصرف دارو در تاریخ آمریکا را به آن نسبت می‌دهد.

در همین راستا قانونگذاران آمریکایی به تأیید داروهای جایگزینی پرداخته‌اند که تأثیر مسکن‌های حاوی مخدر را دارند.

یکی از سازندگان داروهای مخدر یعنی صنایع دارویی Indivior لندن اقدام به تولید دارویی در سال 2014 میلادی کرده است که برای درمان اعتیاد به کار می‌رود و ماهیانه به چربی‌های اطراف شکم فرد معتاد تزریق می‌شود. این دارو اولین و شناخته‌شده‌ترین داروی ترک اعتیاد در جهان است.

 داروی دیگری به نام Sublocade نیز که یک قرص زیرزبانی است و ترکیبی از buprenorohine دارا است توسط کارخانه داروسازی Benckiser تولید می‌شود و برای درمان اعتیاد در جهان به‌کار می‌رود. آمریکا تصمیم گرفته تا از اوایل سال آینده استفاده از این دارو را در بازار خود آغاز کند. به گفته متخصصان هرچند که این دارو به‌طور کامل و صد در صدی در درمان اعتیاد موفق نیست، اما تا حد زیادی به افزایش خویشتن‌داری بیماران در پذیرش درمان کمک می‌کند و با آگاهی بیشتر نسبت به خطرات تجویز داروهای مسکن مخدر در کنار حمایت‌های روانی فرد معتاد، می‌توان به تاثیرگذاری و فراگیری بیشتر این دارو امیدوار بود.

این دو کارخانه داروسازی در تلاشند تا به یک بحران بزرگ در آمریکا پایان دهند و اشتباهی را که خودشان با تشویق برای تجویز این داروها به‌وجودآورنده آن بودند به نوعی جبران کنند.

در انگلستان نیز طی دهه گذشته تعداد افرادی که به دلیل سوءمصرف داروهای مسکن مخدر روانه بیمارستان شدند، 2 برابر شده است. بر اساس آماری که «خدمات بهداشت عمومی انگلستان» (NHS) ارائه کرده است، در سال 2016 میلادی تعداد تجویز داروهای مسکن مخدر به 24 میلیون رسیده است.

 ایالت ویرجینای آمریکا بیشترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از سوءمصرف داروهای مسکن مخدر را دارد. بالغ بر 30 پرونده علیه پزشکان، داروسازان و کارخانه‌های داروسازی به دادگاه‌های آمریکا ارائه شده است. اشتباه بزرگ در استفاده از این داروها، تجویز مازاد بر حد مجاز آن‌ها است. درواقع گویی تجویز داروهای مسکن مخدر راحت‌ترین راه برای تسکین انواع دردها تلقی می‌شود. از دردهای ناشی از ترک اعتیاد گرفته تا درد بیماری‌های سخت و حتی دردهای ناشی از آسیب‌های ورزشی.

 این معضل نه‌تنها در سطح سلامت و جان انسان‌ها مطرح است بلکه از لحاظ اقتصادی نیز برای دولت آمریکا اصلاً به‌صرفه نیست. تنها در سال 2015، رقمی بالغ بر 504 میلیارد دلار برای استفاده بیماران از این مخدرها هزینه شده است

 

عرضه داروهای مخدر در کنار خیابان

در این میان موضوعی که این فاجعه انسانی را تلخ‌تر و دردناک‌تر می‌کند، روش تهیه آسان  ارزان این مخدرها در کنار خیابان‌ها است. دانستن این نکته که هروئینی که در خیابان عرضه می‌شود، با فنتالین ترکیب شده و معمولاً از کشور چین وارد می شود، به خودی‌خود ترسناک و فاجعه‌بار است. چراکه تنها مصرف یک قرص آن می‌تواند جان انسان را بگیرد.

در انگلستان نیز این معضل کم‌وبیش وجود دارد. تنها ظرف یک ماه گذشته، 88نفر در نتیجه مصرف فنتالین جان خود را از دست داده‌اند. یکی از متخصصان این کشور معتقد است که تجویز این داروهای مسکن مخدر که روزانه در کشور اتفاق می‌افتد، معضلی بزرگ برای سلامت عمومی است. معضلی که از جانب سیستم بهداشتی و درمانی کشور جان مردم را نشانه گرفته است.

 

سلامتی یا اقتصاد؟

در این میان مشکل بزرگ دیگری نیز دامنگیر دولت‌ها است. هزینه گزاف تأمین داروهای جایگزین.

دوز ماهانه داروی Sublocade بیشتر از 1580 دلار هزینه در بر دارد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با این شرایط و تحمیل هزینه‌های گزاف داروهای جایگزین، دولت‌ها با بحرانی از نوعی دیگر دست به گریبان خواهند شد. اگر مطابق پیش‌بینی‌ها، تا سال 2025 میلادی میزان فروش داروهای جایگزین مسکن‌های مخدر بالغ بر 1.3 میلیارد دلار شود، شاید بسیاری از منتقدان تجویز این داروها ترجیح دهند که سکوت کنند! Guardian
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: