کد خبر: ۱۷۹۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۶ - 2017December 26
لاریجانی : برآورد واقعی منابع انسانی مورد نیاز بخش سلامت در قالب مناطق آموزشی در دستور کار است
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برآورد واقعی منابع انسانی مورد نیاز بخش سلامت در قالب مناطق آموزشی در دستور کار است.

به گزارش شفا آنلاین، باقر لاریجانی ظهر امروز در نشست مشترک مدیر مرکز مطالعات وزارت علوم پزشکی(Medical science) و مدیران کل منطقه آمایش 3 در مورد بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی با مروری بر روند تدوین و ارائه الگوی بازنگری توضیحاتی را ارائه داد و اظهار کرد: این برنامه موفقیت‌ها و مشکلاتی دارد که امید می‌رود بتوانیم با استفاده از دیدگاه‌های دانشگاه‌های مختلف این مسیر را جدی‌تر طی کنیم.

وی با بیان اینکه این برنامه با استفاده از اسناد بالادستی طراحی شده است، افزود: نقشه راه بر اساس حرکت در مسیر تحول و نوآوری در حوزه آموزش پزشکی طراحی شد که بر این اساس سیاست‌های دوازده‌گانه‌ای تعریف و بسته‌های تحول طراحی شده تا با بررسی وضعیت فعلی روند توسعه دانشگاه‌ها پیش‌بینی شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نگاه کلان و استراتژیکی به آموزش را مهم خواند و گفت: در بسته‌های آموزشی نقش‌آفرینی دانشگاه‌های علوم پزشکی  در منطقه و دنیا مشخص شده است و آموزش‌ها باید متناسب با شرایط کشور و حرکت به سمت دانشگاه‌های توسعه‌ یافته باشد.

وی مطالبی در مورد ارتباط سطوح برنامه تحول و تفکر اساتید در مورد نقش در مرجعیت علمی کشور عنوان کرد و ادامه داد: کشور ما در دهه اخیر در علم‌آفرینی نقش خوبی داشته است و حرکت در جهت مرجعیت علمی و آینده‌نگاری نیازمند تلاش بیشتر است.

لاریجانی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راهبردی علوم پزشکی طراحی شد، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ابزارهای آینده‌نگاری و تحقیق، مرجعیت علمی در آموزش علوم پزشکی است.

وی در مورد پژوهش و تألیف در زمینه دانشگاه‌های نسل سوم تصریح کرد: نگاه دانشگاه‌های علوم پزشکی به بیرون از دانشگاه‌ و رصد تحولات جامعه توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی بسیار مهم و مورد توجه است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پزشک خانواده(family doctor) در آینده پزشکی کشور اشاره و اظهار کرد: هم‌اکنون تعداد زیادی از دانشگاه‌ها موضوع پزشک خانواده را دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به برآورد واقعی منابع انسانی مورد نیاز بخش سلامت در قالب مناطق آموزشی گفت: باید مشخص شود که در 10 سال آینده نیروی انسانی دانشگاه‌های علوم پزشکی چگونه پیش می‌روند و بدین منظور کارگروهی برای برآورد منابع انسانی در حوزه سلامت به منظور تربیت و تأمین آنها در حوزه معاونت آموزشی در نظر گرفته شده است.

لاریجانی افزود: بازنگری کارگروه در حوزه پزشکی امروزه به خوبی دنبال می‌شود و دوره‌های آموزشی مجازی برای رشته‌های phd به زودی در دسترس قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود خوشه‌های علمی در دانشگاه‌ها گسترش یابند و در دانشگاه‌های مختلف کمیته‌های بین‌رشته‌ای تشکیل شود.

وی استقرار سند آمایش آموزش عالی در عرصه سلامت در جمهوری اسلامی ایران را موضوعی مهم دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی همدان، کرمانشاه، ایلام و سنندج در این منطقه به خوبی پیش می‌روند و چالشی در این منطقه آمایشی وجود ندارند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر لزوم استفاده از امکانات و در نظر گرفتن راهبردهایی کلی برای مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت تأکید کرد و گفت: محوری کردن دانشگاه‌های علوم پزشکی و مناطق آمایشی مهم بوده و امیدواریم که به زودی این موضوع انجام شود و دانشگاه‌ها نقش ملی پیدا کنند و کشور را پیش ببرند.

وی با بیان اینکه اساتید نقش خود را با ساخت محیط سالم در دانشگاه‌ها برای ارتقای دانشجویان و نقش حمایت از بیماران و رعایت رنگ و بوی اخلاق در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایفا کنند، تصریح کرد: اقدامات دانشگاه‌ها برای جذب دانشجوی خارجی موضوعی مهم است.

لاریجانی یکی از توفیقات برنامه آموزشی را جمع شدن دانشگاه‌های عضو شورای کلان منطقه آمایشی دانست و از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی همدان در یک سال گذشته تشکر کرد و گفت: همه دانشگاه‌ها باید به طرف ارتقا پیش بروند تا خود را با استانداردها برسانند.

وی برگزاری دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های معتبر جهان و راه‌اندازی دانشگاه‌های مجازی را گامی مؤثر در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی  دانست و بیان کرد: آزمون صلاحیت بالینی امروزه در بسیاری دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و امید است که راه‌اندازی مرکز سنجش در مناطق آمایشی کشور به‌زودی انجام شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: الگوی بازنگری در مورد برنامه تحول پیگیری شده و این کار با نظرات دریافتی از دانشگاه‌ها بازبینی شد که در هفته‌های آتی منتشر می‌شود.

وی مطالبی در مورد سه الگوی رصد و پایش در نظرسنجی اساتید دانشگاه و مرور تکالیف در الگوی کارهای مختلف در اسناد بالادستی عنوان و خاطرنشان کرد: در این برنامه تفکیک مسیر به قطعات کوچک‌تر و زمان‌دار کردن طی مسیرهای متقاطع مورد توجه بوده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: