کد خبر: ۱۷۹۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۶ - 2017December 26
معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر با اشاره به انجام عملیات بهداشت و درمان در زلزله با استفاده از بیمارستان‌های سریع‌الاستقرار گفت: در هر حادثه‌ای وقتی بیمارستان‌ها تخریب شوند، جایی برای امدادرسانی و درمان نیست.

شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر با اشاره به انجام عملیات بهداشت و درمان در زلزله با استفاده از بیمارستان‌های سریع‌الاستقرار گفت: در هر حادثه‌ای وقتی بیمارستان‌ها تخریب شوند، جایی برای امدادرسانی و درمان نیست.

به گزارش شفا آنلاین،حسن صفاریه در مورد آغاز دوره یک روزه درس‌های آموخته شده زلزله کرمانشاه در حوزه بهداشت و درمان که با حضور مدیران کل معاونت و اعضای تیم های بهداشت و درمان که در جریان زلرله کرمانشاه به مناطق آسیب دیده اعزام شده بودند، اظهار کرد: امروز چهاردمین سالگرد حادثه بزرگ زلزله بم است، حادثه ای که منجر به فوت و مجروح شدن جمعیت زیادی از اهالی آن منطقه شد.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی در ادامه گفت: حادثه مذکور بسیار غم انگیز بود؛ ولی این دستاورد بزرگ را برای ما داشت که سازه‌ها و امکانات و آمادگی‌هایی را برای پاسخگویی سریع به حوادث مشابه را مهیا کنیم.

صفاریه در ادامه ضمن ابراز خوشحالی از پاسخگویی و عکس العمل سریع تیم‌های بهداشت و درمان در حادثه زلزله کرمانشاه و اتفاقات مشابه دیگر، گفت: پاسخگویی به موقع در زلزله اخیر حاصل تلاش‌ها و تجربیات کسب شده است و قصد داریم نقاط قوت و ضعف فعالیت‌های انجام شده توسط تیم‌های اعزامی در حادثه مذکور را بررسی، استخراج و مستند کنیم تا در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه در سطحی بسیاروسیع اتفاق افتاد، گفت: منطقه آسیب دیده به واسطه 8 سال جنگ تحمیلی ویران شده بود و به همین دلیل ساخت و بافت آن نوسازی شده و همچین جمعیت زیادی در آن ساکن نبودند.

معاون بهداشت و درمان و توانبخشی افزود: هدف از برگزاری دوره درس‌های آموخته این است که بررسی کنیم اگر حادثه ای مشابه زلزله کرمانشاه در شهر بزرگ‌تری اتفاق می‌افتاد، ما چقدر امکان پاسخگویی به موقع و واکنش سریع را خواهیم داشت و تا چه حد آماده ارایه خدمات هستیم.

وی در مورد بیمارستان استقرار سریع هلال احمر، اظهارداشت: زلزله کرمانشاه در ساعات ابتدایی شب که مردم در منازل خود مستقر هستند و در پایین ترین سطح آمادگی به‌سر میبرند، اتفاق افتاد؛ ولی خوشبختانه تیم‌های بهداشت و درمان در همان ساعت ابتدایی اعزام و قبل از ساعت 8 صبح بیمارستان استقرار سریع جمعیت (RDH) در منطقه برپا شده بود.

وی افزود: در هر حادثه ای وقتی زیر ساخت‌های اصلی شهر مانند بیمارستان‌ها و مراکز تخریب می‌شوند، جایی برای انجام عملیات وجود نخواهد داشت و بیمارستان‌های RDH جمعیت هلال احمر نقطه اتکا و ایستایی عملیات بهداشت و درمان اضطراری در این حادثه بود.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی با تاکید بر اینکه اگر  بیمارستان RDH به سرعت در منطقه برپا نمی‌شد، ممکن بود افراد بسیار زیادی دچار آسیب شوند. افزود: به همین منظور ثبت و نگهداری تجربیات ما در زلزله کرمانشاه برای ارائه خدمات در آینده بسیار ضروری است.

وی با تاکید بر وظیفه کمک رسانی جمعیت هلال احمر و لزوم تقویت سخت افزاری و نرم افزاری به‌منظور ارایه بهتر خدمات، عنوان کرد: آنچه که در جمع مدیران داخلی معاونت در راستای سیاست گذاری به‌منظور ارتقای خدمات انجام شده است؛ یک برنامه 5 ساله و در واقع یک استراتژی کلی است که جمعیت برای رسیدن به اهداف خود دارد.

صفاریه افزود: گسترش سخت افزار، نرم افزار، نیروی انسانی بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل بر آموزش، مانور، مستند سازی عملیات و آمایش سرزمینی بسیار تاکید می‌کنیم.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی در ادامه با تاکید بر انجام فعالیت‌ها با مشارکت اجتماع، گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در نظام پزشکی کرمانشاه شاهد آن بودم، پیشنهادی برای عقد تفاهم نامه برای استفاده از تمامی پزشکان در حوادث است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: