کد خبر: ۱۷۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۴ دی ۱۳۹۶ - 2017December 25
این بیماری مزمن در همه جای دنیا دیده می‌شود اما در برخی نقاط مانند قطب شمال، ژاپن، چین، تایلند و اندونزی و در میان برخی نژادها مانند‌ نژاد زرد کمتر است
شفاآنلاین>سلامت> ام اس(Multiple sclerosis) یکی از بیماری‌های مهم مغز و اعصاب است. این بیماری خود ایمنی، بیشتر قربانیان خود را از میان افراد 20 تا 40 سال انتخاب می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، در این بیماری تغییرات سیستم ایمنی به غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی (غلافی که در اطراف رشته‌های عصبی هستند) در مغز و نخاع آسیب می‌رساند و به تخریب اکسون(رشته عصبی) و بافت سیستم عصبی مرکزی منجرمی‌شوند. در چنین شرایطی بیمار با گرفتگی طولانی مدت اندام‌ها، احساس ضعف در پاها، اختلال در حفظ تعادل، تاری دید، دوبینی، اختلال (Disorder)در دفع ادرار، سفتی پا، لرزش و اختلالات شناختی مواجه می‌شود.

این بیماری مزمن در همه جای دنیا دیده می‌شود اما در برخی نقاط مانند قطب شمال، ژاپن، چین، تایلند و اندونزی و در میان برخی نژادها مانند‌ نژاد زرد کمتر است.

شیوع‌  ام اس در میان زنان بسیار بیشتر از مردان است، هرچند علت این موضوع کاملاً شناخته نشده اما تحقیقات و مطالعات نشان داده یکی از دلایل این افزایش، هورمون‌های زنانه است و عامل دیگر ژن‌های مؤثر در بروز بیماری است که در بدن زنان بیش از مردان وجود دارد. استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری برای مدت زمانی طولانی، تأخیر در ازدواج و بارداری، کاهش تمایل به فرزندآوری و استعمال سیگار و دخانیات از دیگر مواردی است که به‌عنوان ریزفاکتور ابتلا به بیماری شناخته شده است.

کمبود ویتامین D یکی دیگر از عواملی است که به بروز بیماری‌ ام اس منجر می‌شود. ویتامین D پای ثابت ابتلا به بسیاری از بیماری‌های التهابی و ایمونولوژیک است و بیشتر بیماران مبتلا به ‌ام‌ اس به کمبود این ویتامین دچار هستند. از این‌رو در بیشتر متون علمی تأکید شده است که می‌توان با قرارگیری در معرض نور خورشید یا مصرف ویتامین D به صورت خوراکی یا تزریقی تا حدود زیادی از بروز ‌ام‌ اس پیشگیری کرد.

البته با وجود همه این اطلاعات هنوز درمانی قطعی برای این بیماری(Sickness) آزار دهنده وجود ندارد. به گفته متخصصان مغز و اعصاب داروهای موجود در بازار  می‌تواند این بیماری را کنترل کند و شرایط ادامه زندگی با کیفیت برای بیمار را فراهم می‌کند، اما استفاده مداوم از دارو بیمار را خسته می‌کند به گونه‌ای که مشاهده می‌شود بسیاری از این بیماران به امید بهبود و رهایی از استفاده از داروهای مختلف از مطب پزشکی به مطب پزشک دیگر روانه می‌شوند.

افزایش چشمگیر این بیماری در جامعه و کاهش سن ابتلا به آن جوامع انسانی را با مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری مواجه کرده به‌طوری که بسیاری از محققان به‌ دنبال راه درمان این بیماری هستند.

به این بهانه گفت‌ و‌ گویی با محمود صداقتی انجام داده‌ایم که مدعی است توانسته آنتی ژن‌های ایجاد‌کننده بیماری‌ ام‌ اس را شناسایی کند و برخی از حیوانات آزمایشگاهی را به بیماری ‌ام‌ اس انسانی مبتلا کند. ابتلای حیوانات آزمایشگاهی به ‌ام‌اس انسانی می‌تواند اقدام مهمی در شناسایی دقیق این بیماری و کشف داروی درمان واقعی این بیماری باشد.

نتایج تحقیقات  دکتر صداقتی در ایران توسط  ibb ( مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران ) تایید، و در اداره پتنت لندن ثبت شده است. همچنین در سازمانی جهانی pct در کشور سوییس نیز که ۱۶۸ کشور دنیا از جمله ایران در آن عضویت دارند نیز، به ثبت رسیده است.

این دکترای بیوتکنولوژی توضیح می‌دهد: پس از سال‌ها مطالعه و جمع‌بندی پژوهش‌ها و تحقیقات انجام شده در دنیا روی ‌ام‌اس توانستیم به 8 آنتی ژن(موادی که قادرند سیستم ایمنی بدن را تحریک و وادار به پاسخگویی کنند) برسیم که در ایجاد این بیماری مؤثرند. با انجام آزمایش روی هزار نمونه متوجه شدیم که آنتی بادی (نوعی پروتئین در سیستم ایمنی بدن، که برای مقابله و نابودی آنتی‌ژن خاصی، تولید می‌شود و آنقدر در خون باقی می‌ماند تا آنتی ژن را بی‌زیان سازد.) این 8 آنتی ژن در خون بیماران مبتلا به ‌ام‌ اس بیشتر از افراد عادی است و همین آزمایش ساده راهی مهم برای تشخیص زودهنگام‌ ام اس است.

یکی از این 8 آنتی ژن، آنتی ژنی است که در هورمون رشد یافتیم. تحقیقات نشان داده از 16 سالگی تا 20 سالگی یعنی در دوران بلوغ با بیشترین نمود بیماری‌ ام اس مواجه هستیم.

هورمون‌های رشد در این دوران بیشترین فعالیت را دارند و وجود این آنتی ژن در هورمون‌های رشد زمینه بروز بیماری را فراهم می‌کند، البته این موضوع به این معنی نیست که همه افراد در دوران بلوغ دچار ‌ام‌‌اس می‌شوند اما آن دسته از افرادی که دچار تغییر در اسید آمینه موجود در هورمون رشد می‌شوند شرایط ابتلا به‌ام اس را خواهند داشت.

وی می‌افزاید: دومین کاری که انجام شده و مهم‌تر از مرحله اول است انتقال این بیماری به حیوان است. در واقع ما توانستیم با تزریق آنتی بادی مربوط به آنتی ژن بیماری به بدن حیوان، حیوان را به بیماری‌ ام اس واقعی انسان مبتلا کنیم. در جهان نمونه‌های حیوانی مبتلا به‌ام اس واقعی انسانی نداریم همین باعث شده که تاکنون داروی درمان قطعی این بیماری کشف نشود.

صداقتی تأکید می‌کند: داروهای موجود سعی می‌کنند سیستم ایمنی بدن انسان را ضعیف کنند. درچنین شرایطی سطح تخریبی که به واسطه بیماری در بدن ایجاد می‌شود کاهش می‌یابد اما یکی از مشکلاتی که در این پروسه ایجاد می‌شود این است که با تضعیف سیستم ایمنی و کاهش التهاب بیمار از عملکرد دوم التهاب یعنی بازسازی هم محروم می‌شود. این درحالی است که می‌توانیم با استفاده از اطلاعاتی که به‌دست آورده‌ایم ابتلا به‌ام اس را در مراحل ابتدایی تشخیص داده و داروهای مناسب تری تهیه کنیم. ایران
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
کاظم
|
Czech Republic
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
ادرس این اقای دکتر رو بدنین لطفا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
0
سلام.سرویس کرده این بیماری.لطفا بیشتر و زودتر به داروش برسید.این صحبت‌ها رو سی ساله می‌خونیم...
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار