کد خبر: ۱۷۸۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۶ - 2017December 23
آلودگی شیر و فرآورده‌های آن به بعضی از فلزات سنگین به‌ ویژه سرب باعث ایجاد اثرات سمی و تأثیر سوء بر سلامت انسان می‌ شود
شفا انلاین>سلامت>کارشناس بهداشت مواد غذایی هشدار داد: دامداران راه انتقال سرب از محیط زیست به شیر را جدی بگیرند.

به گزارش شفا آنلاین، حسین عبدالعزیزی کارشناس بهداشت مواد غذایی گفت: آلودگی شیر و فرآورده‌های آن به بعضی از فلزات سنگین به‌ ویژه سرب باعث ایجاد اثرات سمی و تأثیر سوء بر سلامت(Health) انسان می‌ شود.

عبدالعزیزی اظهار کرد: در آزمایشاتی مشخص شده است که چنانچه گاو شیری در محیط که حاوی مقدار زیادی سرب نگهداری شود، مقدار سرب در شیر بیش از 100 میکرو گرم در لیتر افزایش می یابد که با مصرف آن شیر اثرات مخرب و زیانباری بریدن خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: براساس تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناشان مربوطه مشخص شده است که زمانی گاوها از یونجه‌ای که از مزارع کنار جاده (رفت و آمد اتومبیل ها)  تغذیه می شوند، مقدار سرب موجود در شیر بین 15 تا 67 میکرو گرم در لیتر بوده است، همچنین مقدار سرب در شیر حدود 99 میلی گرم در هر کیلو گرم ماده خشک افزایش را نشان داد و مقدار سرب شیر 40- 70 میکرو گرم  نیز در لیتر  رسید  اما در مقایسه با گاوهای شیری که از یونجه که از مزارع دور از رفت و آمد اتومبیل ها تغذیه می شدند برداشت شد، مقدار سرب در شیر گاوها 20 میکرو گرم در لیتر بوده است.

عبدالعزیزی ادامه داد: ناگفته نماند که میزان قابل توجهی سرب توسط گاو دفع می شود اما مقدار معینی سرب وارد خون شده که به شیر منتقل می شود، همچنین سرب در سلول­ ها می­ تواند جایگزین کلسیم شده و فعالیت اعضای بدن را که کلسیم در آن­ها نقش مهمی دارد، مختل کند.

وی با بیان اینکه  آلاینده‌های شیمیایی و صنعتی به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم حیات بشر را به مخاطره انداخته است، بیان کرد: از جمله این آلاینده‌ها فلزات سنگین است که در بین فلزات سنگین، سرب می‌تواند از طریق مواد غذایی وارد بدن شود و در صورت تداوم آلودگی در بدن تجمع و باعث بروز مسمومیت‌(Poisoning)های حاد یا مزمن در انسان شود.

 این کارشناس بهداشت مواد غذایی همچنین با تاکید بر اثرات مخرب و زیانبارسرب بر بدن انسان، خاطرنشان کرد: سرب باعث اختلال در واکنش های آنزیمی بدن و به ویژه در سنتز مولکول هم می­شود که قسمت اساسی هموگلوبین بوده و برای انتقال اکسیژن در تمام بدن انسان، جزو اساسی است.

وی تصریح کرد: همچنین سرب موجب کاهش عمر گلبول های قرمز خون می­ شود و باعث عوارض کلیوی، قلبی و عصبی می­ شود.

عبدالعزیزی در پایان افزود: سرب اگر بطور دائم و مزمن وارد بدن انسان شود، تقریباً روی تمامی سیستم های بدن انسان اثر می­ کند. دریافت روزانه 5 میکروگرم سرب به ازای هرکیلوگرم وزن بدن انسان سبب مسمومیت مزمن می­ شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: